کریپتوکیتیز (CryptoKitties) یکی از اولین بازی‌هایی است که بر روی تکنولوژی بلاک‌چین نوشته شده است. بیت‌کوین و ایتریوم ارزهای دیجیتال هستند اما کریپتوکیتی‌ها کلکسیون‌های دیجیتال هستند. می‌توانید کریپتوکیتی خودتان را بخرید، بفروشید یا ترید کنید، درست مثل کریپتوکارنسی‌های معمولی.
هرچند که ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما اپلیکیشن کریپتوکیتیز (CryptoKitties) می‌تواند یک استفاده‌ی موفق و عملی از ایتریوم به وجود بیاورد،‌ یعنی ارزهایی به وجود بیاورد که قابلیت کلکسیون شدن دارند.
بعد از اینکه کریپتوکیتیز اوایل دسامبر ۲۰۱۷ لانچ شد،‌ این اپلیکیشن خیلی سریع به محبوب‌ترین اپلیکشن ایتریوم تبدیل شد. آنقدر محبوب که الان کریپتوپاپیز (برای آنهایی که بهترین همراه همیشگی انسان را ترجیح می‌دهند) و کریپتوپتز (که به کاربرها اجازه می‌دهد هر نوع حیوان خانگی دیجیتال که ترجیح می‌دهند را انتخاب کنند) هم به وجود آمده‌اند.
اما بعضی‌ها به این چیزی که جدیدا در دنیای کریپتو مد شده بدبین هستن (یکی از کاربران reddit‌ درمورد ایده پوکمن روی بلاک چین نوشت: «وای! خدایا!‌ نه!»)،‌ بعضی‌ها هم کریپتوکیتیز را پرچم‌دار چیزی می‌دانند که می‌تواند یکی از پلت‌فرم‌های بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌ها باشد.
برخی از متفکران پیشرو در عرصه‌ی بلاک چین از جمله خالق لایت‌کوین به نام چارلی لی و مدیرعامل Earn.com به نام بالاجی سیرنیواسان، نظرشان این است که این اپلیکیش واقعا مهم است، چون این وعده‌ را می‌دهد که بتوان از بلاک‌چین برای انتقال لحظه‌ای انواع مختلف دارایی، بدون وجود شخص ثالث استفاده کرد.
دلیل دیگری که این اپلیکیش می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد این است که در کل افق‌های روشنی می‌تواند در مقابل اپلیکیشن‌های کاربرپسند وجود داشته باشد.
هرچند که ممکن است عجیب به‌نظر برسد، اما موجود پشمالوی شما که آنقدر به آن علاقمند شده‌اید به وسیله‌ی یک استاندارد تکنیکی قوی به اسم ۷۲۱ ) Ethereum Request for Comments 721) یا به اختصار ERC-721‌ ساخته شده است.
فیلیپ کستونگوی، مدیر توسعه‌دهندگان برای پرتوکل ۰x اکسچنج کریپتوکارنسی گفته: «مدت زیادی‌ است که مردم درمورد ERC-721 صحبت می‌کنند، اما هیچکس قبلا آن را پیاده سازی نکرده بود. کریپتوکیتیز اولین اپلیکیشنی است که این کار را کرده.» او اضافه کرده:‌
بازار بسیار بزرگی در انتظار ERC-721 قرار دارد.
مزیت خاص بودن

