به‌طور تاریخی زمانی که تکنولوژی‌ها برای استفاده ساده‌تر می‌شوند، منجر به تغییرات در صنعت خواهند شد.
آنچه به‌وسیله هوش مصنوعی و کلان داده اتفاق می‌افتد، در ادامه آمده است؛ به‌عنوان موانع برای انجام دادن برخی کارها (هزینه، قدرت کامپیوتر و …)، صنایع بیشتر و بیشتری از تکنولوژی استفاده می‌کنند و استارتاپ‌های بیشتری با ایده‌های جدید برای اخلال در وضع موجود این فناوری‌ها به وجود آمده‌اند.
طبق پیش‌بینی من، انقلاب هوش مصنوعی نمی‌آید بلکه در حال حاضر اینجا است و ما آن را در اندک بخش‌های کلیدی می‌بینیم.
مراقبت‌های بهداشتی
اغلب مردم موافق هستند که مراقبت‌های بهداشتی نقص دارند و بسیاری از استارتاپ ها معتقدند که بزرگ‌ترین جواب به آن، برگرداندن قدرت در دستان بیماران است.
همه ما دستگاه تریکوردر فیلم پیشتازان فضا (Star Trek’s tricorder) را در جیب‌هایمان حمل می‌کنیم. موبایل‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های هوشمند به سمت پیشرفته‌تر شدن و کامل‌تر شدن با هوش مصنوعی و کلان داده‌ها پیش می‌روند تا به هر فردی امکان خود تشخیصی بدهند.
ترتیب گذاری هر ژن و شرح دادن آن برای یک پایگاه داده گسترده می‌تواند به دکترها یا/ و بات‌های (bots) هوش مصنوعی امکان پیش‌بینی احتمال مواجه با بیماری خاص و بهترین راه برای درمان این‌گونه بیماری‌ها را در زمان ظاهر شدن علائم ارائه بدهد.
شرکت‌هایی شامل گوگل، اپل، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها میلیاردها روی پیشرفت سنسورهای بیولوژی جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ترکیب اطلاعات این سنسورها با کلان داده، می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری و بالا بردن امید به زندگی تأثیرگذار باشد.
مصرف‌کنندگان تمایل ندارند برای این خدمات هزینه پرداخت کنند. در عوض شرکت‌های بیمه تمایل زیادی دارند که تکنولوژی‌ها جدید، سلامتی مشتریان آن‌ها را حفظ کند. بات‌های هوش مصنوعی به شما کمک می‌کنند تا به یادآورید که غذای خوب بخورید، داروی خود را مصرف کنید و تست‌های تشخیصی که می‌تواند شما را از بیمارستان دور کند را آماده کنند. شرکت‌های بیمه روی این مسائل سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اند.
مالی
هوش مصنوعی به سمتی رفته است که به‌طور شگفت‌انگیزی در صنعت سرویس‌های مالی اهمیت پیداکرده است.
در آینده نزدیک، مشاوران مالی هوش مصنوعی جای افرادی که این کار را انجام می‌دهند، پر خواهند کرد. سیستم‌های کامپیوتری می‌توانند بین ده‌ها تا هزاران احتمال را بررسی کنند و پیشنهاد خود را مطرح نمایند. این سیستم‌های می‌توانند با استفاده از پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و با توجه به تجزیه‌وتحلیل احساسات شما بسنجند که چه شرکت‌هایی برحسب توان ریسک‌پذیری و ارزش‌های شما مناسبت هستند. همچنین آن‌ها می‌توانند پروفایل شخصی شما و بازار را نظاره کنند و به شما کمک کنند تا تغییرات لازم را در زمان اعمال نمایید.
یک مشاور انسان نمی‌تواند به این درجه از دسترسی به جزییات و اتوماسیون برسد.
