به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور بیانیه ای منتشر شد که متن کامل آن به شرح زیر است :
با سرلوحه قرار دادن آیه شریفه (من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق) از جناب آقایان دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر نوربخش مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی و مهندس هفده تن معاون محترم وزیر و مدیران کل ستادی و استانی و تمامی دست اندرکاران این همایش ، بخصوص کارکنان سازمان تامین اجتماعی و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان فارس که ما را همراهی نمودند صمیمانه و خاضعانه تقدیر وتشکر می نماییم و خداوند بزرگ را شاکریم به ما توفیق داد همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور را طی روزهای ٢٤ و ٢٥ آذر ماه سال ١٣٩٥ با حضور اندیشمندان و فرهیختگان علی الخصوص دستگاههای وظیفه مدار، مقامات عالی، مسئولان اجرایی و ستادی، کارشناسان و بازرسان کار، اعضای کار گروه سخت و زیان آور، شرکای اجتماعی، فعالان عرصه ایمنی و بهداشت کار با موفقیت برگزار نموده، نتیجه برگزاری جلسات به صورت پیشنهاد و راهکار علمی و اجرایی و در قالب بیانیه ای برای تحقق «شعار انسان سالم محور توسعه پایدار» اعلام می گردد :
١- تصمیمات کمیته های استانی مشاغل سخت و زیان آور بر اساس رویه سازی منطبق با سیاست های شورای عالی حفاظت فنی و ایجاد وحدت رویه در نظام صدور آرای استانی بمنظور ممانعت از هرگونه اعمال سلیقه مورد تاکید قرار می گیرد .
٢- ارتقاء توان نرم افزاری و آماری به منظور ایجاد سیستم مکانیزه و متمرکز ثبت اطلاعات مربوط به مشاغل سخت و زیان آور به منظور یکپارچه سازی در نظام جامع اطلاعاتی مرتبط و استفاده از ظرفیت های استانی جهت مکانیزه نمودن امور مربوط .
٣- به منظور بررسی شغل حقیقی متقاضیان ، از پذیرش عناوین شغلی عام از جمله کارگر، کارمند و یا فاقد عنوان در کمیته های استانی توسط اعضای کمیته خودداری شود .
٤- آگاه سازی کارفرمایان توسط تشکلهای کارگری و کارفرمایی در خصوص ارتقای شاخص های سالم سازی و سلامت محیط کار با هدف پیش گیری جدی از شیوع بیماری های شغلی در جهت اجرای مواد ٣ و٦ آئین نامه
٥- با توجه به گذشت بیش از ٢ سال از اجرای قانون در راستای تحقق ماده ٦ آیین نامه ، کمیته های استانی موظفند نتیجه بررسی مشاغل و محیط کار کارگران کارگاه ها را به مراجع ذیربط ابلاغ و در صورت عدم حذف صفت سخت و زیان آوری محیط کار در مشاغل گروه الف ظرف مهلت مقرر مراتب را پیگیری نمایند.
٦- نیاز سنجی آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی توسط سه دستگاه ذیربط و در قالب کارگاههای آموزشی منطقه ای برگزار گردد.
٧- بررسی مشاغل کارگاه های تعطیل مطابق مفاد مصوبه ٥/١١/٩٤ شورای عالی حفاظت فنی مورد تاکید قرار گرفت و در خصوص مشاغل گروه ب کمیته های استانی مطابق با فعالیت ١٣ گانه تصریح شده در مصوبه شورایعالی حفاظت فنی تاکید می گردد.
٨- آلاینده سنجی مشاغل در هرکارگاه مختص همان شغل در همان کارگاه خاص بوده و قابل تسری و تعمیم در دیگر شغل های مشابه در سایر کارگاه ها نمی گردد .
٩- به استناد تبصره ماده ٢ آئین نامه ، بررسی مشاغل گروه الف در کمیته های استانی در مواردی که استاندارد حدود تماس شغلی وجود دارد الزاماً بر اساس آلاینده سنجی انجام شده و در سایر موارد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی میبایست با اولویت موضوعی نسبت به تعیین حدود مجاز مواجهه شغلی اقدام نماید.
١٠- شرکت کنندگان در این نشست از دست اندرکاران سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می خواهند که با تهیه فیلم های اثربخش و تدارک مصاحبه ها و میزگردهای تخصصی و ارائه ی برنامه های گسترده در شبکه های مختلف نسبت به ارتقای فرهنگ ایمنی کار و سالم سازی محیط کار تلاش مضاعف نماید .
١١- موارد عنوان شده توسط دیوان عدالت اداری و سایر مواردی که مستلزم اظهارنظر شورای عالی حفاظت فنی می باشد از جمله فرمهای کمیته های استانی در شورایعالی مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ گردد .
١٢- کار گروه مشترکی به منظور راهبری و پیگیری مفاد این بیانیه و همچنین نظارت بر عملکرد کمیته های استانی تحت نظر شورایعالی حفاظت فنی تشکیل گردد.
در پایان این بیانیه آمده است: امید است بسط و گسترش روز افزون فرهنگ ایمنی و بهداشت کار شرایط مناسب علاوه بر کاهش حوادث و بیماریهای ناشی از کار، سرافرازی هر چه بیشتر جامعه کار وتلاش را به ارمغان آورد و مسیر توسعه کشور را فراهم نماید.


http://www.tamin.ir/News/Item/34960/2/34960.html