کسانی که در کسب و کارشان به صورت مشارکتی فعالیت کرده اند میدانند که امور همیشه مطابق میل پیش نمیرود.همه چیز با ایده ها و فرصت های بزرگ شروع میشود، اما اغلب با چالش و موانع مواجه میشوند و به دنبال آن تعارض ها افزایش و انرژی شراکت کاهش می یابد.
موفق ترین شراکت ها میتوانند از سختی ها عبور کنند، در واقع شرکای موفق به این معنا نیست که همیشه در نقطه اوج باشند بلکه باید از طوفانها گذر کنند.
مشارکت های بزرگ سیستم هایی را ایجاد میکنند تا اعضا را برای تمرکز بر اهداف همسو ، از اختلافات قبل از بروز تعارضات جلوگیری و رفتار عادلانه را بین اعضا به جریان می اندازد.
در اینجا 7مورد که شرکا باید انجام دهند تا مطمئن شوند که آنها تا حد امکان به موفقیت رسیده اند، مطرح شده است.
1- تعریف ارزش های اصلی،هدف و چشم انداز خود
تعارضات با پیدا کردن هدف بالاتر برای غلبه بر تفاوت ها حل میشوند. بدون داشتن یک مجموعه قوی از ارزشها، هدف و چشم انداز، شرکا تنها بر انجام یک کار کوتاه مدت به توافق میرسند.
با این حال، هنگامی که هدف و چشم انداز را تعریف کنید، ایده ها، برنامه ها، سرمایه گذاری ها، توافق نامه ها و استراتژی های بزرگتری برای توسعه بیشتر فراهم میشود. شرکایی که چشم انداز قوی تری برای آینده دارند، میتوانند حرکت های طولانی مدت و جسورانه را انجام دهند. زیرا هدف نهایی روشن است و آنها به سمت هدف هدایت میشوند.
2- جدا کردن سهام اولیه از سهام در دست اقدام
سطوح مختلفی از شراکت در کسب وکارها وجود دارد. بعضی از شرکاء ممکن است تمام وقت فعالیت بکنند، برخی فقط در سرمایه گذاری و برخی دیگر در ایده پردازی مشارکت دارند. جداسازی سهام اولیه از سهام های مستمر و در دست اقدام به شما اجازه میدهد به راحتی میزان سرمایه گذاری و فعالیت افراد را تعیین و منافع مالکیت را از مدیریت جدا کنید، تصمیم بگیرید چه کسی در کسب و کارتان مشغول باشد و سود سهام هریک را بر اساس نرخ بازار پرداخت کنید.
3- تمرکز بر عدالت، نه برابری
بسیاری از شرکاء به طور اشتباه، اقدام به مقایسه شریک خود میکنند. در عوض باید اطمینان حاصل کرد همه چیز عادلانه است.
آنچه که مهم است رعایت عدالت بر اساس میزان مشارکت، درصد سهام، پاداش و هزینه های انجام شده است. ما همه چیز را به کد های قابل محاسبه (که عادلانه باشند) تبدیل میکنیم. مثل پول، زمان، ایده، دارایی ها، شهرت و ... به کدهای تعریف شده تبدیل و سپس عدالت بر اساس محاسبات تقسیم میشود.
4- تعریف نقش و مقیاسهای موفقیت
یکی از کلیدهای موفقیت هر کسب و کار، تعریف نقش ها و مسئولیت هاست. اما در شراکت این امر اهمیت دو چندان می یابد. شراکت با چه کسی انجام شود؟مقیاس موفقیت در هر نقش چیست؟ نحوه ارائه نتایج به دیگران به چه صورت انجام شود و سوالاتی از این دسته تنها با شفاف کردن نقش ها پاسخ داده میشود.
زمانی که فرد به طور کوتاه مدت شریک میشود و تیم از او حمایت میکند پس از پایان پروژه، برای ادامه فعالیت باید دوباره نقش ها تعریف شوند تا از حصول بهترین نتایج مطمئن شوید.
5- تصمیم بگیرید چگونه تصمیم بگیرید
در شراکتهای بزرگ حیاتی است. حتی در موارد کوچکتر تعیین اینکه تصمیم گیری چگونه انجام شود، کلید اصلی عملیات است. شرکت های بزرگ یک فرایند توسعه یافته و متعادل بر مکانیزم تصمیم گیری های خود دارند.
آنها یک فرایند مستند از کسانی که تصمیم گیری میکنند و مرزهای تصمیم گیری آنها، را تدوین کرده اند. این مستندات به شرکا مسیر روشنی برای پیروی از اهداف، تسریع امور و کاهش تعارضات ارائه میدهد.
6- داشتن برنامه ای برای زمانی که مخالف هستید
اختلاف اجتناب ناپذیر است. غیرممکن است همیشه همه موافق باشند.برای نرسیدن به بن بست، برنامه ای داشته باشید.
برای سطوح پایین ممکن است موافقت کنید که تنها یکی از طرفین شراکت تصمیم بگیرد. برای تصمیم گیری در سطح متوسط با رای گیری موافق باشید . برای مسائل مهم از نظرات مربیان و صاحب نظران استفاده کنید.
علاوه بر این همواره پیشنهاد میکنم که در شراکت فرایند انحلال و یا خرید به صورت واضح تعریف شده باشد.
7- بازبینی و برنامه ریزی شغلی 3ماهه
یکی از بهترین چیزهایی که میتوانید به عنوان یک شریک انجام دهید این است که بررسی کنید که چه کاری میکنید،چه کارهایی نباید بکنید، چه تغییراتی برای هماهنگی لازم است و... برای رسیدن به پاسخ این سوالات باید بررسی های 3ماهه بر روی نگرانی ها، دغدغه ها، درگیری ها و موارد تشویقی شرکاء انجام دهید.
با بررسی های 3ماهه میتوان کارهای ارزشمندی که در طی اون دوره انجام داده اید را شناسایی و آنها را جشن بگیرید. همین امر از بروز بسیاری از مسائل در آینده جلوگیری میکند.
هیچ شراکتی بدون چالش نیست. شراکتها اخیرا به خاطر وقت و انرژی که برای با هم ماندن صرف میشود، صورت میگیرد. پیشنهاد میشود برای تسریع و تسهیل اجرای امور کسب و کارتان هرچه زودتر شریک مناسب را بیابید.

منبع:

https://www.inc.com/bruce-eckfeldt/7...tml?cid=search


کارآفرین شو!