از زمانیکه شرکت ساتوشی ناکاموتو ساخت سیستم پول نقد الکترونیکی نظیر به نظیر بیت کوین را اعلام کرد، ۹سال سپری شده است.
در whitepaper بیت کوین که از اکتبر ۲۰۰۶( ۹ آبان ۱۳۸۵) در دامین Bitcoin.org در دسترس عموم قرار دارد، و این چشم انداز به اندازه ای جذاب بود که در سال ۱۳۹۶ ارز کل ی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار(۴۱۰ هزار میلیارد تومان) پیدا کرد
این سند معروف بدین شکل آغاز می شود:
“یک نسخه صرف نظیر به نظیر از پول نقد الکترونیک که اجازه می دهد پرداخت های آنلاین مستقیما از یکطرف به طرف دیگر بدون مراجعه به یک موسسه مالی ارسال گردد. امضاهای دیجیتال بخشی از این راهکار می باشند، اما چنانچه وجود یک شخص ثالث مورد اعتماد جهت ممانعت از خرج کردن دوباره(double-spending) لازم باشد، این مزیت های عمده از دست خواهند رفت. ما می توانیم با استفاده از شبکه نظیر به نظیر راهکاری برای این مشکل خرج کردن دوباره ارائه نماییم.”
این شبکه ها هر روزه توسط سه میلیون کاربر مورد استفاده قرار می گیرند. انتظار می رود تنها طی چشم انداز هفت ساله دولت این تعداد به ۲۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.




سالگرد تولد بیت کوین در سال جاری از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که بیت کوین بدون اشاره به اصلاحات جدی قیمت در این هنگام به بالاترین قیمت خود رسیده است.
نُهم آبان امسال بنا به دلایل دیگری قابل توجه می باشد. در این تاریخ مهلت صرافی های بازار داخلی چین جهت دست کشیدن از معاملات بیت کوین به پول سنتی به پایان رسید.
با وجود اینکه معامله گران از آن زمان گزینه های دیگری را جایگزین نمودند، صنعت چند میلیارد دلاری ارزهای رمزگذاری شده که بیت کوین نام دارد، هنوز اینجاست که بماند و در نتیجه رقابت با نسخه هایی همچون بیت کوین کش، بیت کوین گلد، بیت کوین سیلور و سگویت x2 توانمندتر شود.







منبع: cointelegraph