ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
صفحه 2 از 3 نخست 123 آخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 26
  1. #11
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    نگاهی به مفهوم و موانع رشد تجارت الکترونیک در ایران اقتصاد دیجیتالی



    نگاهی به مفهوم و موانع رشد تجارت الکترونیک در ایران اقتصاد دیجیتالی


    انقلاب ICT این امکان را فراهم کرد که بنگاه ها و صنایع از کارآیی بالاتری برخوردار شوند. صنایع و خدمات جدید در سطح بهتری امکان ظهور پیدا کنند و متناسب با آن، بهره وری در عرصه اقتصاد (چه بهره وری کل و چه بهره وری عوامل) از یک روند فزاینده برخوردار شود و نهایتاً استانداردهای زندگی بهبود پیدا کند.

    در سالیان اخیر نظام هماهنگ و سازگاری که ایجاب می کرد مجموعه فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیکی متناسب با نظریه ها و تئوری ها، هدایت شود، به طور صحیح شکل نگرفته است. در این گزارش ضمن بررسی مفاهیم پایه تجارت الکترونیک و مراحل تکاملی آن درخصوص جزئیات اقتصاد دیجیتالی بحث می شود.
    ● مراحل شکل گیری اقتصاد دیجیتالی
    در دهه ۹۰ شاهد وقوع دو انقلاب بودیم که نتیجه ای اساسی و بنیادی را به دنبال داشت. انقلاب اول، انقلاب جهانی شدن بود و دیگری انقلاب ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) که نتیجه وقوع این دو انقلاب، شکل گیری پدیده ای به نام «اقتصاد جدید» بود. انقلاب ICT این امکان را فراهم کرد که بنگاه ها و صنایع از کارآیی بالاتری برخوردار شوند. صنایع و خدمات جدید در سطح بهتری امکان ظهور پیدا کنند و متناسب با آن، بهره وری در عرصه اقتصاد (چه بهره وری کل و چه بهره وری عوامل) از یک روند فزاینده برخوردار شود و نهایتاً استانداردهای زندگی بهبود پیدا کند. اقتصاد دیجیتالی مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه در یک روند تکاملی شکل گرفت.

    مراحل تکاملی را که منتهی به پیدایش اقتصاد دیجیتالی شده می توانیم به این شرح بیان کنیم:
    دوره اول) اقتصاد مبتنی بر مزیت نسبی:

    در این دوره اقتصاد بر مزیت نسبی مبتنی بود. عنصر اصلی تحرک اقتصاد در این دوره صنایعی هستند که بر مزیت نسبی استوارند و اساساً عوامل تولید و موادخامی که در هر کشور به عنوان منابع پایه ای و مبتنی بر طبیعت در آن کشورها دارای فراوانی بودند، مبنای برتری و پیشروی و رهبری اقتصاد تلقی می شدند. در این دوره، ارتباطات عمدتاً معطوف یا محدود به خطوط راه آهن، راه ها و فرودگاهها بود زیرا اساساً در این دوره سخت افزارها و منابع طبیعی بیشتر موردتوجه قرارمی گرفت.
    دوره دوم) اقتصاد مبتنی بر مزیت رقابتی:
    به تدریج ملاک ها تغییر پیدامی کند و اقتصاد مبتنی بر مزیت نسبی متحول می شود و مزیت رقابتی موردتوجه قرارمی گیرد. البته دراین دوره هم هنوز یک سری از منابع اساسی و طبیعی مانند منابع انرژی بخصوص نفت دارای نقش خاص هستند. این دوره مبتنی و متکی به آنچه داشته ایم نمی شود. به عبارت دیگر داشته ها مبنای برتری، پیشروی و رهبری قرارنمی گیرد، بلکه به تدریج بهبود فرآیندها و شکل گیری سرمایه انسانی موضوعیت پیدامی کند. اما هنوز نقش اساسی خود را پیدا نکرده است. از این رو در عرصه بین الملل بازیگران جدیدی ظاهرمی شوند که در ساماندهی اقتصادجهانی می خواهند ایفای نقش کنند و دیگر این گونه نیست که یک دولت به واسطه بهره مندی از منابع فراوان طبیعی و قدرت بزرگ جغرافیایی یا درواقع مبتنی بر طبیعت، بتواند قدرت حکمرانی پیدا کند. نهادهایی ظهور و بروز پیدامی کنند که در ساماندهی روابط بین الملل ایفای نقش می کنند. نهادها و روابط بین الملل در اقتصاد، به جای کشورها و دولت های آن کشورها، دارای برجستگی و برتری خاصی می شوند و این جایگزینی صورت می گیرد. داشته های طبیعی جای خود را به قابلیت های دیگر می دهد که به عنوان قابلیت های مزیت ساز مطرح می شوند.
    هنوز این دوره را نمی توانیم دوره «مبتنی بر دانش» بگوییم، اما باید به این نکته اشاره کنیم که دراین دوره اگرچه دانش و دانایی پایه اساسی کار نیست. اما دارای نقش قابل توجهی است که در عرصه های گوناگون می توان آن را ملاحظه کرد.
    به عنوان مثال باتوجه به آنچه درحوزه اقتصاد برروی مدل های رشد کارمی شود ملاحظه می کنیم که کم کم دانش جای خود را پیدامی کند، البته در عرصه های دیگر نیز وضع بر همین منوال است.
    دوره سوم) اقتصاد دیجیتالی:
    در مرحله سوم وارد مرحله اقتصاد دیجیتالی می شویم. در این دوره مرزها درنوردیده می شود. زیرا آن مراحل تکاملی حضور دانش و نرم افزارها درعرصه اقتصاد به مرحله ای از بلوغ می رسد که کاملاً فناوری دیجیتالی و شبکه های ارتباطی با ساختار جدید مبنای کار قرارمی گیرد. بخصوص با گذشت زمان و انباشت سرمایه این روند به کاهش هزینه ها منجر می شود و از این طریق کالاهایی مانند تراشه های رایانه ای، نیمه هادی ها، ریزپردازنده ها و رایانه های شخصی می تواند به عنوان موتور محرک اصلی ایفای نقش کنند و هزینه های «سرمایه بر» به «دانش بر» تغییر ساختار می دهد و نقش بسیار اساسی پیدامی کند.
    در این دوره تغییرات فناوری موجب توسعه نوآوری می شود. درمورد کالاهای صنعتی که در این دوره تولید می شود دیگر نمی توان گفت دارای «شکل واحد» هستند. در دوره ای «تولید انبوه» بدون توجه به نیاز مشتری و متقاضی صورت می گرفت اما در اینجا تولید انبوه به سبب بهره مندی از بازدهی نسبت به مقیاس همچنان وجوددارد اما متفاوت با دوره قبل است، زیرا تولید انبوه در این دوره به واسطه فعال شدن، عمیق شدن و به روز شدن ارتباط ها، امکان دریافت سلیقه ها به صورت منظم و مرتب و سازمان دهی تولید براین اساس را امکانپذیر می سازد.
    در این دوره پایه و مبنای اقتصاد به جز نوع و سطح ارتباطات نیست و با این تلقی، ممکن است دیگر تولید انبوه موضوعیت نداشته باشد، ملاحظه می شود که در اقتصاد جهانی تولید انبوه چندان موضوعیت ندارد زیرا توزیع به صورت همزمان و فراگیر صورت می گیرد.
    بنابراین در این حوزه تفاوت اساسی و پایه ای رخ می دهد و اینترنت ظهور پیدامی کند و اساسا فناوری درحالت کلی آن، تجارت و انواع اجزایش بخصوص «کسب و کار» دارای برجستگی می شود، به طوری که «بیل گیتس» در آخرین مصاحبه اش گفت: اشتباهی که کردم این بود که نخواستم خودم مستقیماً اینترنت را به مردم بدهم بلکه از طریق ISP ها و با چند واسطه این کار را انجام دادم. درحال حاضر پروژه آنها این است که تا سال ۲۰۲۰، ۳۲ ماهواره مدار کوتاه را در مدارزمین قراردهند تا هرکسی همان گونه که از طریق کانال تلویزیونی می تواند با تلویزیون ارتباط برقرار کند به طور مستقیم به اینترنت دسترسی داشته باشد.
    در این صورت آیا ایجاد محدودیت برای دسترسی به سایتهای اینترنتی درآینده نه چندان دور غیرممکن نخواهدبود؟ باید بدانیم تجارت الکترونیکی نیز مراحل تکاملی را طی کرده است. در دوره آغازین بلوغ تجارت الکترونیک، مبادله الکترونیک داده ها مرسوم بود اما اساساً نمی توان گفت آن دوره با دوره ای که با عنوان تجارت الکترونیکی طبقه بندی می کنیم هم سطح است. در این دوره دو مقوله درکنار یکدیگر بحث تجارت الکترونیکی را به وجود می آورند. یکی موضوع«EDI» و دیگری بحث اینترنت. به عبارت دیگر بحث مبادله الکترونیک داده ها دیگر به تنهایی به عنوان تجارت الکترونیکی مطرح نیست، بلکه مرزها تاحدی جلوتر می رود. زیرا در سایه تحول اساسی تری که پیرو انقلاب ICT شکل گرفته و پدیده اینترنت به عنوان حالت جهان شمول آن ظهور و بروز پیداکرده و تجارت الکترونیک نیز دارای ساختار جدید می شود.
    در اینجا می گوییم که مبانی اقتصاد جدید، شکل گرفته است و از یک طرف با اقتصادجهانی مرتبط شده که درآن جریانهای بین المللی کالا، خدمات، سرمایه و دیگر عوامل تولیدی آزادشده یا آزادمی شود و ازطرف دیگر با انقلاب اطلاعات و ارتباطات پیوندخورده است. در این اقتصاد دیگر «یادگیری» به تنهایی کافی نیست، بنابراین متناظر با آن سعی می کند همیشه به یافته های جدیدی دست پیداکند که بتواند با حفظ سطح ابتکار، همواره گوی سبقت را از دیگران برباید، در اینجاست که اقتصاد دارای خصوصیات خاص می شود و البته حسن این دوره در آن است که نوآوری ها و ابداعات نمی تواند به مدت طولانی در انحصار قرارگیرد، زیرا نوع تکنولوژی، نوع ارتباطات که از مختصات این دوره است این اجازه را نمی دهد. بنابراین می بینیم که سرریز آن در دوره کوتاهی، اقتصاد را دچار تحول می کند و در یک دامنه وسیع تر سبب ارتقای سطح اقتصاد می شود که در آن افزایش بهره وری در مقیاس خرد و کلان کاملاً نمایان است.
    در اینجا می توان به اختصار برخی از مختصات اقتصاد نوین و اقتصاد سنتی را مرورکرد. در اقتصاد سنتی، بحث تمرکز دارای برجستگی است و به عنوان یک معیار و مزیت شناخته می شود. درصورتی که در اقتصاد نوین اینگونه نیست و نوع بازدهی متفاوت است. در اقتصاد سنتی بازدهی ثابت است ولی در اقتصاد نوین بازدهی فزاینده است. قیمت ها در اقتصاد سنتی فزاینده است و در اقتصاد نوین نزولی، در اقتصاد سنتی شرکت مبنای حداکثرسازی ارزش می شود، در اقتصاد نوین شبکه این نقش را ایفا می کند. در اقتصاد سنتی ابداعات افزایشی است. اما در اقتصاد نوین جرقه ای است. اقتصاد سنتی دارای رشد خطی و تکنولوژی مبتنی بر ماشین است. اما اقتصاد نوین دارای رشد نمایی همراه با تکنولوژی متمرکز بر انسان است و اساساً بازار جای خود را به فضا می دهد. در این اقتصاد با این مختصات، باید دنبال یک «هسته» باشیم تا به صورت اتوماتیک عمل کرده و سامان دهی آن ایجاد موج کند و بقیه اجزا را باخود ببرد.به عبارت دیگر در پیکره اقتصاد الکترونیکی و اقتصاد جدید باید بخش یا قسمت مرکزی را پیداکنیم که اگر روی آن متمرکز شویم و سرمایه گذاری کنیم و آن را رشد دهیم بتواند با آثار تبعی و القایی، دیگر بخش ها را هم به جلو بکشاند.
    از این رو تجارت الکترونیکی باید به عنوان هسته اصلی برگزیده شود تا تحولات دیگر را ایجادکند و همچنین دانش به عنوان عامل اصلی رقابت در اقتصاد نوین است و باید مفهومی که از این عبارات درسطح جهان مطرح است به درستی درک شود تا براساس آن بدانیم که چه قدم هایی برای آینده کشورمان برداریم و تا وقتی جامعه ما سنتی است، شیوه های مدرن در جامعه های سنتی نمی تواند به خوبی جواب دهد. یکی از بهترین راه های تغییر فرهنگ تغییر نگرش افراد از طریق آموزش است و این تغییر نگرش در انسان های دانش محور اتفاق می افتد و یکی از مشکلاتی که در جامعه ما برای رسیدن به این اقتصاد وجود دارد، عدم آموزش در زمینه کار جمعی است، این موضوع هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی کشور ما را دچار مشکل کرده است.

