ریسک کردن خطرناک است. اکثر افراد تمایل دارند از ریسک کردن اجتناب کنند. اما افراد موفق به شما میگویند که دلایل موفقیت آنها ریسک کردن است.
هنوز هم ریسک کردن موجب ترس میشود. مخصوصا برای کارآفرینان نوپا. اما این موضوع پیچیده تر است از "انجام کاری که ممکن است ناخوشایند باشد" برای راحتی بیشتر و تصمیم گیری مبتنی بر ریسک آگاهانه این 5 ملاحظات را در ذهن داشته باشید.
1- ریسک پذیری در ذات کارآفرینی است
اگر آماده ریسک پذیری نباشید، هیچ کسب و کاری را نمیتوانید شروع کنید. مبنا کارآفرینی ریسک پذیری است. در بیشتر مواقع، شما باید قسمتی از پول خود را برای رشد کسب و کارتان سرمایه گذاری کنید، اعتبار خود را به ایده اثبات نشده اختصاص دهید. چک های بانکی زیادی را قربانی کنید. هر تصمیم گیری در کار نیازمند مقداری ریسک میباشد. ترک کار توسط کارکنان، شکست استراتژی، عدم تطابق رویکرد جدید با سلیقه مشتریان و ...
قبول ریسک به عنوان قسمتی از فرایند مدیریت، دروازه ورود شما به حیطه کارآفرینی است.
2- انواع مختلفی از ریسک وجود دارد
منظور من از ریسک تنهای ریسک های بزرگ و کوچک نیست. ریسک های قابل اندازه گیری هم وجود دارند، که شامل مجموعه ای از شناخته شده هاست که به شما امکان پیش بینی منطقی شانس موفقیت را میدهد.
برای مثال، شما ممکن است از داده های پیشین اطمینان حاصل کنید که به احتمال 30% حضور شما در نمایشگاه سودآور است.
ریسک های مبهم هم وجود دارند. که شامل مجموعه ای از شناخته شده ها و ناشناخته هاست، که فرایند تصمیم گیری شما را پیچیده میکنند. اکثر ریسک های تجاری در این دسته هستند. چون بسیاری از عوامل مانند رفتار مشتریان و تغییرات اقتصادی به سختی قابل پیش بینی هستند.
پس ریسکهای نامطلوب وجود دارند که در صورت بروز اتفاقی منحصر به فرد در بازار، وارد میشوند. دانستن تفاوت این ریسکها میتواند به شما کمک کند، در موارد خاص تصمیمات بهتری "همراه با ریسک" اتخاذ کنید.
3- بعضی از ریسک های شما اتفاق نمی افتند
ریسک پذیران خوش بین همیشه نیمه پر لیوان را میبینند. 50% موفقیت ها شانسی اتفاق می افتند و 75%آنها به خاطر اطمینان. این آمار نشان میدهد که ریسک پذیری یک استراتژی پاداش است. با این حال فکر نکنید که همه ریسک ها خوب هستند و یا اتفاق نمی افتند.
برخی از ریسک ها ، حتی با محاسبات دقیق هم ممکن است شکست بخورند. بجای نادیده گرفتن این واقعیت برای غلبه بر نگرانی نسبت به ریسک، آن را بپذیرید. به خودتان اجازه دهید که شکست را بپذیرید و هنگامی که شکست میخورید آن را شخصی نکنید. از تجربیات یاد بگیرید و حرکت کنید.
4- ما به لحاظ ذهنی به پیش بینی وقایع وابسته هستیم
دو تعصب ذاتی در مورد ریسک در افراد وجود دارد. اول اینکه تمایل دارند شکست را یحتمل بدانند. بخاطر وجود بعضی داده ها، بدبینانه پیش بینی میکنند و معتقدند که در این شرایط شکست اتفاق می افتد. دوم این است که عواقب شکست بر آنها غلبه میکند. بدترین سناریو را پیش بینی میکنند در حالیکه واقعیت بسیار قابل کنترل است.
توجه داشته باشید منفی بافی با ریسک پذیری شما ارتباط دارد.
5- ریسک تمایز است
برخی از ریسک ها، وعده ارزش بالاتر را ارائه میدهند. برخی دیگر عواقب بالقوه ای را به ارمغان می آورند. بعضی از ریسک ها میتوانند کسب و کار شما را خراب کنند، اما یک عنصر کلیدی وجود دارد که در همه نوع ریسک ها مشترک است: آنها تمایز ایجاد میکنند. بخاطر اینکه بسیاری از افراد تمایل به ریسک پذیری ندارند، ریسک پذیران در میان جمعیت ایستادگی میکنند و همان طور که میدانیم کارآفرینان و شرکت های تجاری به خاطر ایستادگی شان موفق شده اند. حتی از شکستهایشان هم موفق بیرون آمده اند.
حتی اگر شکست بخورید ، چون مقاومت میکنید ممکن است با فرصتهای بیشتری رو به رو شوید.
امیدوارم این حقایق تصورات شما را از ریسک به یک مفهوم کلی تبدیل کرده باشد. وقت آن رسیده است تا پیچیدگی ها و ماهیت ریسک را بدانید. وقتی زمان بیشتری داشته باشید میتوانید بر عوامل قابل اندازه گیری و شناخته شده تمرکز کنید. در غیر این صورت ابهامات را قبول کنید و متوجه باشید که شکست هرگز پایان مسیر نیست.
منبع:
https://www.entrepreneur.com/article/270320


کارآفرین شو!