۱۰. شفافسازی میکنند
یک رئیس خوب باید همیشه شفافسازی کند. رابطهی مستقیمی بین رضایت کارکنان و شفافیت محل کار وجود دارد. رهبران و مدیرانی که شفافسازی میکنند، از احترام بیشتری در میان کارمندان خود برخوردار هستند.
نمایش نسخه قابل چاپ
۱۰. شفافسازی میکنند
یک رئیس خوب باید همیشه شفافسازی کند. رابطهی مستقیمی بین رضایت کارکنان و شفافیت محل کار وجود دارد. رهبران و مدیرانی که شفافسازی میکنند، از احترام بیشتری در میان کارمندان خود برخوردار هستند.
۱۱. الهامبخش تیم خود هستند
چه چیزی واقعا باعث میشود که یک رئیس توانایی واگذاری امور به سایرین یا مدیریت کارها، کارمندان یا وظایف روزانه را نداشته باشد. آنچه از افراد یک رییس خوب میسازد قابلیت الهامبخشی آنها است که البته این قابلیت گوهری کمیاب است. الهامبخش بودن چه از طریق اقدام عملی، چه سخنرانی یا ایمیل، همهی افراد را متمرکز میسازد و به کار وامیدارد. رئیسی که میتواند بر تیم خود تأثیرگذار باشد، فارغ از صنعت یا بخشی که در آن کار میکند، میتواند نتیجهی کارهای خود را ببیند. مدیریت بر افراد آسان است اما الهامبخش بودن و تأثیرگذاری بر آنان مهارت و تجربهی خاصی را میطلبد.
۱۲. از کارمندان خود قدردانی میکنند
یک رئیس خوب همیشه از کارمندان خود و تلاشهایشان قدردانی میکند، بدون آنکه حس کند از شأن او کاسته شده است. رئیسهای خوب معتقدند که وقتی کارمندان احساس کنند کارشان مورد تأیید و مقبول است، بیشتر تلاش میکنند، هوشمندتر عمل میکنند و وفاداری بیشتری خواهند داشت.
۱۳. ساز و کار امور را مشخص میکنند
سعی کنید به هر کارمند، ساختار مشخصی بدهید. اطمینان حاصل کنید که آنها از شرح وظایف و مسئولیت خود آگاهی دارند، به آنها آموزش بدهید و آنها را بر امور مسلط سازید. در برخی موارد، وقتی شما دائما به آنها وظایف جدید بدهید و مسئولیتشان را تغییر دهید، آنها دچار سردرگمی میشوند و این نتیجهی معکوس دارد.
۱۴. روابط خوبی با کارمندان دارند
ارتباط یک جادهی دو طرفه است. به یاد داشته باشید که بر عهدهی شماست که با کارکنان خود رابطه برقرار ساخته و انتظارات خود را به آنها بفهمانید و متقابلا به دغدغههای آنها هم توجه داشته باشید. یک رهبر خوب، فردی است که در دسترس باشد و در مسائل مربوط به کارمندان هوشمندانه عمل کند. من ترجیح میدهم کارمندانم بتوانند به راحتی به من مراجعه کنند به جای اینکه شاهد عدم موفقیت آنها به دلیل عدم شفافیتِ شرح کاری و مسئولیتهایشان باشم.
۱۵. کاریزما دارند
یک رئیس خوب، دیگران را به شخصیت خود جذب میکند. کاریزما به معنای توانایی شما در سوق دادن افراد به سوی ارتباطی لذتبخشتر است. یک رئیس خوب این کار را هوشمندانه، با طرح سوالات، گوش دادن و نگرش مثبت انجام میدهد. محققان دانشگاه mit دریافتهاند که افراد خوشبین که به سخنان دیگران با علاقهمندی بیشتری گوش میدهند، به طور طبیعی دارای کاریزما هستند و معمولا در مذاکرات و ارائههایشان موفق عمل میکنند. رئیس اگر در تعاملات خود با افراد، هوشمند نباشد، دچار نقص مهمی است.
۱۶. به نظرات و بازخوردها اهمیت میدهند
یک رئیس خوب به بازخوردها و پیشنهادات سایرین اهمیت میدهد و سعی میکند بازخوردها را دریافت کند. در اغلب موارد، رهبران به ظاهر بازخوردها را دریافت میکنند ولی عملا آنها را به کار نمیبرند. رهبران بزرگ برای نظرات و پیشنهادات دیگران اهمیت و احترام قائل هستند و به آنها گوش میدهند که این وجه تمایز امروزه با ورود نسل جوانِ نیروی کار به بازار، بیش از پیش اهمیت خود را به عنوان فاکتوری مهم در بالا بردن مشارکت کارمندان نشان میدهد.