کارآفرینی اجتماعی و کسب‌وکار اینترنتی با احساس خوب تغییر





بیل‌گیتس، شجریان، پرویز پرستویی، استیوجابز، علی دایی، مارک‌زاکربرگ یا مرسدس‌بنز، سونی، هاکوپیان و.. همه اسامی آشنایی هستند که تداعی کننده موفقیت، اعتبار و تاثیر اقتصادی اجتماعی مثبت هستند. این برندها تجاری و شخصی ویژگی‌های مشترک زیادی دارند که یکی از مهم‌ترین آنها صرف بخشی از درآمد و اعتبار خودشان در زمینه فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه اجتماعی است. این اقدام آنها علاوه بر این‌که به محبوبیت، اعتبار و درآمد آنها می‌افزاید به حل یا کمتر شدن یک معضل اجتماعی مانند بیکاری، فقر، بیماری، مسائل محیط زیست و .. می‌انجامد. در نگاه اول تاثیرگذار بودن در این سطح، مستلزم توانایی مالی و اعتباری قابل توجهی است. اما آیا راهی هست که یک نفر بخواهد بدون این‌که به اندازه افراد ذکر شده محبوبیت و درآمد داشته باشد، همان تاثیر اجتماعی مثبت را ایجاد کند؟ البته که هست و آن کارآفرینی اجتماعی است. این سبک از کارآفرینی علاوه بر کسب‌درآمد و محبوبیت برای کارآفرین، به او توانایی می‌دهد تا از خلاقیت و ایده‌های خود درجهت رفع یا سبک‌تر شدن یک معضل اجتماعی استفاده کند. ” کارآفرین اجتماعی کسی است که یک مشکل اجتماعی را تشخیص داده و از مفاهیم کارآفرینی برای سازماندهی، ایجاد، و مدیریت سرمایه برای ایجاد تغییر مثبت اجتماعی استفاده می‌کند.” کارآفرین اجتماعی به معنی ایجاد خیریه و انجام کار رایگان نیست گاهی در کارآفرینی اجتماعی این سو برداشت اتفاق می‌افتد که یک کسب‌وکار صرفا با انجام کار رایگان و خیریه شروع ایجاد شود، خیر این طرز فکر در مورد کارآفرینی اجتماعی اشتباه است. کسب‌درآمد باید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌های شروع یک فعالیت کارآفرینی باشد. در کارآفرینی اجتماعی به دو موضوع کلی مهم باید توجه داشت. اول: مشکلی که قرار است ایده کارآفرین آن را حل کند و دوم: سود و بازدهی مالی که از آن کسب‌وکار بدست خواهد آمد. این سبک از کسب‌وکار بسته به نوع ایده می‌تواند در سطوح و ابعاد مختلف اجرا شود. از یک کسب‌وکار کوچک خانگی گرفته تا سازمان‌های و شرکت‌های بزرگ ملی و بین‌المللی.
برای مثال می‌توان به دو سایت جالب هماتیا یا پروانه‌ اشاره کرد که با ایجاد یک بستر تجاری اینترنتی، علاوه بر کمک به هنرمندان و افراد زیادی که در منزل کار می‌کنند، خودشان نیز از این کنار این فعالیت سود برده و رشد می‌کنند. اینترنت یکی از بهترین و زود بازده‌ترین بسترهای کسب‌وکار بر پایه کارآفرینی اجتماعی است. برای این منظور ابتدا یک معضل و مشکل اجتماعی را پیدا کنید، سپس با یک ایده خلاقانه از اصول کارآفرین و ابزارهای تحت‌وب برای رفع آن استفاده نمایید.در کارآفرینی اجتماعی می‌توانید به مسائل مختلفی بپردازید، موارد مثل: کودکان‌کار، اعتیاد، طلاق و.. یا موارد ساده و مهمی مثل: پائین بودن سرانه مطالعه، فرهنگ شهروندی، تغذیه و موارد گسترده‌تر مثل محیط زیست، مصرف انرژی و ترافیک. فراموش نکنید ایده‌ شما در برخی از موارد، باید درچارچوب قوانین سازمان متولی آن اجرایی شود. مزایای کارآفرینی اجتماعی اول: تأمین سرمایه، برای کارآفرینی اجتماعی به دلیل اهمیت و تاثیر فعالیت بهتر و سریعتر می‌توان سرمایه‌گذار پیدا کرد. جمع‌سپاری یکی از بهترین گزینه‌های تأمین سرمایه برای این بخش است. دوم: جلب همکاری نهادها و سازمانها، وقتی ایده خوب و قوی در زمینه کمک به معلولان یا فرهنگ ترافیک داشته باشید نهادهای مربوطه خیلی سریعتر با شما همکاری می‌کنند تا زمانی که یک کسب‌وکار عادی داشته باشید. سوم: تشکیل تیم، همانند دور مورد قبل به دلیل ماهیت فعالیت انسان‌دوستانه و اجتماعی، امکان جذب نیروی انسانی داوطلب به عنوان هم‌تیمی وجود دارد، البته این مورد نباید به عنوان یک اصل ثابت درنظر گرفته شود. چهارم: رشد سریع، کارآفرینی اجتماعی معمولا مخاطبان زیادی را مورد پوشش قرار می‌دهد، همین امر می‌تواند به عنوان یک پتانسیل بالقوه به رشد سریع کسب‌وکار شما کمک کند.



https://www.netstart.ir/8601/%da%a9%...6%d8%aa%db%8c/