۱۰. مای‌مَپ‌فیتنس (MapMyFitness)

درس: محصول خود را به یک ابزار و سیستم خاص محدود نکنید



مای‌مپ‌فیتنس یک پلتفرم ردیابی تناسب‌اندام است که به قیمت ۱۵۰ میلیون دلار، توسط یک شرکت تولیدکننده‌ی محصولات ورزشی به نام آندِر آرمِر (Under Armour) خریداری شد. در این پلتفرم کار ردیابی تناسب‌اندام با ثبت کردن جزئیات و ویژگی‌های تمرینات بدنی با کمک تکنولوژی جی‌پی‌اس صورت می‌گیرد. در ابتدا مای‌مپ‌فیتنس تنها امکانات مربوط به ردیابی مسیر تناسب‌اندام را به فرد ارائه می‌داد اما تا به امروز منابع مرتبط دیگری مانند: ابزارهای تمرینات بدنی آنلاین، ردیاب تغذیه و ماشین‌حساب‌های مربوط به شاخص‌های مرتبط با تناسب اندام، را به امکانات خود افزوده است.

از ابتدای آغاز به کار مای‌مپ‌فیتنس تعداد کاربران آن به بیش از ۱۳ میلیون نفر رسیده است. این پلتفرم با بیش از ۲۰۰ ابزار دیگر، از جمله با ابزارهایی نظیر فیت‌بیت (FitBit)، و گَرمین بایک کامپیوتر (Garmin bike computer) قابل انطباق است. این رویکردِ تطابق با اکثر ابزارها و سیستم‌های رایج، به جذابیت این پلتفرم و در ادامه به موفقیت آن منجر شده است.

یادتان باشد که چیزی به اسم نسخه‌ی موفقیت یک استارتاپ وجود ندارد، اما از استارتاپ‌هایی که به موفقیت‌های بزرگ رسیده‌اند می‌توان چیزهای زیادی آموخت. هر درسی که از داستان این استارتاپ‌ها می‌گیرید این موضوع را فراموش نکنید که برای پایدار نگه داشتن یک استارتاپ به چیزی بیش از داشتن یک ایده‌ی خوبِ اولیه نیاز دارید.