صفات متعددی برای مردان و زنان کارآفرین شناخته شده است. آن ها معمولا انرژی بیشتری نسبت به دیگران دارند و ریسک پذیری بیشتری دارند. کارآفرینان خودکفا هستند و اعتماد به نفس خوبی دارند. آن ها افرادی هستند که بر این باورند که می توانند سرنوشت خود را کنترل کنند و اکثر کارآفرینان رویاپرداز هستند.
تحقیقات معاصر نشان داده است که برخی تفاوت ها در مورد کارآفرینی مردان و زنان وجود دارد. کارآفرینان زن و مرد ممکن است از لحاظ جمعیت مشابه باشند اما در برخی خصوصیت روان شناختی متفاوت هسند. برای زنان نسبت به مردان تبدیل شدن به یک کارآفرین، یک تصمیم بسیار سخت تر است. زنان در مورد مسائل غیر مالی نسبت به مردان بیشتر حساس هستند. مردان و زنان هر دو قبل از شروع کسب و کار، تجربه هایی را دارند. آن ها همچنین ممکن است الگوهای مدل و مربیانی داشته باشند که به آن ها در پیاده سازی تصمیم خود و تبدیل شدن به کارآفرین کمک کنند. کارآفرینان زن و مرد در برخود با مسائل، تصمیم های متفاوتی می گیرند.
مردان تمایل دارند که تصمیمات را سریعتر عملیاتی سازند و زنان به زمان بیشتری نیاز دارند. کارآفرینان مردان تمرکز بر این دارند که هزینه ها تحت کنترل باشند و سود بیشتری داشته باشند. زنان به دنبال ایجاد مشارکت اجتماعی هستند و می خواهند خدمات و محصولات با کیفیت را تامین کنند. مردان و زنان تمایل دارند انواع مختلفی از شرکت ها را شروع کنند. مردان بیشتر مایل به انجام ریسک مالی هستند تا زنان. سبک های مدیریتی بین مردان و زنان متفاوت است. مردان کارهای بیشتری را انجام می دهند و زنان ارتباط بیشتری دارند. مردان تمایل بیشتری برای هدف گذاری و مدیریت کارها نسبت به زنان دارند، در مقابل روابط خوب با کارکنان برای زنان بسیار مهم است.
در پایان باید گفت همه کارآفرینان هنگام شروع بنگاه اقتصادی خود با موانع متعددی مواجه می شوند. برای زنان برخی موانع اضافی نیز وجود دارد. زنان ممکن است تجربه و آموزش لازم برای موفقیت را مشابه همتایان مذکرشان نداشته باشند. دسترسی به سرمایه کافی نیز یک چالش برای کارآفرینان زن است. برخی از بانک ها ممکن است به زنان کارآفرین بر خلاف مردان کارآفرین اعتماد کافی را نداشته باشند. برای زنان تعادل کار بیرون و خانه بسیار دشوار است. زنان ممکن است به برخی از شبکه هایی که مردان دسترسی دارند دسترسی نداشته باشند. این شبکه ها ممکن است کمک مالی و مشاوره بیشتری را ارائه دهند. موانع فرهنگی نیز وجود دارد که می تواند زنان را از شروع یک کسب و کار و در نهایت موفق کند. در برخی از فرهنگ ها زنان با مردان برابر نیستند و به منابع مورد نیاز برای شرکت هایشان دسترسی ندارند. با این وجود کارآفرینی زنان نقش مهمی را در اقتصاد و کار زنان و توسعه جوامع ایفا می کند. از این رو دولت ها خدمات حمایتی در راستای پررنگ تر شدن نقش زنان در خانواده، از بین رفتن افکار منفی در مورد نقش زنان در کسب کار و دسترسی کافی زنان کارآفرینی به منابع حمایتی ارائه می دهند.

کارآفرین شو!