این روزها که در ایران خدمات جدید استفاده از وسیله نقلیه آنلاین مانند اسنپ و tap30 در حال فرهنگ سازی هستند در سایر شهرهای دنیا و در راستای هوشمند سازی شهرها خدمات متفاوت تری به شهروندان ارایه می شود .
محققان دانشگاه بارکلی کالیفرنای تمرکز تحقیق خود رابر شیوه ی جدیدی برای اجاره ماشین به نام Car2go گذاشته اند . در این روش راننده یک بار ۳۵ دلار می پردازد و سپس می تواند به راحتی یکی از وسایل نقلیه ای که در کنار خیابان های شهر پارک شده را برداشته و به هر کجای شهر که می خواهد برود .
به این ترتیب نیازی نیست که فرد متقاضی ، وسیله نقلیه را از قبل رزرو کرده باشد یا مجبور باشد پس از اتمام کارش اتومبیل را به همان جایی که آن را اجاره کرده برگرداند .
از آنجایی که سیستم car2go توسط شهرداری ها پذیرفته شده است ، ماشین های مربوط به این سیستم اجازه دارند در کنار تمام خیابان های شهر پارک کنند . در این سیستم فقط لازم است رانندگان به ازای هر دقیقه مبلغ ناچیز ۴۱ سنت را بپردازند . سیستم car2go نزدیک به دو میلیون عضو دارد و ۱۴ هزار وسیله خود را در ۳۰ شهر آمریکا قرارداده که آماده ارایه خدمات به اعضای این مجموعه هستند . محققان برآورد کرده اند که به ازای هر عضو Car2go در هر شهر چیزی نزدیک به ۱۱ وسیله نقلیه اشتراکی در آن شهر وجود دارد . قابل ذکر است در نتیجه سهولت دسترسی به car2go بسیاری از شهروندان به فروش ماشین های شخصی خود اقدام کرده اند و برخی هم که قصد خرید ماشین جدیدی را داشته اند از تصمیم خود منصرف شده اند . همچنین یک مایل رانندگی با ماشین های car2go چیزی حدود ۷ درصد گاز گلخانه ای تولید می کند که این میزان درباره ماشین هایی که معمولا در شهرها استفاده می شوند حدود ۱۰ درصد است .
ماشین های اشتراکی Car2go - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی