هفتاد و یکمین شماره هفته نامه آتیه نو با داستان جلد بازگشایی مدارس در ۱۶ صفحه توسط موسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه منتشر شد.
آخرین شماره تابستانی هفته نامه آتیه نو، تنها نشریه تخصصی حوزه بیمه‌های اجتماعی و تأمین‌اجتماعی کشور، صبح امروز یکشنبه ٢٨ شهریور ماه منتشر شد.
همه اخبار ایران فارما
به توجه به اهمیت و بزرگی نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران‌فارما)، صفحه خبر شماره ٧١ آتیه نو به برگزاری این نمایشگاه اختصاص دارد. در این صفحه می خوانیم که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت، توسعه صنعت داروسازی را از اولویت‌های اصلی خود می‌داند، از توسعه پوشش بیمه‌ای داروهای ساخت داخل خبر داده و گفته: «هر زمان که داروهای تولید داخل به جایگاه قابل‌قبول برسد، با ابزار بیمه به کمک صنعت داروسازی خواهیم آمد و من به‌عنوان مسئول نهادی که به رفاه اجتماعی می‌پردازد، بخش مهمی از رفاه عمومی را شامل در دسترس بودن داروهای موردنیاز با کیفیت و قیمت مناسب می‌دانم.» همچنین در این صفحه سخنان عباس کبریایی‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی؛ سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو را در خصوص دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران‌فارما) خواهید خواند.
نگاه جهانی به تجربه ایرانی
اوایل شهریورماه امسال دبیر کل اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی و نمایندگانی از هفت کشور آسیایی و اروپایی در اجلاس فنی منطقه ای این اتحادیه در تهران شرکت کردند. حضوری که مدیرکل امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی آن را دستاورد بزرگ دیگری در ادامه فعالیت های این سازمان می داند. رضا کاشف در توضیح، عضویت دو نماینده سازمان تامین‌اجتماعی در هیئت‌رئیسه ایسا و اظهار شگفتی دبیر کل و شرکت‌کنندگان در سمینار از الگوی موفق سازمان تامین‌اجتماعی را مثال می‌زند و می‌گوید نتیجه حتمی‌ چنین کارنامه‌ای، تقدیر از ایران در اجلاس سالیانه اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی در پاناما خواهد بود و در بلندمدت نیز انتخاب تهران برای میزبانی یکی از دفاتر منطقه‌ای این اتحادیه. کاشف در گفت‌وگو با «آتیه نو» که هدف اولیه‌اش تشریح دستاوردهای برگزاری سمینار فنی منطقه‌ای بود، زاویه نگاه خود را به مسائل کلان‌تری معطوف می‌کند و دو سال فعالیت گسترده این دفتر و رفت‌وآمدهای متعدد میان هیئت‌های تجاری و کارشناسی ایرانی و کشورهای نامدار در عرصه تامین‌اجتماعی را گامی اولیه برای استفاده بهینه از فرصت‌ها می‌داند. فرصت‌هایی که تاثیرگذاری و مشارکت موثر و مفید‌تر در عرصه‌های بین‌المللی را نصیب سازمان تامین‌اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن می‌کند و از طرفی نیز در صورت از دست رفتن آن، جبرانش به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.