    نگاهی به مفهوم و موانع رشد تجارت الکترونیک در ایران اقتصاد دیجیتالی ● مفهوم تجارت الکترونیکی
    در این مورد تعاریف زیادی شده است که به اختصار به نمونه هایی از این تعاریف اشاره می کنیم:
    ۱) تجارت الکترونیک عبارت است از انجام فرایند مبادله کالا در شبکه های رایانه ای از جمله اینترنت.
    ۲) تجارت الکترونیک شامل انجام کلیه فعالیت های بنگاه ها و افراد برای مبادلات در محیط الکترونیکی است به طوری که تمام یا بخشی از این فعالیت ها از طریق شبکه های رایانه ای از جمله اینترنت صورت بگیرد.
    ۳) «توربان» یکی از صاحبنظران عرصه تجارت الکترونیک در سال ۲۰۰۴ تعریفی از تجارت الکترونیک و کاربردهای آن برمی شمارد. این کاربردها شامل بازاریابی مستقیم، جست وجوی شغل، بانکداری on Line، تجارت سیار، حراجی ها، دولت الکترونیک، خرید الکترونیکی و انتشارات on Line است که این کاربردها نشان دهنده وسعت دید توربان به تجارت الکترونیک است. توربان این نوع تجارت را شامل شرکای تجاری (بازارهای داد و ستد الکترونیکی)، خدمات حمایتی، بازاریابی و تبلیغات و سیاست های دولت (مالیات، قوانین و مقررات و استانداردهای فنی) می داند.
    ۴) تجارت الکترونیکی را می توان از جنبه های مختلفی تعریف کرد از جنبه ارتباطات عبارت است از تحویل کالاها، خدمات و اطلاعات یا پرداخت به وسیله شبکه های کامپیوتری یا هر ابزار الکترونیکی دیگر از جمله از طریق موبایل و حتی از طریق تلویزیون.
    ۵) از جنبه فرایند ها عبارتست از انجام الکترونیکی فرایندهای کسب و کار از طریق شبکه و جایگزینی اطلاعات به جای فرایندهای فیزیکی.
    ۶) از دیدگاه خدمات، ابزاری است برای ابلاغ تمایلات دولت، شرکت ها، مصرف کنندگان و مدیران همراه با کاهش هزینه ها در ارائه خدمات، افزایش سرعت در ارائه خدمات و بهبود کیفیت ارائه خدمات.
    ۷) از دیدگاه آموزش عبارتست از فراهم کردن امکان آموزش on Line و امکان تحصیل در دانشگاه ها و دبیرستان ها و سازمان ها.
    ۸) از دیدگاه جامعه، تجارت الکترونیکی این امکان را فراهم می کند که اعضای جامعه بتوانند بهتر یاد بگیرند و با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین تجارت الکترونیکی طیف وسیعی از کاربردها و مفاهیم را در بر می گیرد.
    ● مراحل تکاملی تجارت الکترونیک
    مراحل تکاملی تجارت الکترونیک شامل مراحل سه گانه است که در مرحله اول باید زیرساخت های تکنولوژی، اقتصادی، اجتماعی و قانونی ایجاد شود. در مرحله دوم پس از ایجاد زیرساخت ها، تجارت الکترونیکی مبنا قرار می گیرد.
    فرایندها چه در محیط کسب و کار بنگاهی و چه در محیط کسب و کار کشوری بهبود پیدا می کند و به روز می شود، به عبارت دیگر فرایندها، اصلاح و الکترونیکی می شود.
    مرحله سوم یعنی انعقاد کامل تجارت الکترونیکی در کشور که در آن متغیرها متحول می شود و منافع تجارت الکترونیکی در عرصه اقتصاد بروز می کند.
    ● مدل های تجارت الکترونیک
    مدل های تجارت نوع اول و مدل های نوع دوم ضرورتاً با شیوه تجارت سنتی همراه است. در این مدل ها فروشگاه های الکترونیکی وجود دارد. در این تعاریف «بازار» دسته سوم نیز وجود دارد.
    در مدل های تجاری نوع دوم، افزایش ارزش از طریق مدیریت اطلاعات و غنی سازی مشاغل فقط از طریق اینترنت شکل می گیرد. در اینجا فقط بازارهای مجازی شکل می گیرد و خدمات زنجیره ارزش یکپارچه می شود. زنجیره ارزش و بسترهای همکاری واسطه گری اطلاعات و خدمات، اعتمادسازی و دیگر خدمات هم کاملاً به وجود می آید. البته بحث امنیت و نحوه تشخیص هویت، مقوله مفصلی است که باید در این جریان اتفاق بیفتد و متأسفانه در حال حاضر این مسأله یکی از موانع جدی است.
    ● مزایای تجارت الکترونیکی
    ۱) تجارت الکترونیکی فرصت های جدیدی را ایجاد می کند و مقیاس ها را دچار تحول می کند
    ۲) تجارت الکترونیکی این فرصت را فراهم می‌کند تا با کمترین امکانات بیشترین فرصت ها را در عرصه بازاریابی پیدا کنیم و تجارت الکترونیک محدودیت ها و مشکلات پیش روی بازاریابی را از بین می برد.
    ۳) برداشتن موانع در بحث توسعه صادرات از مزیت های دیگر تجارت الکترونیک است.
    ۴) واکنش سریع در مقابل مشتری و برقراری ارتباط به صورت on Line
    ۵) بنگاه تولیدی با سرعت می تواند علایق را با سلایق منطبق کند و به بهبود ساختار خود کمک کند.
    ۶) کاهش هزینه های بالاسری در ارتباط با نگهداری کالا
    ۷) بهبود متغیرها در مقیاس خرد و کلان
    ● نقش بنگاه ها در اقتصاد دیجیتالی
    در این اقتصاد، بنگاه ها به دانش به عنوان یک دنیای اینترنت – اصلی در رقابت نگاه می کنند و به عبارت دیگر نگرش ها کاملاً تغییر پیدا می کند و حساسیت ها بر روی دانش بنگاه ها در فرایند رقابت، متمرکز می شود. بنگاهی پیشروتر و برنده تر است که بیشتر مبتنی بر دانش باشد تا بتواند از دیگر بنگاه ها در فرایند تولید وانتقال، بهتر از دانش بهره بگیرد و در این ارتباط بنگاه های کشور ما باید حداکثر تلاش خود را صرف ایجاد ارتباط قوی درون سازمانی کنند تا از این طریق بتوانند کاربردهای تجارت الکترونیکی را انجام دهند و در حوزه فرهنگ مهم ترین کاری که در بنگاه باید انجام دهیم تغییر رفتار مدیران و بازیگران و سرمایه گذارانی است که در آنجا وجود دارند. در کشور ما بازیگران این میدان تقریباً سنتی و به شیوه فیزیکی عمل می کنند، در حالی که در دنیای تجارت الکترونیکی این روند از حالت «واکنش پذیری» به حالت «فعال» تبدیل می شود. بنگاه ها باید فعال همراه با ابتکار عمل باشند تا بتوانند پا به چنین عرصه عظیمی بگذارند. یکی از تحولاتی که پیش روی بنگاه هاست آن است که تعاریف و نوع ناامنی در حوزه تجارت الکترونیکی برای این بازیگران عوض خواهد شد و امنیت تعریف دیگری خواهد داشت و ناامنی تعریف دیگری و رفع آن به گونه دیگری است سرعت انجام کارها برای این بازیگران در فضای تجارت الکترونیکی سریع تر است تا جایی که بسیاری از پاسخ ها «خودکار» است. از این رو علاوه بر سرعت، پاسخ های خودکار باید به پیام ها و درخواست ها ارائه شود. در حوزه تجارت الکترونیکی این بازیگران با تکنولوژی جدید و ابزار جدید بازی خواهند کرد، در نتیجه در بحث زیرساخت هایی که مربوط به بهره وری است فرایندها باید عوض شود و الکترونیکی شود و نکته آخر در خصوص توسعه بنگاه ها این است که توسعه در حوزه بنگاه محدود به «توسعه محصول» یا خدمات نیست، بلکه فرایند همراه با محصول به صورت یکپارچه باید توسعه پیدا کند تا کاهش هزینه رخ دهد و قیمت ها پایین بیاید و موجب افزایش کیفیت شود. هر اندازه توسعه محصول را انجام بدهیم ولی فرایندها را به معنای علمی آن و متناسب با آن توسعه ندهیم، ظرفیت های کنترل و مدیریت و کیفیت بنگاه به شدت کاهش خواهد یافت.
    ‌● برخی مشکلات پیش روی کشور ما در زمینه تجارت الکترونیک
    ۱) عدم آموزش در زمینه کار جمعی که این موضوع هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی کشور ما را دچار مشکل کرده است.
    ۲) تا هنگامی که سیستم پولی الکترونیکی وجود ندارد تجارت الکترونیک امکان تحقق ندارد.
    ۳) نبود نگاه کارشناسی و نهادینه نشدن آن نسبت به تجارت الکترونیکی و نمونه آن سیاست حجم فروش بالا در قبال اخذ سود کم به ازای هر واحد که در این نوع تجارت مطرح می باشد.
    ۴) دور بودن فضای آموزشی در دانشگاه ها و مدارس از واقعیت های جامعه به صورتی که ما به فرزندان خود، علوم و ریاضی درس می دهیم؛ ولی درس پیشگیری از وقوع حادثه برای دانش آموزان در مجموعه دروس منظور نشده است. به عبارت دیگر آموزش های ما در زمینه مدیریت و رشته های دیگر، واقعیت های جامعه را نمی بیند.

    منبع: مجله گسترش صنعت
  2. #12
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    تا چهار سال آینده، 40درصد هزینه تبلیغات شرکت‌ها صرف رسانه‌های دیجیتالی می‌شود


    تا چهار سال آینده، 40درصد هزینه تبلیغات شرکت‌ها صرف رسانه‌های دیجیتالی می‌شود


    در دنیای رقابتی اقتصاد جهانی، تبلیغات به بخش لاینفک تجارت تبدیل شده است به‌طوری که شرکت‌ها برای جا نماندن از این دنیای رقابت، هزینه‌های میلیاردی صرف آن می‌کنند تا شهروندان در گوشه و کنار شهرها و رسانه‌ها شاهد خودنمایی شرکت‌ها باشند، به‌طوری که براساس آمار سایت emarketer شرکت‌ها در سال 2014 بیش از 488میلیارد دلار صرف تبلیغات از طریق تمام رسانه‌های سنتی و نوین کرده‌اند و این رقم با رشد پنج درصدی از مرز 513میلیارد دلار در سال 2015 گذشت و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2020 به 674میلیارد دلار برسد. با توسعه دیجیتال در اقتصاد، این رقابت تنگاتنگ شرکت‌ها برای جذب مشتری به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کشیده شده به‌طوری که سهم تبلیغات دیجیتال از هزینه کل تبلیغات در رسانه شرکت در سطح بین‌الملل 8/ 26درصد است که در سال 2015 به مرز 30درصد رسیده و انتظار می‌رود این رقم در سال 2019 از مرز 39درصد بگذرد.

    در دنیای رقابتی اقتصاد جهانی، تبلیغات به بخش لاینفک تجارت تبدیل شده است به‌ طوری که شرکت‌ها برای جا نماندن از این دنیای رقابت، هزینه‌های میلیاردی صرف آن می‌کنند تا شهروندان در گوشه و کنار شهرها و رسانه‌ها شاهد خودنمایی شرکت‌ها باشند، به‌طوری که براساس آمار سایت emarketer شرکت‌ها در سال 2014 بیش از 488میلیارد دلار صرف تبلیغات از طریق تمام رسانه‌های سنتی و نوین کرده‌اند و این رقم با رشد پنج درصدی از مرز 513میلیارد دلار در سال 2015 گذشت و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2020 به 674میلیارد دلار برسد. با توسعه دیجیتال در اقتصاد، این رقابت تنگاتنگ شرکت‌ها برای جذب مشتری به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کشیده شده به‌طوری که سهم تبلیغات دیجیتال از هزینه کل تبلیغات در رسانه شرکت در سطح بین‌الملل 8/ 26درصد است که در سال 2015 به مرز 30درصد رسیده و انتظار می‌رود این رقم در سال 2019 از مرز 39درصد بگذرد.
    ضریب نفوذ اینترنت موبایل بالا در زندگی‌های امروزی فرصتی برای شرکت‌ها شده تا از این ابزار بتوانند سلایق و ترجیحات مصرفی جامعه را به سوی کالا و خدمات خود سوق دهند. به نظر می‌رسد بازدهی بالا به همراه هزینه کم تبلیغات دیجیتال در موبایل این اطمینان خاطر را به مدیران بازاریابی شرکت‌ها داده که به راحتی می‌توانند این ابزار را به همراه سایر ابزارهای دنیای دیجیتال جایگزین ابزارهای تبلیغاتی سنتی کنند. آمار سایت emarketer نشان می‌دهد شرکت‌ها بیش از 68میلیارد دلار در سال 2015 صرف تبلیغات اینترنت موبایلی در سراسر جهان کرده‌اند و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال 2019 از مرز 195میلیارد دلار بگذرد. این در حالی است که سهم تبلیغات اینترنت موبایلی از تبلیغات دیجیتالی بالغ بر 40درصد و از کل تبلیغات نزدیک به 12درصد بوده و انتظار می‌رود تا سال 2019 سهم آن از تبلیغات دیجیتالی بیش از 70درصد و از کل تبلیغات حدود 27درصد شود.


