همکاران سیستم – ناسا قصد دارد از فناوری هوش مصنوعی برای ارتقاء سطح عملکرد ایستگاه‌های رادیویی کنترل فضاپیماها استفاده کند. به گزارش وب‌سایت ExtremeTech، به طور سنتی، ماموریت‌های ناسا وابسته به سیستم‌های رادیویی پیچیده‌ای است که توسط عوامل انسانی کنترل و مدیریت می‌شود ولی این سازمان اکنون به دنبال کنترل ایستگاه‌های رادیویی خود توسط «هوش مصنوعی» است.
این سیستم نوین که رادیو شناختی (cognitive radio) یا رادیو هوشمند نام دارد، در واقع یک نوع فناوری مخابرات بی‌سیم هوشمند است که از محیط بیرونی‌اش آگاه بوده و با توجه به آن پارامترهای عملکردش را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که بتواند در مواقع احتیاج، مخابره‌ی قابل اطمینانی از خود صادر نماید.
ناسا می‌گوید هوا، تابش‌های خورشیدی و دیگر عوامل می‌تواند ارتباطات را مختل سازد ولی در این میان، رادیو شناختی قادر است کارش را به خوبی انجام دهد. در واقع هدف از رادیو شناختی، آسان‌تر کردن کنترل این سامانه‌ها به دست انسان است.

به عنوان مثال تنظیمات یک ایستگاه رادیویی ممکن است چند هفته به طول بکشد ولی انجام این کار به وسیله ابزار هوشمند، فقط به چند ساعت زمان نیاز دارد. این پروژه در مرکز پژوهشی گلن (Glenn) واقع در شهر کلیولند ایالت اوهایو در آمریکا در حال انجام است و پژوهشگران آن مرکز، به دنبال بررسی راه‌هایی هستند که از طریق هوش مصنوعی بتوانند کاری کنند که فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی یک فضاپیما قادر باشد با تغییر فرکانس انتقال، خودش را با وضعیت متفاوتی که برای فضاپیما رخ می‌دهد منطبق سازد.

https://www.systemgroup.net/tech-new...%d8%b1-%d9%81/