نحوه انتخاب تیم درست برای استارت آپ خود
اگر برای اولین بار میخواهید تیم تشکیل دهید، شانس این را خواهید داشت که با ذهنهای مختلفی مواجه شوید. اما قبل از شروع به گردآوری نیروها و سرمایه گداری ها باید بدانید که DNA تیم استارت آپ شما چگونه است. و چگونه میتوانید از اشتباهات معمول ولی کشنده جلوگیری کنید.
1- تجربه قبلی
واضح است که تیم با تجربه ی راه اندازی استارت آپ یک مزیت بزرگ نسبت به سایر رقبا دارد. در دنیای استارت آپ ها به اندازه کافی مشکلات وجود دارد. بدون داشتن تجربه استارت آپی هر چالش یک برند جدید است.
اما درک و شناخت استارت آپ تجربه محسوب نمیشود. داشتن تجربه عملی در صنعت خاص باعث ایجاد تفاوت بزرگی خواهد شد. کسی که بدون تجربه صنعتی باشد تیم شما را در بعضی مسیرها به عقب برمیگرداند.
2- سرمایه گذاران
تیم های استارت آپ ها نقش مهمی در موفقیت یا شکست کسب و کار دارند. با این وجود هنوز موانعی زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران باید بر آنها غلبه کنند. به همین دلیل است که سرمایه گذاران باید از نظر احساسی وفادار به تیم خود باشند. بخصوص در دنیای استارت آپها در برخورد با روزهای بد و خوب یک سرمایه گذار ناپایدار احساسی میتواند کاملا راحت انرژی تمام تیم خود را از بین ببرد!
3- معیارها
اگر ما تنها بر جنبه های ملموس یک تیم استارت آپی موفق متمرکز شویم تنها به معیارهای ایده آل توجه کرده ایم. برای شروع، معیارها روند کسب و کار استارت آپ ها را نشان میدهند. علاوه بر آن، تمرکز بر معیارها، آنچه که بر بازار تاثیرگذار است را هم مشخص میکند.
گاهی استارت آپها هزاران دلار برای توسعه کسب و کارشان خرج میکنند، بدون اینکه از تقاضای بازار برای محصولات خود اگاه باشند. معیارهای مشخصی وجود دارد که به تیمهای استارت آپ ها کمک میکند از برنده شدن کسب و کارشان و شرایط خود در بازار آگاهی یابند.
4- استعداد
هنگامی که یک استارت آپ در اواخر مراحل بلوغ قرار میگیرد، فرهنگ شرکت شامل همه اعضای تیم می باشد. اما در مراحل اولیه راه اندازی، میزام مهارتهای فردی هریک از اعضای تیم، بر فرهنگ شرکت تاثیرگذار است.
داشتن یک تیم از افرادی که در یک مورد فوق العاده هستند خوب است اما آنچه که واقعا تمایز ایجاد میکند زمانی است که افراد توانایی حل انواع مختلف مشکلات را داشته باشند.
5- سازگاری
اعضای تیم باید توانایی انطباق با مرگ یا موفقیت استارت آپ را داشته باشند. این مزیتی است برای جلوگیری از رقابت.
بیایید صادق باشیم، بعضی محصولات فروخته نمیشوند. چه اتفاقی می افتد؟ تیم ضعیف تر موجب افول تصاعدی استارت آپ میشوند و تیم های قوی از شکست پلی به سوی موفقیت میسازند.
6- ارتباطات
داشتن تیم با اعضایی فداکار، پرجنب و جوش و با تجربه بسیار عالی است. اما اگر هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند، هیچ است.
هیچ کس نباید در خلاء کار کند این تیم ممکن است از افراد مختلف تشکیل شده باشد اما باید مانند یک ارگان عمل کند و اعضای تیم با شناسایی مسائل مربوط به خود و همتیمی هایش فعالیت داشته باشد.
7- تقدیر
یک تیم استارت آپی برای رسیدن به موفقیت باید به گونه های متفاوتی ساخته شوند. به دلایل مختلف شروع استارت آپ نیاز به هیجان و شور جمعی دارد. به طور غریزی کارکردن در استارت آپ میزان قابل توجهی استرس زا و دارای امنیت شغلی پایین است.
8- تمرکز
هرکسی که عضو استارت آپ است به شما میگوید ممکن است شکست بخورید. در حالیکه همان اشخاص میتوانند به طرز باورنکردنی خلاقانه عمل کنند. ذهن خود را بر پیداکردن افراد مناسب متمرکز کنید. افرادی که موفقیت را در 5ساعت کار اداری نمی بینند. افرادی را پیدا کنید که خلاق باشند و مناسب با فرهنگ استارت آپ شما.
9-فریبنده
در حالیکه معیارها، محصولات و سرمایه گذاران از اجزای حیاتی موفقیت یا شکست استارت آپ هستند باید از فرهنگ کسب و کارشان هم مطمئن شوید.
فرهنگ کسب وکار شما فراتر از پذیرایی و سرگرمی در شرکت است. در مورد خلق اکوسیستمی است که ایده های متنوع را پرورش و به تفکر خلاق پاداش میدهد. این چیزی است که اعضای مناسب تیم را جذب و اعضای تاپ تیم را حفظ میکند.
10- چشم انداز
چیزی که باعث از بین رفتن استارت آپها میشوند نداشتن چشم انداز است. داشتن اعضای تیمی که به طور کوتاه مدت فعالیت دارند نمیتوانند عامل موفقیت استارت آپ باشند.
منبع:
https://www.entrepreneur.com/article/290934
کارآفرین شو!