    تبلیغات دیجیتال حلقه مفقود کسب و کارهای داخلی
    در حالی که آمار نشان می‌دهد دنیای تجارت با شتاب فزاینده به سوی دیجیتالی شدن در حرکت است؛ در ایران این امر هنوز فراگیر نشده، در واقع، در تجارت‌های امروزی کشور می‌توان ردپای دیجیتال را در بخش‌های مختلف تجارت یافت، با این حال آمار روشن و مشخصی از این حضور در دسترس نیست. مشاهدات حاکی از آن است که بخش عمده و قابل توجهی از تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ و متوسط از طریق رسانه‌های سنتی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و بیلبوردهای سطح شهرها انجام می‌گیرد. در سال‌های اخیر، کسب و کارهای انفرادی در حوزه صنایع دستی یا خرده‌فروشی‌های خانگی شکل گرفته که شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا تلگرام تنها ابزار کار و تبلیغاتی آنها است، به عبارت دیگر صاحبان این کسب و کارهای کوچک توانستند از 100درصد پتانسیل این شبکه‌ها برای اداره فعالیت تجاری خود استفاده کنند. با آغاز بیش از یک دهه از فعالیت تجارت الکترونیک در کشور، سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین در کشور راه‌اندازی شده و متناسب با آن نیز می‌توان شاهد تولید محتوا به‌عنوان تبلیغات دیجیتالی یا بازاریابی مجازی (Virtual Marketing) در سایت‌های مختلف بود. البته شیوه‌های بازاریابی با ورود شبکه‌های اجتماعی به زندگی‌های امروزی فراگیرتر شده است. همان طور که گفته شد آمار مشخصی از بازاریابی و تبلیغات دیجیتال در کشور وجود ندارد، با این حال، مشاهدات نشان می‌دهد تبلیغات در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بازدهی به مراتب بالاتری از تبلیغات در رادیو و تلویزیون دارند و این در حالی است که هزینه صرف‌شده برای بازاریابی مجازی بسیار کمتر از تبلیغات در صدا و سیما یا بیلبوردهای سطح شهر است.

    یکی از دلایل اصلی اقبال کمرنگ تبلیغات دیجیتالی در کسب و کارهای داخلی و فراگیر نشدن آن در دنیای تجارت الکترونیک از نظر پوریا آسترکی، کارشناس بازاریابی الکترونیکی، دانش پایین و عدم آشنایی مدیران داخلی نسبت به استفاده از پتانسیل دنیای دیجیتال برای توسعه کسب و کارشان است. وی در ادامه به «دنیای اقتصاد» گفت: علاوه بر نبود تخصص لازم برای استفاده از دنیای دیجیتال، تحریم در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی ایجاد کرده است که خود به خود باعث شده شرکت‌ها برای ورود به دنیای دیجیتال برای تقویت استراتژی‌های بازاریابی‌های خود تمایل نداشته باشند.
    همان طور که اشاره شد تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی معمولا از سوی کسب و کارهای کوچک و تازه‌کار مورد استقبال قرار می‌گیرد، چرا که این شرکت‌ها هزینه‌های کمی را به بازاریابی اختصاص می‌دهند. این کارشناس بازاریابی دیجیتالی در این باره اشاره کرد: آمار روشن و دقیقی از تبلیغات دیجیتالی در کشور موجود نیست، با این حال، اگر بخواهیم در بین 100 شرکت اول بورس کشور به دنبال رقم هزینه بازاریابی مجازی باشیم، به رقم ناچیزی خواهیم رسید به‌طوری که ارزش آن کمتر از هزینه بازاریابی کسب و کارهای انفرادی است. دلیل گرایش کسب و کارهای انفرادی به تبلیغات در شبکه‌های مجازی به خاطر تصمیم‌گیری هوشمندانه و انعطاف‌پذیری بیشتر است، زیرا به دلیل کمبود منابع مالی مجبورند آن را به شکل بهینه اختصاص دهند.
    به گفته وی، با توجه به تعرفه‌های تبلیغات تلویزیونی، شرکت‌های زیادی هزینه‌های میلیاردی صرف این امر می‌کنند. برای مثال، نسبت هزینه تبلیغات آنلاین 20شرکت شناخته‌شده در مقایسه با هزینه ماهانه تبلیغات بیلبوردی آنها در تهران یا شهرهای بزرگ حدود یک‌دهم است.
    با این حال، شرکت‌های بزرگ هنوز دنبال رسانه‌هایی مانند صدا و سیما می‌روند و این مساله در بحث اعتماد در تجارت الکترونیک ریشه دارد. با اینکه همزمان با توسعه تجارت الکترونیک تکنیک‌های اعتمادسازی از طریق ابزارهای آنلاین عرضه شد اما از سوی صاحبان کسب و کارهای بزرگ کشور مورد بهره‌برداری قرار نگرفت. پوریا آسترکی در این باره اشاره کرد: اگر بخواهیم با توجه به رویه معمول و نوینی که در سایر کشورها انجام شده و توسعه یافته مقایسه کنیم، مالزی اقتصاد نزدیکی به ایران دارد که توانسته از پتانسیل و امکانات متنوع شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. کسب و کارهای داخلی تصور می‌کنند ایجاد یک صفحه در شبکه اجتماعی یا راه‌اندازی سایت برای بازاریابی مجازی کفایت می‌کند. در صورتی که تجارت الکترونیک یک زنجیره است که آنالیز بازاریابی بخشی از آن است. بنابراین استفاده از امکانات تبلیغات دیجیتال نیاز به مقدماتی دارد که معمولا شرکت‌های داخلی حتی فعالان حوزه IT آن را جدی نمی‌گیرند. در این مقدمات باید چرخه فروشی ایجاد شود که در آن باید از اولین برخورد مشتری با تبلیغ تا فروش و پشتیبانی به‌صورت آنلاین ارائه شود.



  3. #13
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا!


    کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا!


    شايد کم تر نوعي از کارآفريني را در دنياي پيرامون سراغ داشته باشيم که اثربخشي، فراگيري و تنوع فعاليتي به اندازه کارآفريني الکترونيکي در اختيار داشته باشد.

    شايد کم تر نوعي از کارآفريني را در دنياي پيرامون سراغ داشته باشيم که اثربخشي، فراگيري و تنوع فعاليتي به اندازه کارآفريني الکترونيکي در اختيار داشته باشد.
    مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای “کار آفرینی دیجیتالی”، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش “کار آفرینی دیجیتالی”، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان “گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران” مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

    در بخش نخست سلسه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها، به اهمیت چشم انداز و ماموریت سازمانی و در دسترس بودن برای یک سایت موفق و ارزنده اشاره کردیم. در بخش دوم، به موضوع چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مخاطبان در طراحی و به روز رسانی پرتال اشاره کردیم. در بخش سوم، ده ها نکته کاربردی و کلیدی در تولید محتوا و ارائه ابزارهای تعاملی هدفمند برای جذب مخاطب و تعامل با کاربران پرتال در زمینه های مختلف ارائه شد که میتواند راهگشای خوبی برای وب مسترهای جوان باشد. در بخش چهارم به موضوع مهم الزام وب مستر سایت ها به نگاه خلاقانه و نوآورانه در محیط مجازی به مساله طراحی وب و مدیریت آن اشاره شد و مثالهایی ارائه شد. در بخش پنجم، درس هایی که سایت آمازون دات کام در اجرایی کردن اصولی که در 4 بخش قبل به ان ها اشاره کردیم پرداخته است، معرفی گردید. نکاتی که رازهای بزرگ موفقیت آمازون به شمار می ایند. در ششمین قسمت از سلسله مطالب راه حل هایی برای وب مسترها، نکات راهبردی از کسب و کار یکی دیگر از بزرگان فناوری اطلاعات، یعنی پرتال علی بابا را مورد بررسی قرار میدهیم.
    علي بابا و چراع جادوي ديجيتالي!



    شايد کم تر نوعي از کارآفريني را در دنياي پيرامون سراغ داشته باشيم که اثربخشي، فراگيري و تنوع فعاليتي به اندازه کارآفريني الکترونيکي در اختيار داشته باشد.

    مزيت رقابتي اين نوع کارآفريني در سه اصل : سادگي در استارت کار، کم هزينه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه مي شود. بسياري از پورتال هاي قوي و معتبر وب مثل ياهو و آمازون، در ابتدا درنهايت سادگي استارت زدند. با هزينه کم اما با خلاقيت و درک بالاي بنيانگذارانشان از نيازهاي کاربران وب. ارزش افزوده فوق العاده اي که ثمره تداوم فعاليت در حوزه کسب و کار الکترونيکي است، آن چنان زياد است که امروزه بر اساس آمارهاي نشريه فورچون، روز به روز بر تعداد ميلياردرهاي کارآفرين ديجيتالي افزوده مي شود. يکي از اين ميلياردرها، آقاي جک ما، بنيانگذار سايت مشهور علي بابا دات کام است که شايد براي ايرانيان خيلي شناخته شده نباشد.




    اين که چرا اسم اين پايگاه علي بابا است خيلي مهم نيست ! مهم آن است که شيوه اين سايت باعث شده است تا کشور چين را با پورتال مشهور علي بابا در دنيا بشناسند و اين سايت، به عنوان جاده ابريشم ديجيتالي اين کشور در دهکده جهاني وب، معرفي شود. قیمت هر سهم علی بابا در NYSE که با نماد BABA شناخته می شود در اوریل 2015 میلادی به بیش از 80 دلار رسید. این سایت امروزه در قالب یک هولدینگ بین المللی اداره می شود و به عنوان نماینده یاهو در چین نیز شناخته می شود. خدمات تجاری که علی بابا در رده های مختلف به مشتریان حقیقی و حقوقی خود ارائه میکند از خلاقیت و نوآوری های گسترده ای در مدل های تجاری و کسب و کار در فضای وب تبعیت می کند و این رمز موفقیت علی بابا در دو دهه اخیر می باشد. در سال 2014 تنها در کشور چین، این سایت بیش از 9 میلیارد دلار خدمات را عرضه کرده است.

    پرتال Taobao که همانند ebay.com فعالیت میکند، نقش زیادی در توسعه حراجی آنلاین در آسیا داشته است که در سال 2013 بیش از 1 تریلیون یوآن چین درامد داشته است. علی بابا نیز مانند آمازون به سمت و سوی راه اندازی سایت های مکمل و گسترده در عرصه های مختلف روی آورده است که این زمینه ها توانسته است مخاطبان زیادی را برای این پرتال چینی بین المللی فراهم کند.



    درباره جک ما
    جک ما، در نوامبر 1964 در چين متولد شد. وي موفق شد در سن سي و پنج سالگي، يکي از مشهورترين سايت هاي اطلاع رساني تجاري اينترنت را طراحي و ارائه کند و ميليون ها دلار از اين طريق، در آمد کسب کنند.

    کارآفريني الکترونيکي آقاي ما، امروزه هزاران نفر را در سراسر جهان به کاري مولد و پر سود مشغول کرده است. نياز سنجي خوب بازار، ايجاد فرصت هاي تجاري الکترونيکي متنوع و مبتني بر نهاده هاي تجارت الکترونيکي قوي و ارائه نوآوري هايي در اطلاع رساني بازرگاني خارجي در وب، باعث رونق بخشي به فعاليت هاي کارآفريني آقاي Ma گرديد. يکي از برجسته ترين نکاتي که در موفقيت کارآفريني ديجيتالي آقاي Ma مشهود است، اهتمام مجموعه علي بابا، در ايجاد يک محيط تعاملي قوي هوشمند، بين خريدار و فروشنده کالا و خدمات به طور کاملا حرفه اي است که شاخصي در فعاليت هاي اين سايت در مقايسه با پايگاه هايي مانند www.europages.com مي باشد.

    سايت alibaba يکي از بزرگترين سايت هاي حراج و تجارت اينترنتي است که بیشتر در زمینه business 2 business فعالیت دارد. مقر آن در چين واقع شده و در حال حاضر سود خوبي از فعاليت هايش کسب مي کند. این پرتال از سال 1999 میلادی تا کنون خدمات گسترده تجاری و بازاریابی را به میلیون ها مخاطب خود در اقصی نقاط جهان ارائه کرده است. جک ما، بنيانگذار اين سايت اينترنتي، از معروف ترين شخصيت هاي آسيايي فعال در زمينه اينترنت است و به تازگي تصميمات جديدي جهت گسترش خدمات سايت alibaba در نظر گرفته است. به گفته وي در ۱۰ سال آينده يکي از سه شرکت برتر اينترنتي دنيا چيني خواهد بود و alibaba سعي دارد تا اين افتخار را نصيب خود کند.
    بازار چين به علت جمعيت 1 ميليارد نفري که دارد معمولا شرکت هاي چيني را با سوددهي بالا مواجه مي سازد. سايت alibaba نيز با بيش از 12 ميليون نفر عضو رقابت شديدي با ديگر سايت هاي تجاري دنيا به خصوص eBay دارد.
    هم اکنون موتور جست وجوي گوگل و سايت تجاري eBay بزرگترين رقيبان جهاني براي سايت alibaba هستند اما همکاري alibaba و ياهو از سال ۲۰۰۵ قدرت فزاينده اي به فعاليت هاي اين سايت چيني تزريق کرده است. ياهو براي همکاري با اين سايت، در سال 2006، يک ميليارد دلار پرداخت و ۴۵ درصد از سهام آن را خريداري کرد. رشد اينترنت در چين و استفاده روزافزون مردم از خدمات سايت هاي مختلف، اين کشور را بعد از آمريکا به دومين کاربر بزرگ اينترنت تبديل کرده است. از جمله برنامه هاي جک ما براي سايت alibaba ايجاد تغييرات در آن جهت راحت تر استفاده کردن عامه مردم است.
    به گفته وي اکثر مردم چين به دليل ناآشنا بودن با فضاي سايت هاي اينترنتي از استفاده آن خودداري مي کنند اما اگر خدمات سايت ها در فضايي ساده ارائه شوند مطمئنا موجب ترغيب کاربران خواهد شد. اين پايگاه امکانات فوق العاده گسترده اي را به وارکنندگان و صادر کنندگان محصولات و خدمات در سراسر جهان ارائه مي دهد که اين امر باعث شهرت و اثربخشي فعاليت هاي اين دايرکتوري بزرگ آنلاين در وب شده است. شعار : ” ستارگان جهان، اين جا جمع هستند”، رفتار سازماني alibaba در شاهراه جهاني اطلاع رساني را نمايان مي کند.
    مرکز اصلي شرکت alibaba، در منطقه هانگزو، در جنوب شرقي چين است و بيش از شانزده نمايندگي در اين کشور در اختيار دارد. هنگ کنگ، امريکا و اروپا، دفاتر اصلي اين شرکت را تشکيل مي دهند. آقاي جک ما، بنيانگذار اين پايگاه اينترنتي عظيم تجاري به شمار مي رود. بيش از نيم ميليون نفر هر روز از اين پايگاه ديدن مي کنند. سايت alibaba در سال 1999 ميلادي راه اندازي شد و توانست ظرف هشت سال، يعني تا سال 2007 ميلادي، تعداد کارکنان خود را از هجده نفر به بيش از سه هزار و پانصد نفر افزايش دهد.مجله Forbes، alibaba را در سال 2000 ميلادي، برترين سايت B2B وب معرفي کرد. در یک دهه اخیر، علی بابا دات کام جوایز زیادی را در عرصه فناوری و خلاقیت دیجیتالی کسب کرده است.




