⁣گرمای هوا و بی‌برقی، مانع جدید فعالیت استارتاپ‌ها در ایران!





آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر خبر داده است که قطعی برق به علت گرمای هوا در کشور تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت. در اثر گرمای هوا و افزایش مصرف برق، مقدار مصرفی از ظرفیت عملی تولید بیشتر شده و وضعیت شبکه به وضعیت بحرانی و قرمز رسیده است. ظاهرا تنها راه حل باقی مانده برای برطرف کردن بحران پیش آمده در کشور، قطع برق مصرف‌کنندگان است. یک گروه از این مصرف‌کنندگان ادارات و تمام انواع کسب‌وکارها هستند. آنهم در شرایطی که به نوعی تمام فعالیت‌ها نیاز به کامپیوتر و اینترنت دارد و بدون برق عملا می‌خوایند!
در این بین استارتاپ‌ها هم از شرایط قطعی برق مستثنی نیستند؛ البته با این تفاوت که کار استارتاپی بدون برق تقریبا بی‌معنی است. در چنین شرایطی استارتاپ‌ها یا خودشان برق ندارند و امکان ارائه سرویس به کاربران برایشان وجود ندارد یا در ساعاتی دیگر سرویس‌های زیرساختی‌شان که توسط مجموعه‌های دیگر تامین می‌شود به دلیل قطعی برق از دست می‌رود. حتی در اثر قطعی برق و مشکلات ناشی از آن برای استفاده از اینترنت و خدمات آنلاین، کاربران مانند شرایط عادی قادر به استفاده از این خدمات و محصولات آن‌ها نیستند.

پرداخت حقوق کامل و کارکرد ۵۰درصدی!
جعفر محمدی، مدیرعامل شرکت سامانه‌نگار آتنا، که استارتاپ‌های ابرینو و مهربانه را رهبری می‌کند؛ در رابطه با قطعی‌های اخیر برق و مشکلاتی که در کسب‌وکارشان به وجود آورده است می‌گوید: «روزانه دو ساعت قطعی برق داریم، دو ساعت در زمان دیگری از روز هم به دلیل قطعی برق ISP، اینترنت نداریم؛ یعنی ۴ ساعت از ۸ ساعت کاری روزانه را به همین راحتی از ما گرفته‌اند!» او ادامه می‌دهد: «نتیجه این کار هم مشخص است، زمانی‌که نصف ساعت کاری روزانه را از دست بدهیم، پول نیروی تمام وقت را می‌دهیم ولی امکان کار کردن بیشتر از نصف زمان کاری در روز برایشان نیست. در نتیجه از تعهدات و برنامه‌های کاری عقب می‌مانیم و علاوه بر بهم خوردن نظم و نظام کاری، اعصاب افراد هم به هم می‌ریزد.»
محمدی در مورد راه‌حل‌هایی که می‌توان برای از بین بردن این مشکل در استارتاپ‌ها استفاده کرد، اشاره می‌کند: «راه‌حل چنین مشکلی این است که اولا برای مناطقی که اداری و تجاری‌تر هستند، ساعات قطعی برق را در شب درنظر بگیرند و نکته مهم ‌اینکه چرا باید اپراتورهای اینترنتی باطری یا برق پشتیبان نداشته باشند و با قطع برق کل سیستمشان از کار بیفتد؟»

هر از گاهی حتما شرایطی خواهد بود که ایرانیان مجبور به دور زدن آن باشند
کاوه جعفری از دیگر فعالان اکوسیستم استارتاپی است که به گفته خود در حال کار کردن روی چند پروژه استارتاپی است. او در مورد نحوه کار در زمان‌های قطعی برق توضیح می‌دهد: «من به شخصه در حال حاضر مشغول فعالیت روی دو پروژه هستم که بیشتر حالت تحقیقاتی دارد و ناچارا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در زمان‌های قطعی برق مطالعات فیزیکی را انجام دهیم و مواقعی که برق هست، کارهای کدنویسی و مطالعات غیرفیزیکی و تحت وب را انجام دهیم.» جعفری به این صورت ادامه می‌دهد: «فعلا مجبور شدیم کارهایمان را بخش‌بندی کنیم تا به این صورت کمترین مشکل را با نبود برق داشته باشیم.»
او در ادامه اشاره می‌کند که شرایط به صورتی است که تمام ایرانیان مجبورند هر از گاهی مورد و مشکلی را دور بزنند! جعفری در مورد مشکلات کاری این روزها حتی در حد انجام پروژه تحقیقاتی می‌گوید: «خوب مواقعی که برق نیست، روشنایی هم نیست یعنی اینکه باید در تاریکی بنشینی، بخوانی و بنویسی! ضمن اینکه باید گرما را هم تحمل کنی. علاوه بر تمام اینها اگر وسط مطالعات فیزیکی جایی نیاز به جستجوی مجدد باشد باید بشینی تا برق وصل شود و دوباره سرچ کنید.»
جعفری می‌گوید: «البته ما به این دلیل که هنوز استارتاپ‌مان را راه‌اندازی نکرده‌ایم، مشکل حادی پیدا نکرده و چالش‌مان در همان حدی است که توضیح دادم ولی برای تمام استارتاپ‌هایی که مشغول به کارند، مشکلات زیادی به وجود آمده است.»


https://startupforum.ir/%D9%85%D9%82...4%D8%A7%D8%AA/