طبق گفته‌ی خیلی از توسعه‌دهندگان کریپتو، ERC-721 برای کلکسیون‌های دیجیتال خیلی بهتر از ERC-20 جواب می‌دهد.
به عنوان اولین دلیل، توکن‌هایی که توسط ERC-20 نوشته‌ شده‌اند، قابل تعویض هستند، به این معنی که هیچ توکنی با توکن‌های دیگر فرقی ندارد. درست مانند دلار، که هر دلار با دلارهای دیگری هیچ تفاوتی ندارد.
هرچند که این ویژگی برای هر نوع پولی ضروری است، برای کلکسیون‌های دیجیتال اصلا مناسب نیست، پس یعنی برای کریپتوکیتیز مناسب نیست. چون گربه‌های مختلف باید ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته باشند، از جمله سن، نژاد یا رنگ که به طور دائم و غیرقابل‌تغییر به آنها پیوند خورده است. به همین خاطر، ممکن است داشتن مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در برخی از گربه‌ها به شدت نایاب باشد و همین باعث شود که نه تنها پیدا کردن آن کار خیلی سختی باشد، بلکه ارزش آنها هم فوق‌العاده بالا ببرد.
چنین گربه‌ای می‌تواند در کریپتوکیتیز با قیمت ۱۱۰ هزار دلار خرید و فروش شود.
دوم اینکه،‌ توکن‌های ERC-20 قابل تقسیم هستند. به این معنی که کاربرها می‌توانند آنها را به قسمت‌های کوچک‌تری برای خرید، فروش یا ترید تبدیل کنند.
بازهم با وجود اینکه این ویژگی خیلی خوبی برای پول‌ها است، برای کلکسیون‌ها هیچ فایده‌ای ندارد. چون کلکسیون‌ها دقیقا همانطوری که هستند ارزشمندند.
در کریپتوکیتیز، نصف گربه هیچ حس خوبی ندارد، اصلا ارزشی هم ندارد.
با وجود همه‌ی چیزهایی که گفته شد، هنوز هم سوالاتی درمورد ERC-721 وجود دارد. با این وجود،‌ توجه‌های زیادی را به سوی خود جلب کرده است این استاندارد هنوز کامل نشده و برنامه‌نویس‌هایی هستند که از کدی که هم اکنون دارد راضی نیستند.

همچنین کستونگوی (Castonguay)،‌ سیاست‌مدار،‌ مدرس و بیزنس‌من، انتظار دارد که این استاندارد تکامل پیدا کند:‌
این استاندارد در طول زمان به یک استاندارد قدرتمندتر و قابل پذیرش‌تر تبدیل می‌شود.
از پانک‌ها تا کیتی‌ها

گفته می‌شود که ایده‌های پشت ERC-721 کاملا جدید و بکر نیست، بلکه تکرار مجدد یکی از سیستم‌های کلکسیون دیجیتال است که از قبل وجود داشته است.
به عنوان مثال، کریپتوپانکز (CryptoPunks) توکن غیرقابل تعویض منحصر به خودش را تولید کرد که برای ترید کردن پانک‌های پیکسلی با استفاده از ایتریوم مورد استفاده قرار بگیرد (حتی بعد از لانچ شدن کریپتوکیتیز، یک افزایش ناگهانی در استفاده از کریپتو پانکز مشاهده شد).
بعد از موفقیت چشم‌گیر کریپتوکیتیز، استارتاپ‌ها و توسعه‌دهندگان کم‌کم به استاندارد ERC-721 توجه نشان دادند، چون آن را به عنوان راهی می‌بینند که استفاده از دارایی‌های کریپتو را آسان‌تر می‌کند.
یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ LoomX، با نام جیمز مارتین دافی، که روی مقیاس پذیری زیرساخت برای ایتریوم کار می‌کند، گفته: «برنامه دارد که پروژه‌هایی را با این استاندارد شروع کند و پیش ببرد».
او افزوده:‌ «برای من روشن است که توکن‌های ERC-721 در حوزه‌ی کلکسیون‌های دیجیتال و بازی‌ها آنلاین پتانسیل بسیار بالایی دارند. می‌شود از آنها برای کارت‌بازی دیجیتال استفاده کرد. یا در آیتم‌های بازی‌های آنلاینی مورد استفاده قرار بگیرند که در آن بازیکن‌ها هر کدام یک کاراکتر مخصوص به خود دارند. توکن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی شمشیر،‌ زره یا هر وسیله‌ی دیگری باشد که کاراکتر شما دارای آن است.
اما فقط به اینها ختم نمی‌شود. طبقه گفته دافی،‌ ERC-721 می‌تواند در تجهیزات ردیابی، ترید کردن و مدیریت دارایی‌ها مانند خانه و ماشین در دنیای واقعی هم مورد استفاده قرار بگیرد.
دافی تنها کسی نیست که نظر مثبتی نسبت به پتانسیل‌ها ERC-721 دارد.
توسعه‌دهندگان ۰X، که یک اکسچنج غیرمتمرکز برای توکن‌های ERC-721 است هم آینده روشنی در مقابل آن می‌بیند و قصد دارند به زودی حمایت‌های دیگری برای این توکن اضافه کنند. به طوری که این امکان وجود داشته باشد که توکن‌های ERC-721 با توکن‌های ERC-20 و سایر توکن‌ها ترید شوند.

منبع : cointelegraph

https://arzdigital.com/crypto-collec...is-on-its-way/