5 قانون کپی رایتینگ که اگر رعایت نکنید باید قید مشتری را بزنید!
ممکن است وبسایتی را برای برندتان راه انداخته باشید و هنوز نمیدانید که باید چه محتوایی را در آن قرار دهید، چه فکری پشت سر متنتان باشد، از کجا شروع کنید و…
این موضوع فقط در مورد محتوای وبسایت نیست و در خیلی از جنبههای دیگر یک کسب و کار (مثل بنر تبلیغاتی، بروشور و…) هم صدق میکند.
راهکار چیست؟
بهترین کار در وهله اول این است که این 5 قانون کپی رایتینگ را بدانید و مهمتر از آن، رعایت کنید!
این 5 اصل، یک سری اصول کلی و استراتژیکتر را به شما میگویند.
بسیار خب، از قانون اول شروع میکنیم:
قانون اول: مخاطب را دریابید!
هیچ کس کاری به این ندارد که شما چه میکنید و چه میفروشید و… (مگر این که لامبورگینی باشید!)
هرکس تنها یک چیز برایش مهم است و آن، منافعیست که از محصول یا خدماتتان عایدش میشود. از خودتان بپرسید که:
- چه فایدهای برای طرف خواهید داشت؟
- چه سودی را به او خواهید رساند؟
- واقعا چرا باید به حرفتان گوش دهد؟
- به چه چیزی احتیاج دارد؟
- چه چیزی او را خوشحال میکند؟
- و… (هر آن چه شما را به مخاطب و درک نیازش نزدیک کند)
قانون دوم: 80-20
در 80 درصد حرفتان، “مشتری” را مخاطب قرار دهید و 20 درصد (حداکثر!) از خودتان حرف بزنید.
به عبارتی، به ازای هر 8 باری که از کلمات “تو” و “شما” استفاده کردید، نهایتا 2 بار از کلمه “من” و “ما” استفاده کنید.
نگویید “من خوبم، محصولم بهتر!”، بگویید “ای مشتری، تو می توانی این فایده را ببری، این برد را میتوانی داشته باشی، این سود را میتوانی به دست بیاوری” و…
قانون سوم: قانون K.I.S.S
انقدر ساده که احمقها هم بفهمند! (Keep It Simple Stupid)، معنی این روش این است که لطفا انقدر از کلمات تخصصی و قلمبه سلمبه استفاده نکنید! نمیخواهید که مخاطب را گیج کنید، او بالاخره باید بفهمد که چه میگویید تا بتواند تصمیم بگیرد.
حال که می خواهید سادهاش کنید، این را هم در نظر بگیرید که نباید با یک سری کلمات اضافی مانند “خیلی”، “فوق العاده”، “واقعا” و… متنتان را بی خودی چاق کنید و مخاطب را از فهمیدن اصل نکته دور کنید.
قانون چهارم: قانون قلم قرمز
ویراستارها معمولا یک خودکار قرمز در دستشان میگیرند و مطلب نهایی نویسنده را بازبینی میکنند و آنچه را که بیخودی اضافهاست، خط میزنند.
شما هم، چنین کنید! از اول متنتان را بخوانید و حدودا 30% را پاک کنید.
خیال خودتان را راحت کنید که اطلاعات اضافی به مخاطب ندادهاید و خیلی کوتاه و سریع، همه چیز را به او گفتهاید.
قانون پنجم: قانون SLAP
متنتان باید این کارها را به ترتیب، با مخاطبتان بکند:
- متوقف شود (Stop)
- ببیند / بشنود (Listen / Look)
- اقدام کند / واکنش نشان دهد (Act)
- بخرد (Purchase)
5 قانون کپی رایتینگ که اگر رعایت نکنید باید قید مشتری را بزنید! - شبکه مدیران Modir TV