    تا سال 2001، اين پايگاه توانست بيش از يک ميليون خريدار ثبت شده را به خود اختصاص دهد و اين رقم تا کنون به دوازده ميليون کاربر افزايش يافته است.در سال 2003، گروه alibaba موفق شد سايت حراجي آنلاين Taobao.com را راه اندازي کند که رفتار عملکردي مشابه سايت ebay.com در اختيار داشت.به دليل تنوع فعاليت هاي تجاري و اطلاع رساني گسترده سايت alibaba و نياز سنجي و فرصت سازي بهينه اين پايگاه در امر معرفي کالا و محصولات به خريداران جهاني، مجله فوربس در اکتبر سال 2004، اين پايگاه را در ليست برترين سايت هاي سال معرفي کرد. در اکتبر سال 2005، شرکت ياهو، يک ميليارد دلار در گروه alibaba سرمايه گذاري کرد و نمايندگي رسمي ياهو در کشور چين را به اين گروه اعطا کرد.

    جک ما، بنيانگذار alibaba، درباره اين مساله که چرا وي، نمايندگي شرکت ياهو را به جاي شرکت گوگل در چين اختیار کرد اظهار داشت که ياهو، فقط يک تکنولوژي نيست و فرصتي ايده آل براي معرفي گسترده امکانات alibaba در ميان کاربران اينترنت است.اين کار باعث افزايش ضريب نفوذ ياهو در کشور اينترنت باز چين و ارتقاي حوزه فعاليت تجاري alibaba در جهان وب شد. آقاي David Wei از فوريه 2006 ميلادي تا کنون، رئيس پايگاه alibaba مي باشد.
    بيش از دويست هزار شرکت در سراسر جهان، از خدمات اطلاع رساني و بازاريابي و معرفي محصولات و خدمات ثبت شده در سايت alibaba استفاده مي کنند. مجله کارآفرينان، بنيانگذار اين پايگاه را يکي از کارآفرينان ديجيتالي جهان مي داند. براي اطلاعات بيش تر به enterpreneur.com - Diese Website steht zum Verkauf! - Informationen zum Thema debt consolidation,business loan,enterpreneur,perfect. مراجعه کنيد. اکنون، SOFTBANK ژاپن، قريب به يک سوم سهام اين گروه ديجيتالي را در اختيار دارد. وبلاگ اختصاصي بنيانگذار alibabaa در نشاني : http://jackma.blog.sohu.com قرار دارد.
    درس هاي کارآفريني آقاي Ma
    1- ايده ها و روياهاي خود را پرورش دهيد. حتي اگر الان، سرمايه گذاري براي عملي کردن آن ها در دسترس نباشد.
    2- تسليم شرايط محيطي و مکاني نشويد. دنياي ديجيتال، محصور شدني نيست.
    3- افراد و دوستان خوبي براي خود پيدا کنيد و به مشتريانتان عشق بورزيد. سعي کنيد زياد يادبگيريد.
    4- من در سال 2000 گفتم اگر نه خرگوش در دنيا وجود داشته باشد، اگر بخواهيد يکي از آن ها را شکار کنيد، کافي است به يکي از آن ها خوب فکر کنيد و بر روي گرفتن آن تمرکز کنيد! تاکتيک خود را تغيير دهيد، خرگوش را تغيير ندهيد!
    5- فرصت هاي زيادي پيش روي است، همه را نمي توان به دست آورد، اگر يک فرصت خوب را به دست آوريد کافي است. مسير رشد را پله پله طي کنيد.
    6- يکي از دلايل عمده اي که باعث مي شود، افراد فعال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، در ايجاد يک محيط کارآفرين و بستر سازي يک کسب و کار آنلاين، با شکست و موفقيت هاي بسيار ضعيف رو به رو شوند، آن است که آن ها، ICT را خوب مي شناسند، اما نحوه عرضه آن در محيط کسب و کار را نمي دانند و مشتريان، از کسب و کار آن ها استقبال نمي کنند. اين گفته آقاي Ma را مي توان دليلي بر اهميت درک فضاي غير ديجيتالي و گواهي بر ضرورت آموزش مسائل کسب و کار غير ديجيتالي به کارآفرينان ديجيتال دانست.
    گروه پايگاه هاي علي بابا
    مجموعه پايگاه هاي سايت علي بابا در ادامه معرفي شده است.
    1. Manufacturers, Suppliers, Exporters & Importers from the world's largest online B2B marketplace-Alibaba.com
    2. http://china.alibaba.com
    3. Japan Pavilion - Alibaba.com
    4. www.taobao.com
    5. www.alipay.com
    6. www.yahoo.com.cn
    7. www.koubei.com
    8. www.alisoft.com
    درس های علی بابا
    1- خلاقیت دیجیتالی حتی باید در نام domain پرتال هم مشهود باشد.
    2- علی بابا دات کام می گوید از مسیرهای شناخته شده و معمولی برای همه فاصله بگیرید تا متمایز بشوید.
    3- علی بابا دات کام میگوید هر اندازه بیشتر محتوا تولید کنید و بهتر مدیریت کنید، موفق تر می شوید.
    4- علی بابا دات کام می گوید واسطه بودن در یک فعالیت تجاری در فضای وب، خلاقیت فرصت آفرین است.
    5- علی بابا دات کام می گوید که بزرگ شدن، ابتدا از ایده های کوچک خلاقانه آغاز می شود.
    6- علی بابا دات کام می گوید که تعریف چشم انداز و ماموریت برای یک سایت موفق و خلاق ضروری است.

    7- علی بابا دات کام همان طور که در سلسله مقالات قبلی اشاره کردیم، شیوه های تعاملی مطلوب را برای ارتباط با مخاطبان و فعالان تجاری خود در دستور کار دارد.
    8- علی بابا دات کام نمونه موفق از یک طراحی سایت تعاملی، مالتی مدیا و هوشمندانه در فضای پر رقابت است.

    9- علی بابا دات کام می گوید برای بزرگ شدن، باید با بزرگان حرفه خود نیز تعامل کنید و بزرگان را به جمع خود وارد کنید. این اصل کسب و کار در فضای مجازی است.
    10- به نظر شما رنگ نارنجی برند علی بابا حرفی برای گفتن ندارد؟ رنگ برند آمازون دات کام چطور؟
  4. #14
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    پیش‌نیازهای حضور در بازارهای جهانی


    پیش‌نیازهای حضور در بازارهای جهانی

    در سال جدید با توجه به نرخ رشد اقتصادی که در بازارهای جهانی برای حضور ایران متصور هستند، راه‌هایی که برای ایران وجود دارد تا در بازارهای جهانی حضور یابد شامل ۳ رکن اساسی است و برای حضور بهتر و کشف بازارهای جدید در عرصه تجارت بین‌المللی ایران باید این ارکان را رعایت کند.

    در سال جدید با توجه به نرخ رشد اقتصادی که در بازارهای جهانی برای حضور ایران متصور هستند، راه‌هایی که برای ایران وجود دارد تا در بازارهای جهانی حضور یابد شامل ۳ رکن اساسی است و برای حضور بهتر و کشف بازارهای جدید در عرصه تجارت بین‌المللی ایران باید این ارکان را رعایت کند.
    رکن نخست حضور ایران در بازارهای جهانی بحث نشان(برند)سازی است که از مهم‌ترین ارکان تجارت جهانی به شمار می‌رود. همچنین نشان(برند)های ایرانی باید ثابت کنند که دارای کیفیت مناسبی بوده و قابل اعتماد هستند.
    در گذشته در حوزه حضور دائم در بازارهای بین‌المللی تجربه چندان خوبی نداشته‌ایم. زمانی در بازار کشورهای افغانستان، عراق، تاجیکستان و بسیاری از کشورهای فارسی‌زبان و کشورهای منطقه‌ای حضور به مراتب پررنگ‌تری داشتیم اما متاسفانه به‌دلیل رعایت نکردن فاکتور نشان(برند)سازی و کیفیت و اهمیت نشان(برند) که یکی از ارکان موفقیت در بازارهای بین‌المللی است سهم بزرگی را در این بازارها از دست داده‌ایم.
    کالاهای صادراتی کشور به دلیل نداشتن کیفیت لازم بازارهای خود را در جهان از دست دادند. در گذشته حتی در کشورهای موفق اروپایی نیز صادرات بسیار خوبی داشته‌ایم، به‌عنوان نمونه ایران در کشور اتریش حضور فعالی داشت و کالاهایی مانند خشکبار و کشمش ایرانی در بازارهای اروپایی حرفی برای گفتن داشتند اما تنها یک‌بار کافی بود که کالا دارای کیفیت مطلوب نباشد، ضایعات در کالا وجود داشته باشد و یا کالا، با کیفیتی متفاوت عرضه شود تا بازارهای بین‌المللی را از دست بدهد.
    رکن دوم تعهد به سفارشات خارجی در بازارهای بین‌المللی است. به این معنا که کشور صادرکننده اگر می‌خواهد در بازارهای جهانی حضور داشته باشد متعهد باشد که همان کالاهایی که خریدار سفارش داده است را عرضه کند. متاسفانه به دلیل اینکه ما در کشور لیست سیاه صادراتی نداریم و صادرکنندگان را مجاب نمی‌کنیم که به منظور حفظ نشان(برند)های ایرانی در دنیا موظف بوده و تعهد داشته باشند محصولات ایرانی را با کیفیت مناسب و مطلوبی عرضه کنند، نبود کیفیت مناسب موجب شده که صادرکنندگان ایرانی پس از مدتی حضور در بازارهای جهانی این بازارها را از دست بدهند و در این بازارها به‌طور مقطعی فعالیت کنند، صادرکنندگان ایرانی ممکن است تا مدتی سود مناسبی از حضور خود در بازارهای جهانی کسب کنند اما به دلیل رعایت نکردن شاخص‌های جهانی سهم خود را در بازارهای بین‌المللی از دست می‌دهند چراکه تعهد به تحویل کالای خریداری شده در بازارهای جهانی با کیفیت مطلوب ندارند. سازمان‌های دولتی و اتاق‌های بازرگانی در این حوزه باید نظارت بیشتری داشته باشند و صادرکنندگان خاطی را وارد لیست سیاه کنند.

    سومین رکن حضور ایران در تجارت جهانی آن است که ما منبع‌یابی مناسبی در حوزه تجارت جهانی نداریم. در تمامی دنیا تحقیقاتی به منظور کشف بازارهای جدید در سطح بین‌المللی انجام می‌شود. به‌طور معمول کشورهای فعال در تجارت جهانی افراد و نیروهایی در کشورهای دیگر دارند که بازار کشورها را رصد می‌کنند.
    به عنوان نمونه کشور ترکیه به طور مرتب توسط بازاریابان تجاری خود به رصد کردن کشور ما می‌پردازد. اگر امروز در کشور ما تخم‌مرغ کمیاب شود ترکیه‌ای‌ها به سرعت بررسی می‌کنند که چگونه می‌توانند تخم‌مرغ را وارد ایران کرده و چگونه آن را حمل‌ونقل و در بازارهای ایران عرضه کنند. بسیاری از رایزنان بازرگانی ما که وظیفه مدیریت و هدایت هیات‌های تجاری ما را در بازار جهانی دارند، تنها حکم یک مترجم را دارند و هیچ‌گونه تحلیل دقیقی از بازار کشورهای مقصد ارائه نمی‌دهند. البته رایزنان موفق و مطلعی نیز در بازارهای جهانی داریم اما به‌طور کلی مرجعی که به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای کشف بازارهای بین‌المللی تحلیل ارائه داده و بازارها را رصد کرده و بتواند ظرفیت بازارهای جهانی برای حضور ایران را به سرعت در اختیار تاجران ایرانی قرار دهد وجود ندارد. تمام مسئولیت بر عهده بازرگانان ایرانی بوده و موجب شده نتوانیم تحلیل مناسبی از شرایط بازارهای جهانی داشته باشیم.
    تحلیل‌های آماری ما از شرایط بازار معطوف به کالاهای اساسی مانند قیمت طلا، فولاد و مانند آن است. در حالی که ما می‌توانیم در بسیاری از محصولات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. به‌عنوان نمونه ایران به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان لوله در دنیا می‌تواند مطرح باشد اما به دلیل ناتوانی در کشف بازارهای جهانی لوله‌های آب و گاز به تولیدکنندگانی بسیار نازل‌تر از ایرانی‌ها واگذار شده است.

