گردآوری، تالیف و ترجمه: علی دوستی / کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

چکیده
سیستم های خبره با هدف در دسترس قرار دادن مهارت های افراد متخصص، برای افراد غیر متخصص طراحی شده اند. این برنامه ها الگوی تفکر و شیوه عملکرد انسان را شبیه سازی می کنند و باعث نزدیکی عملکرد سیستم های خبره با عملکرد انسان یا فرد خبره می شوند. یکی از کابردهای بی شمار سیستم خبره تسهیل سازی و افزایش فروش در سایتهای تجاری اینترنتی می باشد. این سیستم ها، اگر به درستی به کارگرفته شوند می توانند تاثیر مثبت چشم گیری در افزایش بهره وری وب سایت های تجاری و افزایش فروش آنها داشته باشند. آنچه در این کتابچه آمده مطالعه مروری تحقیقات صورت گرفته در این خصوص می باشد.


فهرست مطالب
فصل اول
سیستم خبره
1-1 مقدمه
1-2 تعریف سیستم خبره
2-2 اجزا سیستم خبره
3-2 کاربرد سیستم خبره
4-2 منابع اطلاعات در یک سیستم خبره
5-2 فواید یک سیستم خبره
6-2 محدودیت‌های یک سیستم خبره


فصل دوم
تجارت الکترونیک
1- مقدمه ای بر تجارت الکترونیک
1-2 تعاریف تجارت الکترونیک
2-2 انواع مدل‌های تجارت الکترونیک
3-2 مراحل خرید و فروش الکترونیکی
4-2 سیر تاریخی ارتباط با مشتری


فصل سوم
سیستم‌های خبره و افزایش فروش در وب سایت تجاری
1- سیستم‌های مبتنی بر دانش و اینترنت
1-1- تعریف وب سایت تجاری
2-1- مراحل ایجاد وب سایت تجاری
3-1- وب سایت تجاری از دید مشتری
4-1- چهارچوب فرآیند ارزش وب سایت تجاری
1-2 سیستم‌های خبره پیاده سازی شده
2-2- نمونه‌های از سیستم‌های خبره آنلاین
3- نتیجه گیری
منابع و مآخذ


مقدمه
بی شک دستاوردهای مربوط به رایانه ها زندگی بشر را در تمامی عرصه ها متحول ساخته است، یکی از این حوزه های متحول شده، حوزه تجارت است، مفهوم تجارت امروزه تغییر کرده و با شکل گیری دهکده جهانی، تجارت الکترونیک مفهومی گسترده یافته و به یکی از ملزومات اقتصاد جهانی تبدیل شده است. سیستمهای خبره (
Expert Systems) که در اوایل دهه 80 میلادی پا به عرصه دنیای رایانه گذاشته اند امروزه به یکی از جذاب ترین حوزه های دنیای رایانه تبدیل شده اند. آنها این قابلیت را دارند که در تجارت الکترونیک تحول زیادی ایجاد کنند. از جمله حوزه های مهم در تجارت الکترونیک وب سایت های تجاری می باشند که امرزوه شمار آنها به میلیون ها وب سایت با قابلیت های گوناگون در سراسر جهان بالغ می شود. هم مقوله سیستم های خبره و هم نقش آنها در افزایش فروش وب سایت های تجاری حوزه های بکر و نوینی برای انجام تحقیقات بیشتر هستند، البته خود دانش سیستم های خبره قدمت زیادی ندارد و حجم تحقیقات صورت گرفته در این حوزه آن چنان زیاد نبوده است. به خاطر اهمیت و نقش موثری که یک سیستم خبره در کسب و کار مبتنی بر وب می تواند ایفا نماید این حوزه برای پژوهش انتخاب شده است، بدیهی است ایجاد و گسترش سیستم های خبره مبتنی بر وب می تواند راندمان کلی وب سایت های تجاری و در نتیجه راندمان یک کسب و کار نوپا را ارتقاء داده زمینه های موفقیت آن را بیش از پیش فراهم نماید. با توجه به نیاز برای ایجاد شغل های جدید در کشور جوانی چون ایران، و با توجه به به اینکه حوزه فناوری اطلاعات می تواند بستری مناسبی برای ایجاد اشتغال برای نسل جوان کشورمان باشد، این حوزه انتخاب شده است. در این پژوهش به بررسی نقش سیستم های خبره در افزایش فروش سایت های تجاری و حفظ مشتریان کنونی که هدف اولیه و ذاتی هر وب سایت تجاری می باشد خواهیم پرداخت. این پژوهش به صورت مروری انجام شده و با بررسی مطالعات انجام گرفته می پردازد.

:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه، در دسترس می باشد.





فایل های ضمیمه

سیستمهای خبره و وب سایت های تجاری

پژوهش سیستمهای خبره و وب سایت های تجاری
159




منابع و مآخذ ...

- نونا حلمی ، "سیستم های خبره" جزوه دانشگاه آزاد تهران جنوب
- وب سایت اطلاعات علمی http://www.igcseict.info
- هاشم کمالی رضایی ، حسین آقانبی ، "تجارت الکترونیک در اقتصاد"،مجله توسعه سعادت ،سال سیزدهم، شماره 19 ، مرداد ماه 1388
- مجله الکترونیک ویستا ، اینترنت و فناوری اطلاعات، شماره ششم، تجارت الکترونیک
- اکرم هادی زاده مقدم و همکاران، ارائه مدل توفیق پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری، انتشارات دانشگاه مشهد.
- هاکمن ای . ون ،راه هایی برای بهبود وب سایت تجاری، مترجم: حمید کاظمی، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


- E.W.T. Ngai and et al,” Application of data mining techniques in customer relationship management: A literature review and classification”, journal
- Mehrbakhsh Nilashi and et al, “An Application Expert System for Evaluating Effective Factors on Trust in B2C Website” doi:10.4236/eng.2011.311132 Published Online November 2011
- P.Isakki alias Devi and et al,” THE EXPERT SYSTEM DESIGNED TO IMPROVE CUSTOMER SATISFACTION” , Advanced Computing: An International Journal ( ACIJ ), Vol.2, No.6, November 2011
- M.Špundak ,” Web shop user error detection based on rule based expert system“ IEEE Conference Publications , 2010 , Page(s): 603 – 608 .
- Shuliang Li, “A Web-enabled hybrid approach to strategic marketing planning: Group Delphi+a Web-based expert system”Expert System With Applications , Volume 29, Issue 2, August 2005, Pages 393–400 .
- Yiyang Zhang, Jianxin (Roger) Jiao ,” An associative classification-based recommendation system for personalization in B2C e-commerce applications” , Expert Systems with Applications, Volume 33, Issue 2, August 2007, Pages 357–367
- Y. Duan and et al, “Web-based Expert Systems: Benefits and Challenges”, Information & Management, Volume 42, Issue 6, September 2005, Pages 799–811








https://www.ihoosh.ir/article/71922/...A7%D8%B1%DB%8C