همچنین الگوریتم‌های هوش مصنوعی معاملات بازار بورس را در عرض کسری از ثانیه انجام می‌دهند و پیش‌بینی درآمدی بر اساس صدها یا حتی هزاران نکات داده‌های آن را ارائه می‌دهند.
دوره حدس زدن و احساس کردن زمانی که بحث سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، به سر می‌آید. علاوه بر این سیستم‌های هوش مصنوعی به بانک‌ها سود می‌رساند و رهبران می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه متقاضیانی داری ریسک پایین و کدام دارای ریسک بالا برای وام‌های شخصی و کاری هستند. امتیاز اعتبارهای ما در آن‌ها بیشتر از مجموع بدهی‌های ما و قبض‌های پرداختی است. تا پیش از این، هوش مصنوعی برای بانک‌ها کار می‌کرد و می‌توانست اعلام کند که چه چیزی را خریده‌اید، آن را از کجا خریداری کرده اید، آیا وام ماشین خود را پرداخت کرده اید و یا آن را پرداخت نکرده اید.
بیمه
شرکت بیمه شما نیز با هوش مصنوعی و کلان داده تغییر خواهند کرد. در حال حاضر این کار شروع‌شده است و شرکت‌هایی مانند توسعه‌دهنده پیشنهادکننده تخفیف (Progressive offering discounts) موافق هستند تا دستگاه‌هایی را در ماشین شما قرار دهند تا بدانند شما راننده ایمنی هستید یا خیر.
تصور کنید شرکت بیمه سلامت نیز چنین کاری را انجام دهد. اگر شما این دستگاه‌های هوشمند را برای چند هفته بپوشید، ما می‌توانیم به شما اطلاع دهیم و اطمینان حاصل کنیم که شما در درجه پایینی از ریسک قرار دارید. اگر سرعت ضربان قلب، فشارخون، درجه فعالیت و دیگر چیزها نشان‌دهنده سلامت شما باشند، می‌توان روی گرفتن تخفیف حساب کرد.
دیگر تغییرات بزرگ استفاده از کلان داده، می‌تواند شامل دیدن راهنما در ماشین‌های خودران باشد. یکی از اهداف پشت ماشین‌های خودران این است که آن‌ها به‌ندرت تصادف کنند؛ بنابراین فقط بیمه‌ها زمانی نیاز دارند آن‌ها را تعویض کنند که طوفان درختی را روی آن‌ها بیندازد؛ بنابراین بیمه برخورد بیشتری نخواهد داشت.
علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که در کل مالکیت خودرو کاهش‌یابد؛ مردم کمتر ماشین خواهند خرید، اما با این حال ۲۴/۷ دسترسی به خرید ماشین دارند. در این مورد صنعت بیمه ماشین میلیون‌ها مشتری را از دست خواهد داد، فقط اندکی از شرکت‌های بزرگ که ماشین کرایه می‌دهند برای ماشین‌های خود حق بیمه می‌پردازند.
آیا تگرگ به خانه یا محصولات شما آسیب رسانده است؟ سنسورها و ماهواره‌های عکس‌برداری با اطلاعات هوا ترکیب می‌شوند و می‌توانند به‌سرعت به‌پیش‌بینی‌ها دسترسی داشته باشند و نیاز برای نمایندگان مدعی خاص را تخمین بزنند.
اطلاعات بیشتری که شرکت‌های بیمه به آن دسترسی دارند می‌تواند بیشتر اتوماسیون شوند و بیشتر به هوش مصنوعی متکی شوند و به این ترتیب صنایع بیشتری تغییر خواهند کرد.
این موارد تنها مثال‌هایی از پیش‌بینی‌هایی است که ممکن است در آینده نزدیک با توجه به کاهش هزینه‌های آن و راحت‌تر شدن پیاده‌سازی برنامه‌های هوش مصنوعی به وقوع بپیوندند.

سه صنعت متحول شونده به کمک هوش مصنوعی | | ستاک: ستاد توسعه ایده های کارآفرینانه-دانشگاه صنعتی شریف