کارتی برای خروج اقتصاد از رکود
اول مهرماه با توزیع کارت‌های اعتباری، از بزرگ‌ترین تلاش دولت روحانی برای خروج از رکود اقتصادی، رونمایی می‌شود و همین واقعه مهم اقتصادی موضوع گزارش صفحه معیشت و زندگی این شماره هفته نامه آتیه نو قرار گرفته است. بنا به گزارش این هفته نامه، خرید کالا آسان‌تر می‌شود، چرا که بانک مرکزی طرحی در پیش دارد که از اول مهرماه می‌تواند کمک بزرگی به خرید کالا یا هر خدمتی به ما کند. براساس آنچه مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند قرار است کارت‌هایی در سه رنگ و با سه سقف ریالی مختلف منتشر شود تا مردم بتوانند به کمک آن‌ها به صورت قسطی از بازار خرید کنند. کارت‌هایی که شبیه تسهیلات عمل می‌کنند. یعنی متقاضی می‌تواند هم‌اکنون کالا بخرد اما پولش را در حداکثر ٣٦ قسط به بانک برگرداند. این طرح از سوی برخی صاحبنظران بزرگ‌ترین تلاش دولت رئیس‌جمهور روحانی برای خروج اقتصاد کشور از رکود توصیف شده‌است. در گزارش مذکور از ضوابط دریافت کارت، سود، مبلغ و تعداد اقساط، مزایا و معایب کارت و حواشی آن اطلاعات جامعی دریافت خواهید کرد.
مدیریت هوشمندانه برجام توسط ایران
«بررسی تلاش‌های دیپلماتیک اخیر ایران نشان می‌دهد تهران پیگیری یک راهبرد دوجانبه را در قبال جذب سرمایه‌گذاری و یکپارچه‌سازی و ادغام خود در اقتصاد جهانی در دستور کار قرار داده است: نخست، جذب سرمایه خارجی به‌منظور بازسازی زیرساخت‌های داخلی کشور. دوم، استفاده از سرمایه ایرانی برای تامین مالی احداث پالایشگاه‌های نفتی در سراسر جهان». این بخشی از گزارش «نشنال اینترست» است که توسط آزاده افتخاری ترجمه و در صفحه ٥ شماره اخیر آتیه نو درج شده است.
مهار عفونت‌های بیمارستانی
آنطور که آمارهای رسمی می‌گوید حدود ١٠ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی، اسیر عفونت‌های بیمارستانی می‌شوند. بنابراین با توجه به آمار نسبی بیماران بستری در کشور، می‌توان تخمین زد که سالانه حدود ٦٠٠ هزار بیمار گرفتار عفونت‌های بیمارستانی می‌شوند. به گزارش آتیه‌نو، دکتر پژواک خاکی، نایب‌رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران، نیز به وضعیت هشداردهنده عفونت‌های بیمارستانی در ایران اشاره کرده و می‌گوید: «عفونت بیمارستانی در تمام کشورهای دنیا ازجمله کشور ما وجود دارد، به گونه‌ای که شیوع این عفونت‌ها در ایران نسبت به کشورهای توسعه‌نیافته کمتر است، اما نسبت به کشورهای درحال‌توسعه شیوع بیشتری دارد.» اینکه عفونت بیمارستانی در کشور ما به نسبت سایر کشورهای درحال‌توسعه شیوع بیشتری دارد، زنگ خطر جدی برای نظام سلامت است. حتی به اعتقاد این متخصص، متاسفانه این عفونت‌ها گاهی موجب مرگ بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هم می‌شود و به همین دلیل نیاز است خیلی فوری برای مقابله با این عفونت‌ها و یا پیشگیری از آن‌ها راهکارهایی اندیشیده شود.
تجربه موفق زنان سرپرست‌خانوار
اگر روزهای ١٨ تا ٢٦ شهریور امسال گذرتان به بوستان گفت‌وگو می‌افتاد، قطعا تابلوها و فلش‌های راهنمایی را می‌دیدید که شما را به سمت نمایشگاه زنان و تولید ملی می‌کشاند، نمایشگاهی که نهمین سال برگزاری‌اش را با ٢٢ تولیدکننده پوشاک زنان، ٢٣ تولیدکننده پوشاک مردان، ١٢ تولیدکننده پوشاک کودک، ٣ تولیدکننده زیورآلات، ٣ تولیدکننده صنایع‌دستی، ٢ تولیدکننده کالای خواب، ٢ تولیدکننده محصولات حجاب و یک تولیدکننده محصولات چرم می‌گذراند. اما نکته اصلی و مهم این نمایشگاه وجه مشترک آن یعنی حضور زنان سرپرست خانوار در این غرفه‌ها و نمایش محصولات تولید آن‌ها بود، چراکه به گفته مسئولان نمایشگاه در این دوره ٢٧١٠ زن سرپرست خانوار در تولید و ارائه بسیاری از محصولات مشارکت داشتند. این نمایشگاه بهانه ای شد برای خبرنگار هفته نامه آتیه نو تا گزارشی از آن تهیه و در آن به موضوع زنان سرپرست خانوار و تولید ملی بپردازد.
