آیا هشدار الون ماسک و استیون هاوکینگ راجع به تسلط قریب‌الوقوع هوش مصنوعی بر بشریت به حقیقت می‌پیوندد؟ در حالی که هوش مصنوعی به دانشمندان کمک کرده است تا دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند اما اخیرا تحقیقات نشان داده است که پیشرفته‌ترین نوع هوش مصنوعی در برخی موارد از دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی شده پیروی نمی‌کند و تحت اختیار و تصمیم خود عمل می‌کند!

پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی، "یادگیری عمیق" است.
یادگیری ژرف روشی است که دانشمندان با تزریق انواع مختلفی از داده‌ها ربات‌ها را برای تصمیم‌گیری، حل مسایل و مشکلات و دیگر کارها براساس این داده‌ها مهیا می‌سازند. لازم به ذکر است که دانشمندان تنها وظیفه تزریق داده‌ها و آموزش ربات‌ها را برعهده دارند و ربات‌ها با توجه به انواع مختلف داده‌های تزریقی به طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند.

یادگیری عمیق می‌تواند روش بسیار موثری باشد، چرا که برای مثال می‌تواند بیماری‌های مهلک را به موقع تشخیص داده یا با توجه به شرایط بازار تصمیمات پر سود میلیون دلاری بگیرد. هوش مصنوعی از چنان پیشرفتی برخوردار شده است که حتی در حال حاضر در برخی موارد دانشمندان نمی‌دانند که هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند!

برای مثال در بیمارستان "ماونت سینای" نیویورک یک الگوریتم هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری مراجعین به کار گرفته شد و این برنامه بیماری همه مراجعین را به درستی تشخیص داد. این برنامه حتی شیزوفرنی را نیز به درستی تشخیص داد. به گواه پزشکان تشخیص بیماری شیزوفرنی بسیار سخت و مشکل است. جوئل دادلی سرپرست گروه تحقیقاتی بیمارستان "مونت سینای"(mount sinai) عنوان کرد که گروهش می‌تواند مدل‌های پیشرفته‌تری نیز بسازد، اما هیچ تصوری از اینکه چگونه کار می‌کند ندارند!

هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد و پیشرفت است به طوری که قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین ربات‌ها اکنون دیگر به دستوراتی که از انسان‌ها می‌گیرند وابسته نیستند و در عوض براساس اطلاعات تزریقی الگوریتم خاص خود را می‌سازند و طبق آن عمل می‌کنند. در واقع به طور خلاصه، ربات‌ها خودشان را برنامه‌ریزی می‌کنند! به همین دلایل این ترس جدی وجود دارد که اگر ربات‌ها دچار اشتباه شوند چه کسی پاسخگو خواهد بود و دانشمندان چگونه می‌توانند چیزی را که خودشان نمی‌دانند به چه صورت عمل می‌کند توضیح دهند؟



بیشتر بدانید...
The Most Advanced AI Algorithms Don't Follow Humans At All



منبع
ایسنا به نقل از یونیورسیتی هرالد



https://www.ihoosh.ir/article/112604...AF%D8%B3%D8%B1