تقریبا هر کسی که با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنایی دارد با بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای آشناست. بسیاری از مواقع، راهکارهایی مانند سئو، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و… ابزاری هستند برای بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing).

اما تعریف بازاریابی درونگرا یا ربایشی چیست؟
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) یعنی استفاده از بازاریابی برای جذب مشتریان احتمالی به سمت‌تان، بدون این که بخواهیم به مشتری برای توجه کردن و دیده شدن التماس کنیم!
و در تعریفی دیگر (از Hubspot) می‌خوانیم که:
تولید محتوا و ایجاد فضایی که مخصوصا برای مخاطبان شما طراحی شده، آن هم به گونه‌ای که پاسخ‌گوی نیازهای او باشد و او را جذب کند؛ بازاریابی درونگرا (یا بازاریابی جاذبه‌ای‌ست).
تا این جای کار توانستیم تعریفی کلی و مختصر را از این نوع بازاریابی داشته باشیم. حال می‌خواهیم شما را با 3 جنبه‌ای که همیشه در بازاریابی درونگرا همراهتان خواهد بود آشنا کنیم:
1) آن چه به کار مشتری می‌آید!

  • ایجاد محتوا: محتوایی هدفمند تولید کنیم که اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین سوالات و نیازهای مخاطب (مشتری بالقوه) را پاسخگو باشد.
  • نشر محتوا: تا جایی که می‌توانیم، این محتوا را به قدری گسترش دهیم تا در دسترس همه‌ی مخاطبان‌مان قرار بگیرد (هر چه بیشتر و هدفمندتر، بهتر).

2) در جای مناسب باشیم

در بازاریابی درونگرا ما از درگاه‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. به طور مثال، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست و جو و…
به عبارت دیگر، بسته به این که مخاطب ما بیشتر از همه در کجا تردد دارد، و از کجا احتمال آمدنش به سمتمان بیشتر است؛ فعالیت‌های بازاریابی درون گرایمان را انجام می‌دهیم.
3) همه‌ی المان‌ها، دست به دست هم!

تولید محتوا، نشر آن، تحلیل مخاطب و غیره و غیره، همگی باید مانند اجزای یک موتور ماشین با همدیگر هماهنگ باشند و البته در یک راستا! لازمه آن هم این است که سعی کنید تا مخاطب را در زمانی مناسب، با محتوایی مناسب رو به رو کنید.
تولید محتوای هدفمند، اصلی‌ترین موضوع در بازاریابی درونگرا از کجا شروع کنیم؟ بعد از آن چه کنیم؟

بسیار خب، حالا اگر ما بخواهیم از روش بازاریابی درونگرا استفاده کنیم باید از کجا شروع کنیم؟
خبر خوب این است که می توانیم بازاریابی جاذبه‌ای را به 4 گام اصلی تقسیم کنیم:

  • جذب مخاطب: باید بتوانیم مخاطبانی «هدفمند» را به سمت خودمان جذب کنیم.
  • تبدیل مخاطب به Lead: باید بتوانیم پاسخگوی نیاز او باشیم و به اندازه‌ی کافی جذبش کنیم.
  • تبدیل Lead به مشتری قطعی: باید بتوانیم نظر او را برای خرید کردن جلب کنیم.
  • تبدیل مشتری به طرفدار: باید بتوانیم از مشتری نگهداری کنیم، به نحوی که دوباره و دوباره برای رفع نیازش به ما مراجعه کند.

به زبان (خیلی!) ساده، Lead به مخاطبی می گویند که حداقل یک شماره تماس یا ایمیل از او داریم.

بازاریابی درونگرا، ربایشی یا جاذبه‌ای (Inbound Marketing) چیست؟ - شبکه مدیران Modir TV