تکنولوژی هوش مصنوعی از جمله تکنولوژی هایی است که امروزه پیشرفت زیادی داشته است. اما شرکت در حدود یک دهه است که سعی در استفاده از این تکنولوژی به صورت کاربردی دارد. از این رو این شرکت نرم افزار هوش مصنوعی خود را به منظور ارتقا و استفاده بهتر در اختیار کاربران و توسعه دهندگان اپلیکیشن های مختلف قرار داده است.

آینده شرکت گوگل تا آن جایی که مدیر عامل این شرکت بارها و بارها بر آن تأکید داشته است وابستگی زیادی به هوش مصنوعی دارد. بنابراین می توان به جرات گفت بسیاری از محصولات گوگل تا حد زیادی بر پایه یادگیری ماشینی و برنامه نویسی نرم افزار ها به گونه ای که توانایی یاد گیری داشته باشند، استوار است.

همان طور که می دانید، یکی از محصولات شرکت گوگل دستیار گوگل است که قابلیت درک آنچه کاربر از آن سؤال می کند را دارد. از طرفی اپلیکیشن دگر گوگل یعنی Google Photos نیز با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی قادر به شناسایی افراد حیوانات و اشیا موجود در تصاویر است.

اما گوگل همواره از توسعه دهندگان اپلیکیشن های مختلف خواسته است تا از نرم افزار متن باز هوش مصنوعی این شرکت که قادر به ترجمه و همچنین تشخیص دیداری است برای طراحی و ساخت ابزار ها و اپلیکیشن های جدید استفاده کنند. به عقیده گوگل متن باز بودن نرم افزار هوش مصنوعی گوگل و استفاده از آن در ساخت اپلیکیشن های مختلف توسط توسعه دهندگان کمک خواهد کرد تا نرم افزار طراحی شده توسط این شرکت ارتقا یابد.

اما گوگل برای آشنایی کاربران و توسعه دهندگان با قابلیت ها و توانایی های نرم افزار هوش مصنوعی این شرکت، نمونه ای از آنچه که این نرم افزار می تواند انجام دهد را منتشر کرده است. در این نمونه منتشر شده در واقع تا حد زیادی توانایی این نرم افزار به نمایش گذاشته شده است. نمونه توانایی های این نرم افزار در یک وب سایت برای آشنایی کاربران و تشویق توسعه دهندگان به استفاده از آن به صورت عمومی در اختیار همگان قرار داده شده است.

استفاده و اجرای برنامه های مختلف با این نرم افزار حتی برای آن دسته از کاربرانی که با برنامه نویسی کامپیوتری آشنایی چندانی ندارند بسیار ساده و راحت است. به عقیده مدیران شرکت گوگل در بسیاری از موارد تعامل کاربران با ابزارهای مختلف باعث می شود تا قابلیت ها و توانایی آن ابزار ها تا حد زیادی افزایش و بهبود یابد.

توجه به این نکته مهم است که حداقل ۱۰ مورد از مواردی که کاربران از این نرم افزار برای اهداف مورد نظر خود استفاده کرده اند، نقش مهمی در بهبود نرم افزار هوش مصنوعی گوگل داشته است. این نرم افزار تا کنون توانسته به کاربران در انجام کارهای مختلفی در زیر ۲۰ ثانیه کمک کند. مانند بازی ببین و طراحی کن. در این بازی همان طور که کاربر مشغول کشیدن طرح مورد نظر خود است، نرم افزار تشخیص می دهد که کاربر قصد طراحی چه تصویری را دارد.

گوگل از doodle برای آموزش نرم افزار هوش مصنوعی برای کاربرد در بازی ببین و طراحی کن استفاده می کند.

هفته گذشته گوگل قابلیت جدیدی با نام طراحی خودکار یا همان Auto Draw را به ابزار طراحی این نرم افزار اضافه کرده است. استفاده از این ابزار جدید در واقع کلیپ آرت های Doodle با محتوای پایگاه داده ای متشکل از نقاشی های حرفه ای مقایسه می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، این نرم افزار قادر به انجام کارهایی از جمله تقلید از نوع دست خط کاربر و شناسایی آنچه که در تصویر کشیده شده است و تبدیل آن به متن به زبان انگلیسی را دارد. همچنین این نرم افزار قادر به تشخیص شباهت های بین اصواتی که می شنود را نیز دارد.



منبع
کلیک