وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش در جهت اصلاح محیط کار و خارج شدن از شرایط سخت و زیان آور را باید با جدیت دنبال کنیم و امید به زندگی کارگران را افزایش دهیم و کاری کنیم که کارگران در زمان اشتغال و بازنشستگی زندگی بهتری داشته باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر علی ربیعی در همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت وزیان آور در شیراز با اشاره به اهمیت همکاری دو حوزه کار و تامین اجتماعی افزود: حوزه کار و رفاه اجتماعی در کنار هم با هم افزایی زمینه ساز بهبود وضعیت زندگی اقشار مختلف جامعه است.
وی گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و همفکری، همکاری و تضارب آرا در این رابطه در نهایت باعث خیر و برکت برای جامعه خواهد بود.
دکتر ربیعی تصریح کرد: در این همایش تصمیماتی که اتخاذ می شود در زندگی نیمی از مردم کشور موثر است .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز نظریه های رفاه به شکل تور انداختن و سیاست رفاهی جبرانی و صدقه ای پاسخگو نیست و سیاست رفاهی باید مبتنی بر توانمند سازی افراد باشد.
وی افزود: چند وجه از زندگی پربرکت زندگی پیامبر اکرم می تواند امروز مورد توجه ما باشد. مهمترین بخش اسلام عزیز نجات دادن انسانها و برقراری کرامت انسانها و عدالت و مبارزه با ظلم است. مهمترین وجه زندگی حضرت رسول اکرم اخلاق نیکو آن حضرت و اهمیت به کرامت انسانی است و ما امروز نیازمند اخلاقی تر شدن جامعه هستیم.
دکتر ربیعی اظهار داشت: امروز جمع شده ایم که از حقوق کارگران صیانت کنیم و اینکه به چه شکل عمل کنیم که منافع کارگران و کارفرمایان را همزمان صیانت کنیم.
وی گفت: ما به دنبال بیم زدایی و کاستن از ریسک های زندگی کارگران هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه به مفهوم شادی و کرامت انسانها است و هدف توسعه باید انسانها باشد، افزود: در صورت بی توجهی به انسانها در توسعه با رشد مواجه خواهیم بود اما به توسعه نمی رسیم.
وی تاکید کرد: تأمین اجتماعی به مفهوم اعم لازمه چنین مفهومی از توسعه است.
دکتر ربیعی گفت: تأمین اجتماعی فقط مستمری دادن و دفترچه درمان نیست و تأمین اجتماعی به این مفهوم است که انسانها راحت تر زندگی کنند و از زندگی و آینده خود بیم نداشته باشند.
وی افزود: سیاستهای ما باید معطوف به غنی سازی مفهوم توسعه با تأمین اجتماعی پویا باشد .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: قطعا باید به سمت افزایش خدمات برای شاغلین در مشاغل سخت و زیان آور باشیم و از مرگ خاموش کارگران جلوگیری کنیم.
وی در خصوص مشاغل سخت وزیان آور گفت: باید در انتخاب این گونه مشاغل دقت داشته باشیم، در حال حاضر مشاغل سخت زیان آور در حال تبدیل شدن به خواست عمومی است و این بی عدالتی در مورد کارگرانی است که در مشاغل سخت و زیان آور مشغولند.
دکتر ربیعی افزود: برای بهبود شرایط کار و بهداشت حرفه ای تلاش بیشتری لازم است و می توانیم برای راه اندازی خانه های بهداشت سیار اقدام کنیم.
در ادامه این همایش، با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان جامعه کارگران و کارفرمایان از نظام جدید طبقه بندی مشاغل و سامانه ثبت قراردادها رونمایی شد. جزیره‌ای عمل کردن، درمان حوادث ناشی از کار نیست
سیدحسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این همایش اعلام کرد: «ایمن‌سازی و سالم‌سازی محیط‌های کاری نیازمند همکاری و هماهنگی وزارت کار و سازمان تامین‌اجتماعی و نیز کارفرمایان و کارگران است و با طراحی مدلی جدید در این زمینه، در تلاشیم فرهنگ ایمنی در محیط‌های کاری را به فرهنگ غالب جامعه تبدیل کنیم.» وی افزود: «در هر جامعه‌ای که خردورزی حاکم باشد، تدبیر حکم می‌کند حفظ امنیت، سلامت، ایمنی و شادمانی افراد جامعه به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های جامعه در اولویت سیاست‌ها و راهبردهای کشور قرار گیرد.» هفده‌تن تاکید کرد: «در سال ١٣٩٤ به علت همکاری و تلاش‌ ارزشمند همه دستگاه‌های ذی‌نفع در اجرای مدل «خودبازرسی کار» شمار و شدت حوادث ناشی از کار نسبت به سال ۹۳ کاهش چشمگیری یافت.» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: «با سالم‌سازی محیط‌های کاری و جایگزینی سیاست‌های پیشگیرانه و با هزینه‌ای اندک، به‌راحتی می‌توان به کمک نوآوری تمام محیط‌های کاری را از انواع آلاینده‌ها پاک کرد.» مهندس هفده‌تن اشاره کرد: «با پیشگیری از حوادث کار و استفاده از منابعی که هر ساله برای جبران خسارات و درمان و بازتوانی آسیب‌دیدگان این حوادث هزینه می‌شود، می‌توان فرصت‌های شغلی بی‌شماری ایجاد کرد.» وی سالم‌سازی محیط‌های کاری را یک برنامه بزرگ ملی دانست و گفت: «جزیره‌ای عمل کردن در این حوزه نتیجه‌بخش نخواهد بود.»


http://www.tamin.ir/News/Item/34930/2/34930.html