    حضور در تجارت جهانی جز با حمایت دولت، اتاق بازرگانی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت امکان‌پذیر نیست. دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند. بسیاری از سفرهای هیات‌های تجاری که به همراه مسئولان انجام می‌شود به حدی کوتاه است که منجر به تجارت نمی‌شود. باید در سراسر دنیا پایگاه‌ها و اندیشکده‌های تجاری ایجاد کنیم که روی بازارهای جهانی مطالعه کرده و آنها را رصد کنند.

    رعایت این ۳ رکن می‌تواند به حضور ایران در بازارهای جهانی کمک کند و رعایت نکردن این ارکان موجب از دست رفتن بازارهای جهانی می‌شود. امروزه بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در حوزه اقتصاد، بازرگانی خارجی می‌تواند کمک موثری باشد.

    آنوش رحام – تحلیلگر امور گمرکی و تجارت جهانی
  5. #15
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    دایرکتوری تجاری تولیدکنندگان داخلی، دریچه ای به روی بازارهای جهانی


    دایرکتوری تجاری تولیدکنندگان کالای با کیفیت ایرانی


    دایرکتوری تجاری تولیدکنندگان کالاهای با کیفیت ایرانی (آرتان بیز دات کام)، سیستم تجارت الکترونیک B2B میباشد که طی چندین سال برنامه نویسی تخصصی انجام شده تا اکثر امکانات لازم برای معرفی کالاهای تولیدی تولیدکنندگان ایرانی را به 5زبان اصلی دنیا (ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی، انگلیسی، فارسی و عربی) در سطحی وسیعتر از طریق اینترنتی فراهم نماید. تقریباً بیشتر از 90درصد پروژه پیشرفت فنی دارد و با چالش های متعدد در خصوص نحوه پیاده سازی ابزارهای کاربردی برای مدیران فروش و نحوه ساده سازی آنها همچنان در حال تحقیق و بهینه سازی هستیم.

    دایرکتوری تجاری تولیدکنندگان کالاهای با کیفیت ایرانی (آرتان بیز دات کام)، سیستم تجارت الکترونیک B2B میباشد که طی چندین سال برنامه نویسی تخصصی انجام شده تا اکثر امکانات لازم برای معرفی کالاهای تولیدی تولیدکنندگان ایرانی را به 5زبان اصلی دنیا (ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی، انگلیسی، فارسی و عربی) در سطحی وسیعتر از طریق اینترنتی فراهم نماید. تقریباً بیشتر از 90درصد پروژه پیشرفت فنی دارد و با چالش های متعدد در خصوص نحوه پیاده سازی ابزارهای کاربردی برای مدیران فروش و نحوه ساده سازی آنها همچنان در حال تحقیق و بهینه سازی هستیم.
    به نظر ما یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی استان و کشور ما، عدم توانایی مدیران و تولیدکنندگان به معرفی مناسبتر کالاهای تولیدیشان در سطح کشور و همچنین در سطح کشورهای همسایه که با زبانهای مختص به خودشان تجارت میکنند میباشد و نیز متاسفانه اکثر تولیدکنندگان ابزار فروش آنلاین استاندارد در اختیار ندارند.
    تیم ما تلاش میکند با فراهم آوردن امکانات تجارت الکترونیک در این دایرکتوری با استفاده بهینه ار تکنیک های سئو و ابزارهای تجارت آنلاین، به معرفی دقیقتر، مناسبتر و ترجمه تخصصی کالاها، در سطحی وسیعتر (حداقل تا کشورهای دوروبر همسایه مون)بپردازد تا بتوانیم به نوبه خودمان در روغنکاری چرخ اقتصاد تولیدکنندگان نقش موثری ایفا نماییم.
    همانطوریکه میدانیم صنعت و تولید کشور ما متاسفانه به علت سنتی بودن و بازار بسیار محدود با مشکل عدم توانایی در فروش و کاهش تولید شدید مواجه میباشد که مسبب افزایش آمار بیکاری و مشکلات متعددی شده است. به نظر ما اگر تولیدکنندگان ما بتوانند کالاهای تولیدی خودشان را بفروشند مطمئنا میتوانند جذب نیروی کاری بیشتری داشته باشند و امرار معاش خانواده های زیادی از این بابت تامین خواهد شد.
    آرتان بیز از دو کلمه “آرتان” که در زبان ترکی به معنی در حال فزونی و افزایش (رشد) و کلمه بیز که مخفف Business به معني تجارت می باشد و در استفاده از ArtanBiz تلاش داریم که رشد تجارت تولیدکنندگان داخلی که یکی از اهداف اصلی تیم ما میباشد را نشان دهیم.

    هدف اصلی ما از اجرای این طرح کمک به توسعه و رشد تجارت تولیدکنندگان داخلی میباشد. ما در این دایرکتوری بیش از 4200 دسته بندی تخصصی فراهم نموده ایم که کاربران و تجار خارج از کشور میتوانند کالای مورد نظرشان را به صورت تخصصی، منطقه ای جستجو نمایند و با استفاده از قابلیت مقایسه حرفه ای، با دیگر کالاها مقایسه نمایند و به تناسب درخواست خودشان آنلاین سفارش دهند که به صورت مستقیم با مدیر فروش کالای مربوطه مذاکره نمایند و تبادل اطلاعات نمایند. قابلیت بررسی، انتخاب و سفارش آنلاین کالا مهمترین وجه تمایز این سیستم خواهد بود.

    شعار ما:
    رشد تجارت تولیدکنندگان داخلی.

    چشم انداز:
    دریچه ای جهانی رو به کالاهای تولیدی با کیفیت ایرانی.

    ماموریت ها:
    ما برآنیم تا با ایجاد بستر معرفی و فروش کالاهای تولیدکنندگان داخلی در سطحی گسترده، فردایی بهتر برای کشور عزیزمان بسازیم.
    – معرفی کسب و کارهای ایرانی در عرصه بین المللی
    – حمایت از تولید ملی توسط معرفی و تسریع در دسترسی به کالا و خدمات ایرانی
    – تسهیل در روابط مشتری-بنگاه
    – ایجاد فضای سالم رقابتی به منظور توسعه بازار بنگاه های کسب و کار ایرانی
    – تسریع در تشکیل زنجیره تامین از نگاه دیگر بنگاه های کسب و کار
    – شفاف سازی مزیت های رقابتی محصولات ایرانی
    آدرس وبلاگ ما هم ArtanBiz.ir میباشد که در حال جمع آوری، ترجمه و ارائه اطلاعات لازم و محتوای مناسب برای تولیدکنندگان محترم میباشد.




    دایرکتوری تجاری تولیدکنندگان کالاهای با کیفیت ایرانی

    ما معتقدیم که:



    • نیازی نیست که بهترین باشیم، کافی است به اندازه ای که شما انتظار دارید خوب باشیم و در جهت بهتر شدن گام برداریم.
    • نیازی نیست اولین باشیم، کافی است از اولین ها بهتر باشیم.
    • نیازی نیست تنها (ارائه کننده …) باشیم. زیرا تنها بودن، حق انتخاب را از مشتری میگیرد.
    • نیاز است صادق باشیم و هر آنچه را که مشتری باید بداند از ابتدا به او بگوییم.
    • الزاما همیشه حق با مشتری نیست. اما باید با رعایت انصاف در صورتی که حق با مشتری است به خواسته اش عمل کنیم و در صورتی که حق با او نیست دلایل را به گونه ای که برایش قانع کننده باشد به طور شفاف بازگو کنیم.
  6. #16
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    توسعه ترانزیت کالا در جاده ابریشم


    توسعه ترانزیت کالا در جاده ابریشم

    توافق‌نامه همکاری دوجانبه ایران و چین در زمینه حمل‌ونقل به امضارسید. محمدجواد عطرچیان با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم، گفت: جاده ابریشم به‌عنوان مسیر ترانزیتی کالا و مسافر اهمیت زیادی دارد و بر انتقال تکنولوژی، خدمات، فرهنگ و همکاری‌های منطقه‌ای این مسیر تاکید زیادی شده است.
    خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نقش ایران در جاده ابریشم، گفت: توافق‌نامه همکاری دوجانبه ایران و چین در زمینه حمل‌ونقل به امضارسید.
    محمدجواد عطرچیان با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم، گفت: جاده ابریشم به‌ عنوان مسیر ترانزیتی کالا و مسافر اهمیت زیادی دارد و بر انتقال تکنولوژی، خدمات، فرهنگ و همکاری‌های منطقه‌ای این مسیر تاکید زیادی شده است.


    وی با بیان اینکه کشور ما مزیت‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل بین‌المللی زیادی دارد، اظهار کرد: جایگاه ایران در کریدورهای ترانزیتی و نقش مناطق آزاد در توسعه تجارت از مهم‌ترین ویژگی‌های ایران در منطقه و سطح بین‌الملل است که می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل کالا به دست آورد.
    مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به زیربناهای موجود در حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی در کشور افزود: در این اجلاس توافق‌نامه همکاری‌های دوجانبه بین نمایندگان چین و پاکستان و همچنین اتاق بازرگانی ایران و چین به امضا رسید.
    عطرچیان با بیان اینکه ایران برای برگزاری این اجلاس در سال ۲۰۱۸ اعلام آمادگی کرده است، گفت: اجلاس بعدی بنابر اعلام مسوولان پاکستان در سال ۲۰۱۷ در این کشور برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه همه کشورهای عضو این اجلاس بر نقش کشورها در مبادلات اقتصادی و تاسیسات زیربنایی تاکید کردند، گفت: این قابلیت‌ها برای افزایش همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه میان کشورها مطرح شده است.
  7. #17
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    صادرات یک انتخاب نیست؛ بلکه یک الزام است


    صادرات یک انتخاب نیست؛ بلکه یک الزام است

    وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: امروز صادرات برای ما یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است الزامی که بتوانیم جایگاه کشور را در دنیا ارتقا بدهیم الزام برای اشتغال‌ جوانان، الزام برای رونق اقتصادی، رونقی که برای 5 سال دیگر آن نرخ رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده است.

    وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: امروز صادرات برای ما یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است الزامی که بتوانیم جایگاه کشور را در دنیا ارتقا بدهیم الزام برای اشتغال‌ جوانان، الزام برای رونق اقتصادی، رونقی که برای 5 سال دیگر آن نرخ رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده است.
    به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر صنعت معدن و تجارت در همایش روز ملی صادرات ضمن تبریک به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و هیات دولت به مناسبت لغو رسمی کلیه تحریم‌ها گفت: امروز برای اقتصاد کشور یک تولدی دوباره است.
    نعمت‌زاده افزود: امروز صادرات برای ما یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است الزامی که بتوانیم جایگاه کشور را در دنیا ارتقا بدهیم الزام برای اشتغال‌ جوانان، الزام برای رونق اقتصادی، رونقی که برای 5 سال دیگر آن نرخ رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده است.

    وی افزود: در سال 93 ما شاهد رشد 20 درصدی صادرات غیر نفتی بودیم که این رقم مرهون تلاش شما صادر کنندگان است که با وجود شرایط تحریم‌های بین‌المللی باز توانستید این چراغ را روشن نگه دارید.
    وزیر صنعت معدن و تجارت به آمار شش ماهه صادرات امسال اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شش ماه اول سال جاری صادرات غیر نفتی ما کاهش داشته است که این کاهش علل مختلفی داشته است که یکی از آن بلاتکلیفی در برجام بوده است به طوری که فعالان اقتصادی ما نمی‌توانستند آینده بازار را حدس بزنند علت دیگر کاهش قیمت نفت بود.