بوی مهر، بوی مهربانی
اما داستان جلد این شماره آتیه نو به فاطمه میر، بانوی جوان زابلی اختصاص دارد که خانه اش، مثل«خونه ی مادربزرگه» پناهگاه کودکان سالمی است که فاطمه با فروش جهیزیه اش می خواهد از آنها مراقبت کند تا مثل برخی از هم سن و سالانشان درگیر آسیب‌های اجتماعی نشوند. خانم میر می گوید: شاید غیرمنطقی به نظر بیاید یا اصلا شبیه آرزوهای دوران بچگی احتیاج به جادو داشته باشد، اما من با همین قدرتی که دارم می‌خواهم تا آنجا که می‌توانم سرنوشت دخترها و خانواده‌های این شهر را عوض کنم.
فعالیت‌های فاطمه میر حتی دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، را مشتاق پیگیری فعالیت‌های این مرکز کرد. علی ربیعی پس از دیدار با این بانوی زابلی، مجموعه فعالیت‌های وی را برای کودکان و خانواده‌های در معرض آسیب این استان خیر جمعی و جنبشی عمیق و ریشه‌دار دانست که از انسانیت سرچشمه می‌گیرد. ربیعی همت و بزرگ‌منشی او را لایق آفرین دانست و گفت: «تبلور خیر جمعی را در دختر کارگر چابهاری دیدم که در شرایط سخت زندگی، پول اندکی را که برای خرید جهیزیه پس‌انداز کرده بود به نفع بهبود کودکان معتاد هزینه کرد. میزان رقم اهدایی این دختر اهمیت چندانی ندارد بلکه نفس کار فاطمه میر ارزشمند و قابل‌تحسین است که به رسم غمخواری و با وجود زندگی در منطقه‌ای محروم که پول نقش پررنگی در گذران زندگی دارد، اندوخته‌اش را خرج بهبود و سلامت کودکان آسیب‌دیده کرد.»
یاداشتها و سایر مطالب خواندنی
شماره اخیر هفته نامه آتیه نو مطالب خواندنی بسیاری دارد. از جمله:
آخرین مقررات و شرایط بازنشستگی که توسط محمدحسین قشقایی، کارشناس تامین اجتماعی و مشاور آتیه نو در صفحه ١١ توضیح داده شده است
گفتگو با حسین موسوی، قلمزنی که به گفته خودش به روش استاد شاگردی قلمزنی آموخته و الان خودش کارگاه قلمزنی دارد
گفتگو با منصور اوجی، شاعر نام آشنا درباره غولهای شعر و ادبیات که وی معتقد است دوره آنها گذشته است
یادداشت عباس کریم زاده، کارشناس تامین اجتماعی در خصوص الزامات اقتصاد مقاومتی در تامین اجتماعی
یادداشت عبدالخالق حبیبی، مسئول امور ایثارگران سازمان تامین اجتماعی با تیتر «انعکاس رشادت هایی که جاودانه شده اند»
یادداشت فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در خصوص کارایی کارت اعتباری و تاثیر آن بر خروج از رکود اقتصادی
یادداشت مجله فوربس با عنوان «جذابیتها و چالشهای نفت ایران»
یادداشت فهیمه فیروزفر، رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران در خصوص توانمندسازی زنان
و ...


http://www.tamin.ir/News/Item/32061/2/32061.html