چگونه از ایده ی خود محافظت کنیم ؟
7 راه ساده برای محافظت از دزدیده شدن ایده
برای کسب و کارهای در حال رشد، مستحکم کردن موقعیت به طور فزاینده ای مهم میشود. صاحبان کسب وکارهایی که به دنبال سرمایه گذارها، مشتریان و یا حتی کارکنان جدید میباشند، باید مکرراً جزئیات مربوط به شرکتشان را به دیگران نشان دهند.
دزدیده شدن ایده به یکی از نگرانی های اصلی صاحبان کسب و کار (که خود را به علت داشتن مزیت رقابتی در صف مقدم بازار میدانند) تبدیل شده است. "رقبا میتوانند ایده را بربایند و برای خودشان به کار گیرند." جالب است، با این حال پاسخ به این نگرانی این است که اکثر مردم هیج علاقه ای به تصور شخصی دیگران و تبدیل آن به تجارت میلیون دلاری ندارند. مخصوصا سرمایه گذاران خوشنام که با این رفتار سابقه خود را خدشه دار میکنند.
در اینجا چند گام که افراد میتوانند برای جلوگیری از سرقت ایده شان انجام دهند ذکر شده است.
1- اجتناب از افشای بیش از حد
یکی از بهترین راه های محافظت از ایده شما این است که تنها چیزی را که ضروری است بیان کنید. اگر شما در حال تفصیل ایده خود به مشتریان بالقوه هستید، تنها ضروری ترین جزئیات را بیان کنید. لازم نیست همه جزئیات محصول و خدمت را بازگو کنید. استثناً زمانی که برای سرمایه گذاران یا وام دهندگان (کسانی که میخواهند برای اجرای ایده شما ریسک مالی انجام دهند) ایده را توضیح میدهید میتوانید جزئیات بیشتری را بیان کنید.
2- استفاده از توافقنامه های سری (NDA)
توافقنامه های سری به محافظت ایده شما قبل از آشکار ساختن برای سایرین کمک میکند. با این حال باید توجه داشت که سرمایه گذاران قراردادهای NDA را قبل از تفصیل ایده تان امضا کنند.همین امر برای مشتریان بالقوه هم صادق است.
3- درخواست حق اختراع
حق اختراع هزینه بیشتری نسبت به درآمد استارت آپ میتواند داشته باشد. در طی تفصیل ایده هایتان، یک حق اختراع موقت میتواند شما را برای یکسال از خطر دزدیده شدن ایده، محافظت کند. بعد از یک سال حق اختراع منقضی میشود، با این حال گزینه دیگری وجود ندارد.
4- انتخاب نام تجاری برای خود
نام تجاری میتواند یک لایه حفاظتی ایجاد کند. زیرا نام شرکت اغلب با ایده آن ارتباط دارد. در مسائل حقوقی نیز مفید میباشد. مستندات مورد نیاز برای ثبت نام یک علامت تجاری میتواند به عنوان مدرک کتبی مطرح شود که ایده کسب و کار شما در زمانی مشخص، ثبت شده است.
5- تحقیق در مورد مخاطبان
آیا شما زمانی که ایده خود را برای یک سرمایه گذار بالقوه، یک مشتری احتمالی یا یک پیمانکار آشکار میکنید، بخشی از وقت خود را برای تحقیق در مورد این افراد صرف میکنید؟امروزه اطلاعات به آسانی به دست می آیند. صاحبان ایده میتوانند اعتبار و شهرت دیگران را قبل از عقد قرارداد به راحتی تخمین بزنند. علت اختلافات با شرکای سابقشان را جستجو کنید و مطمئن شوید از اعتبار و شهرت مثبتی در محیط کسب و کار برخوردار است.
6- به دنبال غرایزتان بروید
تحقیقات خود را بر مبنا غرایزتان انجام دهید. اگر کسی موقع گوش دادن به توضیحات شما در مورد ایده تان، علاقه خاصی نشان میدهد، از خود بپرسید این انگیزه چگونه در فرد به وجود آمده است و دلیل آن چیست؟ آیا میخواهد سرمایه گذاری کند؟ بخاطر کنجکاوی است؟ آیا این امکان وجود دارد که شخص پول اضافی داشته و به دنبال ایده خوب برای حرکت است؟ اینجا جایی است که تجربه و غریزه به کار می آید. اگر شما با کسی که سالها تجربه در دنیای کسب و کار دارد و مجموعه ای از شرکت ها را مدیریت میکند، ارتباط برقرار کنید، باید مطمئن باشید این افراد نیازی به دزدیدن ایده هایتان ندارند. ولی اگر با یک تازه وارد صحبت میکنید، برای تخمین انگیزه او، بطور مختصری از کسب و کارتان را افشا کنید.
7- مدرک، مدرک، مدرک
به اندازه کافی مستندات و مدارک کتبی ذخیره کنید. با ایجاد پرونده کاغذی، در صورت حضور در دادگاه، میتوانید مفهومتان را ثابت کنید. یک گزارش از هر بخشی که در آن جزئیات کسب و کار شما افشا شده است، نگهداری کنید.
با این حال، احتمال اینکه ایده شما به سرقت برود، بسیار کم است. با زندگی کردن در ترس از این سرقت، شما در واقع تصمیم به از دست دادن ایده را گرفته اید. سرمایه گذار یا مشتری که از کار کردن با شما رد میشود، ممکن است در صنعت یا بازار اشخاص مناسب برای همکاری با شما را ببینند و جزئیات ایده شما را برای آنها بازگو میکنند و اگر شما از تعاملات دوری کنید، احتمال از دست دادن گزینه های خوب میباشد.
یکی دیگر از آسیب های ناشی از ترس شما، عدم دریافت بازخورد از سایرین است. زمانی که ایده تان را با فرد جدید در میان میگذارید، نظرات و تفکراتی را بازخورد میدهد که ممکن است در توسعه محتوا شما اثرگذار باشد. اگر در مورد تجارتتان با کسی بحث نکنید این شانس را از دست خواهید داد.
اگر بیش از حد نگران دزدیده شدن ایده هستید، با انجام 7مرحله بالا، میتوانید به آرامش خیال برسید. به ایده تان افتخار کنید و تنها با افرادی به اشتراک بگذارید که شما را در راه رسیدن به رویا و چشم انداز واقعی کمک میکنند.
کارآفرین شو!