آیا دیرین_دیرین ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد؟

اعلام خبر ارزشگذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی دیرین دیرین در حاشیه دیدار معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری واکنش های مختلفی را در پی داشت. در این خصوص نکات زیر قابل بیان است:

1- آیا دیرین دیرین استارت اپ است؟
مقیاس پذیری مهمترین فاکتور هر استارت اپ است. یعنی با توسعه کسب و کار نرخ افزایش درآمد از نرخ افزایش هزینه خیلی بیشتر باشد. دیرین دیرین در چند سال گذشته توانسته رشد خوبی در تولید و بازار داشته باشد و به تولید ۱ تا ۲ انیمیشن در روز برسد. همچنین توانسته هزینه های تولید را به نسبت تولید تکی انیمیشن کاهش دهد. اما سوال مهم اینجاست که آیا می تواند از اینجا به بعد هم بدون چند برابر شدن هزینه های شرکت، تولید را هم چند برابر کند؟ سوالی که در حوزه تولید محتوا معمولا جوابش منفی است.

2- تفاوت حوزه محتوا با سایر کسب و کارها
کپی کاری در حوزه تولید محتوا بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است. دیرین دیرین یک زیرساخت فنی نیست که بتوان با صرف سرمایه گذاری آن را کپی کرد. جایی که منابع انسانی نقش اصلی را بازی میکند. شاید مهمترین فاکتوری که در ارزشگذاری دیرین دیرین باعث می شود ضرایب بالایی را برای آن درنظر گرفت همین نکته باشد. معمولا تولید محتوا و خلق کاراکترهای محبوب فرآیندی است که در صورت موفقیت، جریان های درآمدی خوبی را برای تولیدکننده در پی خواهد داشت.

3- حاشیه سود بالای دیرین دیرین
براساس مدل ساده شده روش ضرایب درآمدی ارزش استارت آپ های حوزه آی تی در ایران تقریبا معادل دو نیم برابر درامد سالانه آنهاست. حاشیه سود این شرکتها در ایران تقریبا مشخص است. اما باتوجه به قیمت دقیقه ای تولید انیمیشن در ایران و درآمد ۲۰ میلیون تومانی هر انیمیشن، حاشیه سود دیرین دیرین عددی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد میباشد. پس درمورد دیرین دیرین باید ضریبی بالاتر از دو نیم رو درنظر گرفت.

4- تولید محصولات و یا ارائه خدمات دیگر
مطابق نمونه های موفق بین المللی انیمیشن، بخش زیادی از درامد این شرکت ها از فروش محصولات دیگر از قبیل اسباب بازی، لوازم التحریر، اعطای امتیاز کاراکتر برای تولید فیلم، بازی های رایانه ای و ... و حتی ساخت پارک های بازی و ... می باشد. برخی از این فعالیتها حتی با اعطای امتیاز و بدون درگیری تیم فعلی در راه اندازی کسب و کار جدید امکان پذیر است. اگرچه این مسیر توسعه به احتمال زیاد سود ده و مفید خواهد بود، اما این مدل متفاوت از مقیاس پذیری مد نظر در استارت آپ هاست و طبیعتا روش و مدل ارزشگذاری دیگری را خواهد داشت که پس از محاسبه به عدد بخش تولید انیمیشن اضافه خواهد شد.

5- دیرین دیرین استودیو تولید انیمیشن نیست، کسب و کار تبلیغاتی است
نباید دیرین دیرین را در بازار چهل میلیاردی انیمیشن ایران محدود کرد. دیرین دیرین در حال حاضر در بازار چهار هزار میلیارد تومانی تبلیغات ایران فعالیت می کند و می تواند با طراحی و توسعه محصولات جدید برای مشتریان مختلف، بخش قابل ملاحظه ای از این بازار را تصاحب کند. همچنین باتوجه به مزیت رقابتی ایران در هزینه های تولید، دیرین دیرین قابلیت صادرات انیمیشن را هم دارد.

نکته پایانی آنکه ارزش واقعی هر استارت اپ در زمان فروش آن در بازار سهام مشخص خواهد شد. اما در زمان فروش و یا افزایش سرمایه می توان با استفاده از روشهای کمی ارزشگذاری، تقریب دقیق و نزدیکی را بدست آورد. در هر صورت دیرین دیرین یکی از موفق ترین برندهای صنایع فرهنگی در کشور است که امیدواریم بتواند بیش از بیش خوش بدرخشد.


https://t.me/vaezinejad/245