برند یکی از جنبه های مهم هر کسب و کار است. استراتژی برند موفق نوعی مزیت رقابتی در بازارهای رو به رشد محسوب میشود.اما دقیقا برند چیست؟ چگونه بر کسب و کار شما تاثیر میگذارد؟
به سادگی. برند شما وعده شما به مشتریان است. برند به آنها میگوید از محصولات و خدمات شما چه انتظاری میتوانند داشته باشند. این وجه تمایز شما از سایر رقباست. برند مشخص میکند شما که هستید، میخواهید چه کسی بشوید و درک مردم از شما چگونه است؟ آیا در صنعت خود نوآورانه هستید؟ آیا تجربه و اعتماد کافی را کسب کرده اید؟ محصول مرغوب شما ارزان است یا گران؟ شما نمیتوانید همه موارد را با هم داشته باشید و همه چیز را برای مردم بسازید. باید به این درک برسید که مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند.
پایه برند شما، لوگو شماست. در بسته بندی محصولات، وبسایت و سایر موارد تبلیغاتی باید لوگو و برند خود را به اشتراک بگذارید.
استراتژی برند
استراتژی برند چگونگی، مکان، زمان و کسانی که باید با آنها در ارتباط باشید را مشخص میکند. تبلیغات کجای استراتژی برند است؟ کانال های توزیع شما نیز بخشی از استراتژی برند هستند. همچنین ارتباطات بصری و گفتاری نیز جزئی از این استراتژی هستند.
استراتژی برند منجر به یک برند تجاری ویژه میشود و این امر به شما اجازه میدهد محصولات و خدمات خود را بیشتر بفروشید. مانند کوکاکولا که با داشتن یک برند ویژه، هرچقدر برای محصول خود هزینه کنند مشتریان بدون در نظر گرفتن قیمت آن را میخرند.
ارزش افزوده ای که منجر به افزایش ارزش سهام برند میشود، به صورت کیفیت درک شده توسط مشتریان یا وابستگی آنها به محصول ما بروز پیدا میکند.
به عنوان مثال، nike محصولاتش را با ورزشکاران معروف مرتبط میکند و امیدوار است مشتریان وابستگی خود را از ورزشکاران به محصولات منتقل کنند. برای nike این برند کفش است که کفش را به فروش میرسانند.
برندتان را تعریف کنید
برندتان را مانند یک سفر جست و جوگرانه در کسب و کارتان تعریف کنید. با وجود سختی و وقت گیر بودم اما باید حداقل به سوالات زیر پاسخ دهید:
1- ماموریت شرکت شما چیست؟
2- مزایا محصولات و خدمات شما چیست؟
3- مشتریان شما درباره شرکت شما چه فکری میکنند؟
4- با چه کیفیتی میخواهید مشتریان را به شرکت خود وابسته نگه دارید؟
تحقیقات خود را کامل کنید. از نیازها، عادتها و خواسته های مشتریان فعلی و بالقوه خود آگاه شوید و بدانید که چه فکر میکنند. از آنجا که تعریف و توسعه برند میتواند پیچیده باشد، مشورت از گروه های متخصص را مدنظر داشته باشید.
هنگامی که برند را تعریف کردید، چگونه یک نام برای آن بیابید؟
در اینجا چند نکته ساده و آزمایش شده وجود دارد:
1- یک لوگو خوب طراحی کنید و آن را همه جا به کار ببرید.
2- محتوای برند خود را بنویسید. پیام های کلیدی که میخواهید در رابطه با برند باشند چیست؟هر کارمند باید از ویژگی های برند آگاهی کامل داشته باشد.
3- برند را گسترش دهید.برند تجاری را در تمام جنبه های کسب وکارتان گسترش دهید. در پاسخ های تلفنی، در تماس با فروشندگان، امضا نامه ها و ...
4- ایجاد آوا که نشاندهنده برند شما باشد. این آوا باید در ارتباط با کلیت نوشته شده و تصاویر نمود پیدا کند. علاوه بر این برند و آوای آن رسمی باشند.
5- یک شعار ایجاد کنید. بیانیه ای به یاد ماندنی، معنی دار و مختصر که برند شما را به تصویر بکشد.
6- طراحی قالب و ساخت استانداردهای برند برای بازاریابی موفق. از یک طرح رنگی و جای گیری ثابت برای برند استفاده کنید.
7- در مورد برند تجاری خود صادق باشید. اگر شما به وعده های برند خود پایبند نباشید،ممکن است مشتریان به شما اعتماد نداشته و یا دیگران را بر شما ترجیح بدهند.
8- مقاوم باشید. این مورد را آخر گفتم چون تمام موارد بالا را شامل میشود.و از تمام موارد مهم تر است. اگر نتوانید مقاومت کنید تمام تلاشهایتان منجر به شکست میشود.

منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/77408



کارآفرین شو!