تیم بازاریابی و فروش واقعا مانند قلب یک شرکت کار میکنند. این تیم پس از بررسی و تحقیق، بازار هدف شما را تعیین میکنند. در روند قیمت گذاری تاثیر گذارند و در سایر بخش ها مانند بسته بندی و تبلیغات و … نقشی اساسی دارند. اما شاید شما مجموعه ای کوچک دارید و توانایی آن را ندارید تا یک تیم بازاریابی حرفه ای استخدام کنید.

شما در هر صنعتی که فعالیت میکنید یا هر محصول و خدماتی که ارائه میدهید اهمیتی ندارد، تنها زمانی میتوانید بگویید به موفقیت رسیده اید که به میزان استانداردی از فروش برسید.
این فروش از طریق بازاریابی صورت میگیرد و بستگی به این دارد که تیم بازاریابی شما چطور کار میکنند و چه طرح بازاریابی برای محصولات یا خدمات شما در نظر دارند.
تیم بازاریابی و فروش واقعا مانند قلب یک شرکت کار میکنند. این تیم پس از بررسی و تحقیق، بازار هدف شما را تعیین میکنند. در روند قیمت گذاری تاثیر گذارند و در سایر بخش ها مانند بسته بندی و تبلیغات و … نقشی اساسی دارند. اما شاید شما مجموعه ای کوچک دارید و توانایی آن را ندارید تا یک تیم بازاریابی حرفه ای استخدام کنید.

در این مطلب پنج روش برای شما آماده کرده ایم تا بتوانید خودتان یک طرح بازاریابی را تدوین کنید و آنها را اجرا کنید. اگر توانایی استفاده از یک تیم بازاریابی حرفه ای را دارید بهتر است از آنها کمک بگیرید تا نتیجه ی بهتری کسب کنید.

۱- اهدافی که انتخاب میکنید هوشمندانه باشد!

تعریف هوشمندانه چیست؟ و اهداف هوشمندانه به چه نوع اهدافی گفته میشود؟
در بحث تعیین هدف بازاریابی پنج ویژگی اساسی وجود دارد که با رعایت آنها میتوانید بگویید اهدافی هوشمندانه انتخاب کرده اید که عبارتند از:
– قابلیت اندازه گیری

– قابلیت به دست آوردن

– واقع گرا بودن

– محدودیت زمانی

– واضح و مشخص بودن

آیا اهدافی که تعیین کرده اید این پنج ویژگی را دارد؟ یا بیشتر شبیه یک رویاپردازی برای آینده ای دور است؟
در تعیین هدف تا جایی که میتوانید بی رحم باشید و رویا پردازی نکنید. اهدافتان واضح و روشن ترسیم کنید طوری که وقتی به آنها فکر میکنید هیچ نکته ی گنگ و مبهمی وجود نداشته باشد و پنج ویژگی بالا را داشته باشد.
۲- اهدافتان را با سایر بخش ها هماهنگ کنید.
آیا اهدافی که در مرحله ی قبل تعریف کردید با سایر بخش های مجموعه ی شما هماهنگی دارد؟
به عنوان مثال آیا با بودجه ی در نظرگرفته شده ی بخش مالی هماهنگ است؟
با طرح کسب و کار شما هماهنگی لازم را دارد ؟
و ….
بررسی کنید و مطمئن شوید که اهداف شما هیچ مغایرتی با سایر بخش ها نداشته باشد چرا که در صورت وجود مغایرت از اجرای آن باز می مانید و یا در میانه ی راه به مشکلات جدی بر میخورید و در نتیجه ضرر زیادی را باید متحمل شوید.
۳-به طور مرتب فروش خود را بررسی و آنالیز کنید
وقتی اهداف بازاریابی به دقت انتخاب میشود و به مرحله ی اجرا میرسد، شما باید از همان اوایل کار فروش خود را زیر نظر بگیرید. تغییرات را یادداشت کنید و میزان بازگشت سرمایه را محاسبه کنید. تنها در این صورت است که میتوانید بین فروش و بازاریابی خود هماهنگی ایجاد کنید و به شکلی کاربردی اهدافتان را عملی کنید.
اگر بین بخش فروش و بازاریابی هماهنگی وجود نداشته باشد هیچ کدام از آنها نمیتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و طرح شما شکست میخورد.

۴- طرح شما چه شاخص های کلیدی دارد؟
برای آنکه بتوانید میزان تاثیر طرح بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی را اندازه کنید باید شاخص های کلیدی موجود را با دقت تعریف کنید.
با این کار پول و زمان زیادی صرفه جویی میکنید چرا که دوباره کاری ها و هزینه های اضافی را حذف میکنید و میتوانید به شکلی دقیق و کامل بر اساس شاخص های کلیدی خود همه چیز را آنالیز و اندازه گیری کنید.
۵- جلسات آنالیز برگزار کنید!
این که شما بر اساس چه معیاری باید آنالیز و ارزیابی کنید به هدف و طرح بازاریابی ارتباط مستقیم دارد و البته ارتباطی با سایر بخش ها مانند فروش و مالی نیز وجود دارد که بسیار مهم است.
بر اساس معیار هایی که میدانید در بازه های زمانی مشخص شروع به ارزیابی و آنالیز مجموعه ی خود کنید و تمام موارد را از زیر ذره بین گذر دهید.

این کار آنقدر ها هم که فکر میکنید پیچیده نیست. مهم نیست اگر نتوانید دقیقا شبیه به تیم های حرفه ای مارکتینگ این کار را انجام دهید. فقط کافی است به طرز بی رحمانه ای صداقت داشته باشد.
موارد پایه و اساسی بر خلاف ظاهرشان شما را به موفقیت نزدیک تر میکنند. بسیار پیش آمده که مشتریان ما از این قدم های اولیه سر باز میزنند و ان را بیهوده میدانند اما مانند تیرآهن که پایه ی ساختمان سازی است این موارد نیز پایه ی بازاریابی و فروش است. اگر این موارد را در نظر نگیرید و از آن گذر کنید مطمئنا در آینده ای نه چندان دور با مشکلات بزرگی مواجه خواهید شد.




https://ipt24.com/blog/%d8%b7%d8%b1%...%d8%a7-%da%a9/