مدیرکل برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ورود به عرصه توسعه باید با درک اقتصاد مقاومتی همراه باشد، گفت: برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی باید از فرد آغاز کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر حسین امیری گنجه در ششمین کارگاه آموزشی گفتمان سازی بیمه و تامین اجتماعی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی راه علاج و پیشرفت ملت اسلامی است و سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه گر که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، عهده دار این مسئولیت خطیر است.
وی افزود: دلایل پیدایش و توجه به مفهوم اقتصاد مقاومتی به سه مبحث سیکل های رکود و رونق اقتصادی، حوادث طبیعی و تحریم ها مرتبط است.
دکتر امیری گنجه گفت: اقتصاد مقاومتی صرفا در مفهوم اقتصادی نهادینه نشده و در مولفه های فرهنگی، اجتماعی و دیپلماسی نیز نقش دارد.
وی با بیان اینکه در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد ٢٠١٣، به پنج بعد اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، زیرساختی و اجتماعی توجه شده است، گفت: برای تقویت مولفه های اقتصادی در کشور باید بر این ٥ موضوع تمرکز داشته باشیم تا زیر ساختهای لازم شکل گیرد.
امیری گنجه افزود: اتحادیه اروپا ٥ مولفه استحکام، افزونگی، پرتدبیری، پاسخ دهندگی و بازیابی را برای تاب آوری معرفی کرده است که می توان از آنها در مدیریت های روز استفاده کرد.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی وجه تدافعی یک اقتصاد مستحکم است و زمانی که ساختار اقتصاد ملی بر مبانی و اصول صحیح و محکم ساخته یافته باشد، در واقع حوزه مقاومتی را نیز در خود دارد.
مدیرکل برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی هدف از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی را ارائه نقشه راه، ارائه شاخص های لازم و صحیح برای پیمودن راه، ارائه الگویی بومی و علمی و پویایی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
دکتر امیری گنجه اظهار داشت: علل و انگیزه تدوین ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، ظرفیت های فراوان مادی و معنوی کشور، حل مشکلات مزمن و دیرپای اقتصادی، مقابله با تحریم ها و کاهش تاثیرپذیری اقتصاد کشور از بحران های اقتصاد جهانی است.
وی گفت: اقتصاد مقدم بر فرهنگ، اجتماعی و سیاست است اما نمی توان به صورت تک بعدی به آن نگاه کرد و رابطه متقابل با سایر مقوله های جامعه دارد.
وی اضافه کرد: باید ملاحظات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را با وزنی یکسان در جامعه پیش ببریم.
دکترامیری گنجه در خصوص تعریف اقتصاد مقاومتی در سازمان تامین اجتماعی گفت: اقتصاد مقاومتی طراحی و مدلسازی ویژه ای از ساز و کارهای عملیاتی سازمان مبتنی بر مدیریت ریسک های اولویت بندی شده است.
وی با بیان اینکه در شرایط اقتصاد مقاومتی باید پویا و فعال بود، گفت: در سازمان تامین اجتماعی در خصوص مبحث اقتصاد مقاومتی، گزارشات زیادی تولید شده است و این سازمان جزو پیشگام ترین سازمانها در کشور است.
رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی تهران نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: مفهوم اقتصاد مقاومتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هم عزت ملی است و هم گره گشای فعلی. و تا اجزای اقتصاد مقاومتی تبیین نشود، به عمل نخواهد رسید.
دکتر مهاجرانی تصریح کرد: گفتمان سازی کمک می کند تمامی افراد در خصوص موضوعات جامعه مسئول و سهیم باشند.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی واژه ای حاصل از ایدئولوژی اسلامی مبتنی بر علم اقتصاد و اسلام است و بر مزیت های تولید داخل تاکید دارد.


http://www.tamin.ir/News/Item/34751/2/34751.html