    وی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: خوشخبتانه مقام معظم رهبری راه روشنی برای آینده اقتصادی کشور تدوین کرده‌اند که آن همان اقتصاد مقاومتی است خصوصا در بند دهم این سیاست که صادرات مورد تاکید قرار گرفته است.
    نعمت‌زاده با اشاره به قانون رفع موانع تولید گفت: خوشبختانه این قانون در اردیبهشت ماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و قانون الحاق نیز که در سال گذشته به تصویب رسیده است دارای برخی مشوق‌ها در زمینه صادرات است از جمله تخفیف 50 درصدی مالیات برای مشارکت کنندگان با سرمایه‌گذاران خارجی،‌ استرداد مالیات بر ارزش افزوده حداکثر ظرف یکماه، تسهیل ورود مواد اولیه و قطعات برای کالاهای تولیدی صادراتی و اعمال نرخ ترجیحی کالاهای صادراتی از برخی از مشوق‌ها در این قوانین است.
    وی در ادامه افزود: اکنون که معاون اول رئیس جمهور در این جلسه حضور دارند برخی الزامات برای جهش رشد صادراتی را بیان می‌کنم
    1ـ اگر ما می‌خواهیم رشد جهشی داشته باشیم باید در تمامی بخشهای اقتصادی سیاست‌های منسجم اعمال کنیم که موازی کاری نشود
    2ـ تامین منابع مالی برای سرمایه‌در گردش از طرف بانک‌های داخلی و به زودی فاینانس از طریق بانک‌های خارجی
    3ـ حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی
    4ـ ایجاد و حمایت از شرکت‌های بزرگ مقیاس برای امر صادرات
    5ـ استفاده از دانش و مدیریت صادراتی برای بالا بردن میزان صادرات و استفاده از مدرسان بین‌المللی و کارشناسان خارجی
    6ـ به روز کردن سیستم‌های بانکی کشور با سایر بانک‌های جهانی
    7ـ استفاده از تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی الکترونیکی
    8ـ کمک مالی برای تبلیغات در کشورهای خارجی.
    نعمت زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت و شخص آقای جهانگیری برای پیشبرد سیاست‌های اقتصادی جدید که بر اصل صادرات استوار است به این وزارتخانه و فعالین اقتصادی کمک کنند.
  8. #18
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    20 شبکه‌ اجتماعی محبوب دنیای مجازی

    20 شبکه‌ اجتماعی محبوب دنیای مجازی
    شبکه‌های اجتماعی برای کسب وکارهای کوچک و بزرگی که به دنبال ترویج برندهای خود از طریق اینترنت هستند، منبع بزرگی محسوب می‌شوند.این سیستم‌ها و شبکه‌ها به‌آسانی در دسترس همگان قرار دارند و حتی تعدای از آن‌ها برای جذب مخاطب، از ابزارهای تبلیغاتی مختلفی هم استفاده می‌کنند.
    شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگی که به دنبال ترویج برندهای خود از طریق اینترنت هستند، منبع بزرگی محسوب می‌شوند. این سیستم‌ها و شبکه‌ها به‌ آسانی در دسترس همگان قرار دارند و حتی تعدای از آن‌ها برای جذب مخاطب، از ابزارهای تبلیغاتی مختلفی هم استفاده می‌کنند.
    فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، توییتر و غیره، همگی بخش عظیمی از ارتباطات روزانه‌ی ما با جهان پیرامون را پوشش می‌دهند. حال سوال این است که در این حجم انبوه رسانه‌های مختلف کدام‌یک برای اهداف ما مناسب هستند؟
    شاید شما هم برای تبلیغات کسب و کارتان نیاز به این رسانه‌ها داشته باشید اما قطعا همه‌ی آن‌ها برای اهداف بازاریابی شما مناسب نیستند. در مرحله‌ی اول برای استفاده‌ی بهینه از قدرت شبکه‌های اجتماعی با پرمخاطب‌ترین‌های آن‌ها آشنا می‌شویم و در مرحله‌ی بعد می‌توانیم مناسب‌ترین گزینه برای تبلیغات حرفه‌ای خود را انتخاب کنیم.در ادامه به معرفی ۲۰ شبکه‌ی ارتباط اجتماعی خواهیم پرداخت که جزو مشهورترین‌ها هستند.

    ۱- فیسبوک (Facebook)
    Facebook(فیسبوک) بزرگ‌ترین شبکه‌ی ارتباط اجتماعی (هم از نظر تعداد کل کاربران و هم اعضای حقیقی ثبت شده) در اینترنت است. این شبکه‌ی محبوب اجتماعی در فوریه سال ۲۰۰۴ تاسیس و در طی ۱۲ سال موفق به جمع‌آوری بیش از ۱.۵۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه شد. این حجم بالای کاربران به طور خودکار منجر به ارتباط با مردم در اقصی نقاط دنیا و آشنایی آن‌ها با کسب و کار شما می‌شود. بنا بر آمارهای رسمی بیش از یک میلیون کسب و کار کوچک و متوسط از این رسانه برای تبلیغات تجاری خود استفاده می‌کنند.
    ۲– توییتر (Twitter)
    ممکن است این پرسش به ذهن شما هم رسیده باشد که ارسال پست‌هایتان درتوییتر با استفاده از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر، روش مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست اما بنا بر آمار این رسانه‌ی ارتباط اجتماعی بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد که با استفاده از همین محدودیت ۱۴۰ کاراکتری اطلاعات خود را انتقال می‌دهند. در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانه‌ی پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخ‌د‌هی به سوالات آن‌ها و انتشارآخرین اخبار استفاده می‌کنند و هم‌زمان تبلیغات ویژه برای مخاطبین خاص خود را هم پیگیری می‌کنند. توییتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و دفتر اصلی آن در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا است.

    ۳- لینکدین (LinkedIn)
    لینکدین در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۰۲ تاسیس و در ۵ می ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد. این وب‌سایت یکی از محبوب‌ترین رسانه‌ها‌ی اجتماعی در بین شبکه‌های حرفه‌ای بوده و در ۲۴ زبان زنده‌ی دنیا در دسترس است و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد. اگر به دنبال برقراری ارتباط با افرادی هستید که در صنایع و موقیعت شغلی مشابه شما هستند، این شبکه گزینه‌ی بسیار مناسبی است. از طریق این رسانه‌ی اجتماعی می‌توانید با اشخاص حرفه‌ای و همکاران خود ارتباط داشته باشید و از اطلاعات حرفه ای مشاغل مختلف و آمارهای روز آگاه شوید.
    ۴-یوتیوب (Youtube):

    یوتیوب بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رسانه‌ی تصویری در بین شبکه‌های اجتماعی است. در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ با همکاری سه کارمند سابق پی پال تاسیس و بعدها در نوامبر ۲۰۰۶ به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار توسط کمپانی گوگل خریداری شد. این وبسایت بیش از یک میلیارد بازدید کننده در هر ماه دارد و به عنوان دومین موتور جستجوگر محبوب بعد از گوگل قرار دارد.
    ۵ – گوگل پلاس (Google Plus)

    پس از توییتر، فیسبوک یا لینکدین، گوگل پلاس را می‌توان در جایگاه محبوبی در بین شبکه‌های اجتماعی قرار داد. قدرت موتورهای جستجوی آن، گوگل‌پلاس را به ابزاری محبوب و پراستفاده برای هر کسب و کارکوچکی تبدیل کرده است. این وبسایت در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و در دسامبر سال ۲۰۱۵ به جمع بزرگ ۴۱۸ میلیون کاربری فعال ملحق شد.
    ۶- پینترست (Pinterest)
    پینترست درماه مارس سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و به عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی نسبتا تازه وارد شناخته می‌شود. این رسانه‌ی اجتماعی شامل تابلوهای اعلانات دیجیتال است که در آن انواع کسب و کارهای مختلف می توانند مطالب خود را پین کنند (تصویر مورد نظر را از هر سایتی که بازدید می‌کنید انتخاب کرده و به پروفایل خود سنجاق کنید). بنابر اعلام رسمی پینترست در سپتامبر ۲۰۱۵، این شبکه‌ی اجتماعی ۱۰۰ میلیون کاربر بدست آورده است. یکی ازکاربردهای این شبکه‌ی اجتماعی برای مشاغلی است که بازار هدفشان عمدتا خانم ها هستند چرا که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان این رسانه را زنان تشکیل می‌دهند.
    ۷- Snapchat
    Snapchat (اسنپ چت) یک محصول نرم افزاری و در واقع یک اپلیکیشن پیام تصویری است که توسط Reggie Brown(رجی بروان)، Evan Spiegel (اوان اسپیگل) و Bobby Murphy (بابی مورفی) زمانی‌که هر سه دانشجوی دانشگاه استنفورد بودند، ارایه شد. این اپلیکیشن به‌طور رسمی در سپتامبر ۲۰۱۱ منتشر شد و رشد صعودی بسیار خوبی را در مدت زمان کوتاهی بدست آورد، به‌طوریکه از ماه می سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد.جالب است بدانید که بیش از ۱۸ درصد از کاربران شبکه های اجتماعی از اسنپ چت استفاده می‌کنند.
    ۸ – Tumblr
    وبلاگ Tumblr همانطورکه نسبتا یکی از مشکل‌ترین شبکه‌های ارتباط اجتماعی است، به عنوان یکی از جذاب‌ترین‌ها هم به شمار می‌رود. توسط این رسانه امکان پست کردن فرمت‌های مختلف، شامل: پست‌های نقل قول، چت، ویدئو و ارسال عکس و همچنین پست صوتی فراهم است. در Tumblr شما هیچ‌گاه برای نوع محتوایی که به اشتراک می‌گذارید با محدودیت مواجه نمی‌شوید. این شبکه‌ی ارتباط اجتماعی توسط دیوید کارپ در فوریه ۲۰۰۷ تاسیس شد و کاربران مهمان آن بیش از ۲۰۰ میلیون وبلاگ هستند.
    ۹ – Flickr
    Flickr که در زبان عامیانه فلیکر تلفظ می‌شود یک پلت فرم تصویری و شامل فیلم‌های آنلاین است که در ۱۰ فوریه سال ۲۰۰۴ ایجاد شده است و در سال ۲۰۰۵ زیر مجموعه یاهو شد. شهرت این رسانه‌ی اجتماعی عمدتا از طریق کاربرانی است که عکس‌های‌ خود را به اشتراک می‌گذارند. فلیکر بیش از ۱۲ میلیون کاربر دارد و در حال حاضر در بیش از ۶۳ کشور دنیا قلمرو خود را گسترش داده است. به طور میانگین روزانه یک میلیون عکس در این رسانه به اشتراک گذاشته می‌شود.
    ۱۰ – Reddit
    Reddit یک وبسایت و در واقع یک شبکه‌ی اجتماعی شامل اخبار و سرگرمی است. افرادی که در این سایت ثبت نام می‌کنند می‌توانند پست‌ها و لینک‌های مستقیم خود را ارسال کنند. کاربران همچنین قادر به سازماندهی و تعیین موقعیت خود را بر روی صفحات سایت با رای دادن هستند. ارسال‌هایی که بیشترین رای مثبت را کسب کرده باشند در صفحات اول و یا اصلی سایت قرار می‌گیرند. این شبکه توسط دو هم اتاقی به نام‌های Alexis Ohanian(الکسیس اوهانیان) و Steve Huffman (استیو هافمن)که از دانشجویان دانشگاه ویریجینیا بودند، تاسیس شد و در حدود یک دهه بعد تعداد کاربران ثبت شده در این وبسایت بیش از ۳۶ میلیون کاربر است و بازدید های آنلاین ماهانه‌ی آن هم بیش از ۲۳۱ میلیون نفر است.
    ۱۱-اینستاگرام (Instagram)
    مانند پینترست، اینستاگرام هم یک رسانه‌ی تصویری اجتماعی است. این وبسایت در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و مالک اصلی آن هم فیسبوک است. تعداد بسیار زیادی از کاربران از این شبکه برای پست کردن تصاویر سفر خود، دنیای مد، غذاهای مختلف و مورد علاقه خود، هنر و سایر موضوعات مشابه استفاده می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت اینستاگرام به واسطه‌ی فیلترهای منحصر به فردی است که امکانات ویرایش عکس و ویدیو را ایجاد می‌کنند. تقریبا ۹۵ درصد کاربران این شبکه عضو فیسبوک هم هستند و بدین ترتیب شما می‌توانید با یک تیر دونشان را هدف بگیرید.

    ۱۲ – WhatsApp
    WhatsApp (واتساپ) مسنجر پیام فوری برای گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت است. برای استفاده از این اپلیکیشن هم مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر، نیاز به اینترنت دارید. از طریق واتساپ می‌توانید عکس و پیام‌های صوتی–تصویری خود را به سایر کاربرانی که این نرم افزار را بر گوشی‌های همراه خود نصب کرده‌اند ارسال کنید. این اپلیکیشن در ۱۹ فوریه سال ۲۰۰۴ به ارزش ۱۹.۳ میلیارد دلار توسط فیسبوک خریداری شده بود و در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد. امروزه بیش از یک میلیارد نفر از این نرم افزار برای ارتباط با دوستان خود، عزیزان و حتی مشتریان خود استفاده می‌کنند.

    ۱۳ – Quora
    در تمام طول تاریخ سرمایه‌گذاری بر کنجکاوی بشر یک ایده هوشمندانه بوده است که این بار منجر به خلق نرم افزار پیش روی ما یعنی همان Quora در ماه جون سال ۲۰۰۹ شد. این وبسایت توسط دو تن از کارکنان فیسبوک Charlie Cheever (چرلی چیور) و Adam D’Angelo(آدام دی‌آنجلو) تاسیس شد. این دو اعلام کردند که وبسایت بیش از ۸۰ میلیون بازدید کننده منحصر به فرد خود را دارد که نیمی از این تعداد از ایالات متحده هستند. وبسایت Quora که مبتنی برفرمت پرسش–پاسخ است، موفق به افزایش بودجه سرمایه گذاری خود به مبلغ قابل توجه ۱۴۱ میلیون دلاری شده است و درحالی که به نظر نمی‌رسد هنوز برای ارایه به عموم آماده نیست اما قطعا تماشایی است.
    ۱۴ – Vine
    Vineبا داشتن بیش از ۴۰ میلیون کاربر یک اپلیکیشن رسانه‌ی اجتماعی برای اشتراک‌گذاری فایل‌های تصویری است که به سرعت هم درحال رشد است. این نرم افزار به کاربران خود این امکان را می‌دهد که ویدیوهای ۶ ثانیه‌ای را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارند. اگرچه که ظاهرا این زمان برای یک فایل ویدیویی کوتاه است اما مشاغل مختلف با استفاده از این اپلیکیشن به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند. قبل از تاسیس رسمی Vine در جون سال ۲۰۱۲، در اکتبر همان سال توسط توییتر خریداری شده بود.
    ۱۵- Periscope


    Periscope یک اپلیکیشن موبایل برای ارسال ویدیوهاست که توسط Joe Bernstein (جو برنستین) و Kayvon Beykpour (کیوان بیک‌پور) توسعه داده شد. این دو نفر کمپانی خود را در فوریه ۲۰۱۴ تاسیس کردند و در مارس ۲۰۱۵ به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به توییتر فروختند. Periscope دقیقا ۴ ماه بعد از این تاریخ مجددا راه‌اندازی شد. بنابر اعلام رسمی این سازمان، بیش از ۱۰ میلیون حساب کاربری ثبت شده است. جالب است بدانید که در ماه دسامبر همان سال کمپانی اپل این اپلیکیشن را به عنوان اپ برتر سال اعلام کرد.
    ۱۶ – BizSugar
    BizSugar یک پلتفرم و رسانه‌ی شبکه‌ی اجتماعی برای صاحبان مشاغل کوچک،کارآفرینان و مدیران است. این وبسایت در سال ۲۰۰۷ توسط ارتباطات DBH ایجاد شد. یکی از ارایه دهندگان برنده جایزه نشریات کسب و کار و بعدها در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی llc خریداری شد. این نرم افزار به کاربران خود این امکان را می‌دهد که ویدیوهای خود، پست‌های وبلاگی و پادکست در میان مطالب دیگر را به اشتراک بگذارند و امکان نظر سنجی با اعضای دیگر هم وجود دارد.
    ۱۷ – StumbleUpon
    StumbleUpon یک موتور جستجو است که محتوای ارایه شده‌ی کاربران را جست و جو می‌کند. بیش از ۲۵ میلیون نفر از این نرم افزار برای سرگرمی وکسب اطلاعات استفاده می‌کنند. علاوه بر آن بیش از ۸۰ هزار ناشر، برندهای مختلف و کمپانی‌های گوناگون از این موتور جستجو برای ارتقا و بهبود کسب و کار خود استفاده کرده‌اند. StumbleUpon از ماه می سال ۲۰۰۷، زمانی که سرمایه گذاران شخصی Garrett Camp (گرت کمپ) و Geof Smith (جف اسمیث) آن را خریداری کردند، متعلق به کمپانی eBay بود. اما در حال حاضر یک برند مستقل است و توسط سرمایه گذارحمایت می‌شود.
    ۱۸ – Delicious
    Delicious یک وب سرویس نشانه‌های اجتماعی برای جست و جو، ذخیره سازی و اشتراک‌گذاری بوک مارک‌های وب است. این وبسایت توسطPeter Gadjokov (پیتر گادجوکو)و Joshua Schachter (جشوا اسکچر) در سال ۲۰۰۳ تاسیس و بعدها در سال ۲۰۰۵ توسط یاهو خریداری شد. با پایان سال ۲۰۰۸، بنا بر اعلام رسمی سازمان بیش از ۱۸۰ میلیون آدرس بوک مارک شده و بیش از ۵.۳ میلیون کاربر بدست آورده است. این سرویس در اپریل سال ۲۰۱۱ به AVOS Systems فروخته شد و این کمپانی هم بعدها آن را به مرکز Science Inc واگذار کرد. بنا بر گفته رسانه Delicious این سرویس را در ژانویه همان سال خریده بوده است.

    ۱۹ – Digg
    Digg درحدود یک دهه قبل( سال ۲۰۰۴) تاسیس شد. یک جمع آوری کننده‌ی اخبار با سرپرستی صفحه اول است که داستان‌های خاصی را برای مخاطبان خود انتخاب می‌کند. موضاعات این سایت بسیار گسترده است و از مسایل سیاسی روز تا موضوعات رایج اینترنت و هر موضوع دیگری را شامل می‌شود. امکان اشتراگ گذاری محتویات این وبسایت با سایرشبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر هم وجود دارد. این کمپانی در سال ۲۰۱۵ ادعا داشت که بیش از ۱۱ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد.
    ۲۰ – Viber
    وایبر یک اپلیکیشن پیام صوتی سریع (VoIP) برای گوشی‌های موبایل است که توسط رسانه وایبر در ۲ دسامبر ۲۰۱۰ توسعه و ارایه داده شده است. این اپلیکیشن امکان اشتراک گذاری پیام صوتی و تصویری و عکس‌های کاربران با دوستانشان، آن‌هایی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند را فراهم کرده است.


  9. #19
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    بازار تبریز، تجارتگاهی به وسعت تاریخ و فرهنگ ایران


    تبریز به سبب موقعیت جغرافیایی اش که بر سر راه های غرب به شرق و شمال به جنوب قرار داشت، یکی از مراکز مهم ارتباطی و اقتصادی ایران بوده است. مارکو پولو در بازدیدش از شهر تبریز یادآور می‌شود که «شهر موقعیتی عالی دارد» و کالاهای تجارتی بسیاری از «هندوستان، بغداد، موصل، هرمز» و دیگر نواحی به آنجا وارد می‌شود. بازاری که وسعت و نحوه کار افراد حاضر در این بازار شما را به حیرت وا خواهد داشت.
    امروز به تبریز سفر کرده ایم تا یکی از بزرگترین بازار های سرپوشیده دنیا را از نزدیک ببینم.
    بازار تبریز کامل ترین سازمان اجتماعی را میان بازار های ایران دارد، بازاری که هنوز خون تاریخ و فرهنگ اصیل گذشته در رگ هایش جاریست.
    برای آشنایی با اجزای تشکیل دهند بازار نیز می توانید پست بازار ; خرید و فروش , تاریخ و فرهنگ زیر یک سقف را مطالعه کنید.
    اصالت و تاریخ را در این بازار لمس کن . . .

    تبریز به سبب موقعیت جغرافیایی اش که بر سر راه های غرب به شرق و شمال به جنوب قرار داشت، یکی از مراکز مهم ارتباطی و اقتصادی ایران بوده است. مارکو پولو در بازدیدش از شهر تبریز یادآور می‌شود که «شهر موقعیتی عالی دارد» و کالاهای تجارتی بسیاری از «هندوستان، بغداد، موصل، هرمز» و دیگر نواحی به آنجا وارد می‌شود. بازاری که وسعت و نحوه کار افراد حاضر در این بازار شما را به حیرت وا خواهد داشت.

    شاید خواندن گفته های ابن بطوطه سیاح مشهور در باره بازار تبریز که در سال ۷۳۱ قمری از آن بازدید کرده است، خالی از لطف نباشد!
    « بازار تبریز یکی از بهترین بازار هایی بود که من در همه شهر های دنیا دیده ام … من به بازار جواهریان رفتم ، بس که از انواع جواهرات دیدم چشمم خیره گشت »




    ویژگی های بازار تبریز

    بازار تبریز بزرگترین بازار ایران و یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده در آسیا و جهان می باشد.
    در گذشته تاجران اروپایی پس از گذشتن از شهرها و بازارهای اصلی ترکیه به بازار تبریز می رسیده اند. بازار تبریز در میانه های سده ۱۳ خورشیدی (دوره قاجار) به طور تقریبی یک چهارم از تجارت ایران را برعهده داشت و از این حیث از بازار تهران فعال تر بود.
    بازار تبریز یک مجموعه به هم پیوسته و دارای سقف می باشد که با طول و درازای یک کیلومتر بزرگترین بازار در نوع خود در دنیا می باشد. این بازار در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
    این بازار شگفت انگیز به دلیل ویژگی های خاص و ویژه اش در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.



    تاریخچه بازار تبریز

    تاریخ دقیق ساخت بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهانگردانی که از سده چهارم هجری تا دوره قاجاریان از این بازار بازدید کرده اند، درباره آن اطلاعاتی را ارائه داده اند.
    همان طور که پیشتر گفتیم شهر تبریز بر سر جاده ی ابریشم قرار گرفته است و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، باعث شده تبریز و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار باشد. این بازار حدود ۳ سده پیش پس از وقوع یک زلزله تاریخی در تبریز به صورت کامل تخریب گشت و در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز مجددا بازسازی شد. در نتیجه ساختمان کنونی بازار تبریز مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار می باشد.

    نخستین نقشه از بازار تبریز در سال ۱۳۲۷هجری، در بخشی از نقشه دارالسلطنه تبریز و به دست اسدالله خان مراغه‌ای ترسیم شده‌است. در بخش شمال شرقی نقشه دارالسلطنه بخش هایی از بازار تبریز رسم شده و اکثر جای‌های مهم آن نظیر تیمچه‌ها و کاروانسراها در این نقشه نام‌گذاری شده‌اند.



    معماری و بنای بازار تبریز

    اگر مرکز شهر تبریز را یک چهار ضلعی در نظر بگیریم بازار تبریز در مرکز این چهار ضلعی قرار گرفته است.
    بازار تبریز از حدود ۵۵۰۰ حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل مختلف، ۳۵ سرا، ۲۵ عدد تیمچه، ۳۰ مسجد و ۲۰ راسته، ۱۱ دالان، ۵ حمام و ۱۲ مدرسه تشکیل شده است!
    بازار تبریز از شرق به عالی قاپو و از سمت غرب به مسجد جامع، از سمت شمال، بخش هایی از رودخانه مهران رود را شامل شده و بر روی این رود پل های چوبی که در امتداد راسته بازار قرار دارند، وجود دارد.
    بافت اصلی بازار تبریز از دو راسته که شمال را به جنوب و شرق بازار را به غرب آن متصل می کند، تشکیل شده است. عرض بازار ها چیزی در حدود ۴ الی ۵ متر می باشد و سقف بازار به دلیل هوای سرد تبریز نسبت به دیگر شهرها در ارتفاعی بین ۵ الی ۶ متر ساخته شده است.
    راسته های اصلی توسط راسته های فرعی به هم متصل شده‌ است. در فضاهای بین آن ها اجزای اصلی تشکیل دهنده بازار همانند تیمچه ها و سراها بنا شده است که تقاطع راسته ها را چهار سوق ها با گنبد های زیبا پوشانده است. گنبد تیمچه امیر، بزرگترین گنبد بازار بوده و زیباترین تیمچه، مظفریه می باشد.




    فضا های داخلی

    در ادامه به بخش های مختلفی که در داخل بازار تبریز قرار دارد می پردازیم :
    ۱) راسته های بازار

    عنصر اصلی سازنده بازار را می توان راسته های اصلی و فرعی آن، نامید که در قدیم از دروازه ها به درون شهر تا میدان اصلی و مسجد جامع ، امتداد داشت. در بازار بزرگ تبریز شما می توانید بیش از ۲۰ راسته را شمارش کنید.

    برخی از راسته های مهم بازار تبریز عبارتند از:
    راسته بازار جدید و قدیم، بازار دوه چی، بازار کفاشان، بازار صفی و . . .


    ۲) سراهای بازار تبریز

    اگر اجزای بازار را بشناسید می دانید که سرا ها به حیاط های روباز کوچکتر از کاروانسرا اطلاق می‌شود. در گذشته باربرها لوازم تجاری و محصولات را از کاروانسرا ها به سرا ها منتقل می کردند.
    چندی از سرا های معروف بازار تبریز را معرفی می کنیم:
    سرای امید، سرای حاج رسول، سرای امیر، سرای دو دری ، سرای کچه‌چی‌ لر ،سرای درب عباسی، سرای حاج محمدقلی، سرای میرزا جلیل، سرای آلمان‌ها در بازار کفاشان، سرای میرزا مهدی، سرای حاج تقی، سرای خان و سرای گرجی‌لر.


    ۳) تیمچه های بازار تبریز

    تیمچه‌ها از نظر کاربری به چهار قسمت تقسیم می شوند:
    ۱) فضای عمومی که مخصوص انبار کردن کالاها می باشد.
    ۲) زیرزمین برای نگهداری کالا ها.
    ۳) دکان های همکف که مخصوص داد و ستد است.
    ۴) طبقه بالای تیمچه که در گذشته استراحتگاه بازرگانان غیرتبریزی بود که برای داد و ستد به بازار آمده بودند.
    چندی از تیمچه های معروف بازار تبریز را معرفی می کنیم:
    تیمچه امیر، تیمچه حاجی صفرعلی، تیمچه میرابوالحسن، اوچ تیمچه‌لر، تیمچه مظفریه، تیمچه شیخ کاظم، تیمچه صادقیه، تیمچه حاجی محمدقلی، تیمچه شعربافان، تیمچه عباچی، تیمچه قندفروشان، تیمچه شازدا، تیمچه بزازان، تیمچه ملک، تیمچه خان، تیمچه در عباسی و …

    تیمچه مظفریه معروف به بازار فرش تبریز
    اگر بخواهیم معروف ترین قسمت این مجموعه بزرگ را معرفی کنیم بدون شک آن جا جایی نیست جز تیمچه مظفریه.
    این تیمچه در سال ۱۳۰۵ قمری در دوره ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجاری و به کمک و همت یکی از بازرگانان مشهور تبریز به نام حاج شیح محمد جعفر قزوینی، بنا شده است.
    نکته جالب و تاریخی در اسم این تیمچه این می باشد که در دوران قاجاری اگر هر بنای تازه ساخته شده مورد توجه ولیعهد وقت قرار می گرفت سازنده آن را باید به او پیشکش می کرد به همین دلیل حاج شیح محمد جعفر قزوینی نام “مظفرالدین میرزا مظفریه” را بر آن نهاد و ولیعهد بسیار خوشحال شد و امتیازات ویژه ای به این بازرگان مشهور داد.
    تیمچه مظفریه اهمتی ویژه در سطح ایران و حتی تجارت جهانی فرش دارد زیرا یکی از مراکز مهم صادرات و تجارت فرش آذربایجان و ایران می باشد.



    ۴) دالان های بازر تبریز

    در بخش ورودی بعضی از سرا های بزرگ ، فضای گنبددار بسیار زیبا و با شکوهی وجود دارد که دالان نامیده می شود.
    چندی از دالان های معروف بازار تبریز را معرفی می کنیم:
    دالان میرزا مهدی، دالان میرزا محمد، دالان دو دری، دالان شعربافان، دالان حاج رحیم. دالان خونی.


    ۵) بازارچه های بازار تبریز

    مجموعه بازار تبریز از بازارها و بازارچه های کوچکی که در کنار هم قرار گرفته و هرکدام مختص به کالا و یا کالاهای خاصی هستند، تشکیل شده است.
    * بازار امیر : یکی از پررونق ترین بازار های تبریز است و توسط میرزا محمد خان امیر نظام، فرزند وزیر شاه سلیمان ساخته شده است.
    * بازار بلور فروشان : بهترین بلور های تبریز در گذشته در بازار بلورفروشان به فروش می رسیده.
    بخش های مهم و معروف این بازار : «تیمچه قندفروشان»، «سرای میرزا مهدی»، «دالان بادامچی‌لر»، «دالان حاج شیخ»، «دالان میرزا مهدی»، «تیمچه مظفریه» و «سرای گرجیلر»
    * راسته بازار تبریز : یکی از بزرگترین بازارچه های تبریز می باشد که بیشتر محل فروش اقلام مصرفی بوده و این بازار به بازار ملی معروف بوده است.
    بخش های مهم و معروف این بازار : «سرای میانه حاج سید حسین»، «دالان خان»، «تیمچه حاج شیخ»، «تیمچه حاج صفرعلی»، «تیمچه حاج محمدقلی»، «سرای نوی حاج سید حسین»، «سرای گرچیلر»، «تیمچه‌های دودری»، «سرای حاج محمدقلی»، «سرای دودری»، «سرای شیخ کاظم»، «سرای کچه‌چی‌لی»، «سرای میرزا مهدی»، «سرای میرزا جلیل»، «سرای درعباسی» و «تیمچه حاج تقی»
    * بازار کفاشان : عمده ترین تولید کننده کفش در تبریز را باید بازار کفاشان دانست.
    بخش های مهم و معروف این بازار : «تیمچه امید»، «تیمچه حاج ابوالقاسم»، «سرای امید» و «سرای حاج ابوالقاسم»
    * بازار یمنی دوز : در گذشته کفش های به نام یمنی وجو داشته که این بازار مختص به فروش این نوع کفش بوده است.
    بخش های مهم و معروف این بازار : «تیمچه شفیع» و «سراهای آقا شاهزاده و شفیع».
    * بازار عباچی تبریز : بخش های مهم و معروف این بازار : «سرای میراسماعیل» ، «تیمچه حسینی»، «تیمچه شعرباغان» و «تیمچه اخلاقی»
    * بازار حرمخانه : بخش های مهم و معروف این بازار : «تیمچه هاشمیه»، «سرای صاحب‌دیوان»، «سرای آلمانی‌ها» و «تیمچه سعدیه»
    * بازار صادقیه : قالی ها را باید در این بازار بیابید. از گذشته تا امروز این بازار محل فروش قالی بوده است.
    بخش های مهم و معروف این بازار : «دالان خونی» ، «سرای میانه سید حسین»، «سرای بزرگ شاهزاده»، «سرای کوچک شاهزاده»، «سرای دباغایی»، «سرای دودری»، «سرای قدیم سید حسین» و «تیمچه حاج رحیم»
    * بازار شیشه گرخانه : در گذشته این بازار مختص ساخت و فروش انواع شیشه بوده است که اکنون بیشتر دکان ها به فروش لوازم آرایشی و لوازم تحریر مشغول هستند.
    بخش های مهم و معروف این بازار «سرا های حاج رسول» و «میرزا علی‌النقی» که توسط شهرداری تخریب گشت و پارک شمس تبریزی در مکان آن احداث شده است.



    فضای خارجی بازار

    و اما فضای خارجی بازار تبریز شامل کاروانسراها می شود :
    ۱) کاروانسرا ها

    قطعا کاروانسراها نامی آشنا برای اکثر افراد می باشد در گذشته بارهایی که مقصدشان بازار ها بودند ابتدا با چهارپایانشان به داخل کاروانسراها رفته و بارهایشان را در آنجا خالی کرده و سپس باربرها کالا ها را بدون کمک چهارپایان به سرا ها و انبارها در داخل بازار منتقل می کردند.
    کاروانسراها دارای فضای سبز با گلکاری های زیبا بودند و معمولا دارای استخر، حوضچه و آب انبارها بودند. از دیگر امکانات کاروانسرا می توان به انبارهای متعدد و اتاق ها جهت اسکان اشاره کرد.
    چندی از کاروانسراهای معروف بازار تبریز را معرفی می کنیم:
    کاروانسرای کشمش‌چی‌لر، بزرگ امیر، کاروانسرای حاج سید حسین کهنه ، کاروانسرای حاج میرزا محمد، کاروانسرای حاج ابوالحسن


    مراکز خدماتی و اجتماعی در بازار تبریز

    علاوه بر اجزای اصلی تشکیل دهنده بازار ها، به مرور زمان با آمیخته شدن بازار و دین ، مدارس ، مساجد و حسینه ها به معماری بازار افزوده شدند. از طرف دیگر به دلیل نقش مهم اجتماعی بازار در زندگی روزمره ، ابنیه ها با عملکر اجتماعی و خدماتی مانند رستوران ، زورخانه ، چای خانه ، حمام و … در بازار احداث گردید که هر کدام دارای آداب و رسوم مخصوص خود بوده اند.
    در بازار تبریز شما می توانید در حدود ۱۲ مدسه علوم دینی و اسلامی مشاهده کنید که از معروفترین آن ها مدسه طالبیه، جعفریه، صادقیه، اکبریه، حاج علی صفرعلی می باشد.
    در حدود ۳۰ مسجد تاریخی که دارای گنبدهایی با معماری خاص و مقرنس کاری شده نیز در این بازار وجود دارد. مسجد جامع (جمعه مسجد)، مسجد حجت‌الاسلام، مسجد خاله اوغلی، مسجد دینوری، مسجد مفیدآقا، مسجد قیزللی (میرزا یوسف آقا)، مسجد مقبره، مسجد مجتهد، مسجد هفتاد ستون، مسجد آیت‌الله شهیدی، مسجد مولانا، مسجد دباغ خانه، مسجد حاج صفرعلی، مسجد بادکوبه‌ای، مسجد اشراقی، مسجد صادقیه بخشی از این مسجدهای تاریخی را تشکیل می دهد.
    برای نیاز های شخصی افراد گرمابه و حمام های تاریخی در محدوده بازار تبریز وجود داد که از نظر قدمت تاریخی و معماری دارای اهمیت می باشند.
    برخی از این حمام های تاریخی عبارتند از : حمام فردوسی، حمام میرزا مهدی، حمام نوبر، حمام خان، حمام سید گلابی و حمام قاضی.
    مسجد جامع تبریز



    جایزه معماری آقا خان

    سال ۲۰۱۳ پروژه نوسازی بازار تبریز به عنوان یکی از پنج طرح برگزیده، برنده جایزه معماری آقاخان شد. این جایزه به “سازمان میراث فرهنگی ایران، دفتر آذربایجان شرقی” به عنوان مجری این طرح تعلق گرفت.
    جایزه معماری آقا خان، هر ۳ سال یک بار از سوی بنیاد “شبکه توسعه آقاخان” که به کریم آقا خان متعلق است به معمارهای هایی که طرح های آن برگزیده شده، داده می شود.
    آغاز کار این مراسم و جایزه معماری آقاخان به سال ۱۹۹۸ باز می گردد و از نظر مقدار مالی جزو برترین جایزه های حوزه معماری در کل جهان می باشد.
    جایزه یک میلیون دلاری که بین ۵ طرح برگزیده هیئت داوران تقسیم می شود.


    نقل قول های معروف در باره بازار تبریز

    بازار تبریز به دلیل اهمیت بالای آن از نظر موقعیت جغرافیایی و اقتصادی توسط بسیاری از جهانگردان معروف که از جاده ابریشم گذاشته اند، بازدید شده است. ابن بطوطه، مارکوپولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گارسیا دروویلو … از جمله جهانگردان مشهوری هستند که از این بازار دیدن کردند و تمامی آن ها از رونق و شکوه این بازار بزرگ تجمید کرده اند.
    هوتم شیندلر که در سال ۱۳۲۸ از این بازار دیدار کرده، درباره بازار تبریز این گونه نوشته است:
    شهر بسیار گسترده‌است و احتمالاً از این بابت بر تهران برتری دارد. بازارهای آن بسیار زیبا و بزرگ‌تر از بازارهای تهران است. تبریز صرف‌نظر از معاملات مالی و وسیله پرداخت که از این‌جهت تهران بر آن تفوق دارد، مرکز واقعی بازرگانی ایران است. با این‌که در منتهی‌الیه شمال غربی کشور قرار گرفته‌است، تقریباً در سراسر ایران نفوذ دارد.
    ژان یونیر جهانگرد فرانوسی نیز در باره این بازار اینگونه نوشته است:
    زمانی تبریز نسبت به تهران یک شهر متجدد به‌شمار می‌آمد و مردم تبریز از زمان‌های قدیم حتی پیش از دوران صفویان با اروپاییان در ارتباط بودند و با آن‌ها داد و ستد می‌کردند. در حالی که در همان موقع در پایتخت کشور اصناف تهرانی از مشاهدهٔ اروپاییان دچار حیرت شده و از فروختن کالا به آنان خودداری می‌کردند. در چنین شرایطی «دوکا»، «ونیز»، «لیور» و «روبل» واحد پول کشورهای مختلف جهان در بازار تبریز مثل پول ایران رایج بود.




    نحوه دسترسی

    به طور دقیق آدرسی نمی توان برای بازار تبریز به دلیل بزرگی آن داد و اما از نظر موقعیتی به راحتی می توان گفت که در مرکز شهر تبریز قرار گرفته است.
    اگر قصد رفتن به بازار تبریز را دارید ابتدا باید بدانید که با کدام بازارچه های آن یا کدام بخش از بازار کار دارید زیرا از هر ۴ جهت این بازار می توان به آن دسترسی داشت.
    قیمت تاکسی در شهر تبریز گران نمی باشد و می توانید به راحتی با تاکسی به بازار تبریز دسترسی داشته باشید.
    بهترین راه دسترسی به بازار تبریز از طریق خیابان جمهوری می باشد که می توانید از تاکسی تقاضا کنید تا شما را از این مسیر به بازار ببرد.
    البته اگر برایتان سفر به تبریز برای بازدید از این مجموعه بزرگ مقدور نیست می توانید از این لینک سفری مجازی به این بازار داشته باشید.


    ویدیویی از بازار بزرگ تبریز

    توصیه های کارناوالی

    تا می توانید و فرصت دارید در زیر سقف این بازار تاریخی قدم بزنید و از بخش های مختلف آن بازدید کنید.
    نهار و یا صبحانه تان را داخل بازار میل کنید و طمع چای را در دل بازار بچشید.
    خرید هم که قطعا جزو بهترین بخش های بازدید از بازار تبریز می باشد.
    می توانید پیتزای سنتی تبریز را هم داخل بازار میل کنید! راستی به دنبال پیتزای واقعی در داخل بازار نگردید، کالسکه هایی در بازار وجود دارد که نان، سیب زمینی و تخم مرغ می فروشند که به پیتزای سنتی معروف است!

    سخن آخر

    بازار تبریز را چگونه ارزیابی کردید؟

    آیا تاکنون از شهر تبریز و بازار بزرگش بازدید کرده اید؟
    نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
  10. #20
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت
    ۷مرحله رشد تجارت آنلاین


    به درستی گفته شده است که بازار آنلاین قلمروی است که در آن هر کسب و کاری میتواند موفق باشد، تاکتیک های متعددی وجود دارد که میتوانید استارت آپ خودتان را به پیش ببرید. این خیلی مهم است که برای بالا رفتن از پله های موفقیت، عوامل موفقیت را ارزیابی کنید. دنیای آنلاین پر از عدم قطعیت است ولی به یقین میتوان گفت که طراحی متمایز و ریسپانسیو وب سایت، ایجاد وبلاگ جالب و ایجاد محتوای ارزشمند حداقل ۲۰۰درصد ترافیک سایت شما را بالا خواهد برد. تکنیک های متعددی وجود دارد که موفقیت کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد از جمله داشتن یک وب سایت قوی و محتوای با کیفیت، استفاده از تکنیک های سئو و ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری، فعالیت در رسانه های اجتماعی و ... وجود دارد. آیا شما برای ایجاد بازار موفق در دنیای مجازی آمادگی لازم را دارید؟ در این مقاله ۷مرحله رشد تجارتتان در بازار آنلاین را به ترتیب بیان خواهیم نمود.

    ۱- برای کسب نتیجه بهتر و تعامل با مشتریان برای افزایش فروش، پیاده سازی وب سایت با کیفیت از کلیدی ترین کارهای لازم به انجام میباشد.


    ۲- ایجادلیست ایمیل مشتریان و نرم افزارهای مربوطه به ایمیل مارکتینگ برای ارسال پیام به صورت اتوماتیک در بازه های زمانی منظم، در حفظ مشتریان و جذب کابران بیشتر خیلی میتونه برای تجارت مفید خواهند بود.


    ۳- برای حفظ تعامل با مشتریان و کاربران سایتتان، مطالب ارزشمند بر روی سایت و یا وبلاگتان منتشر نمایید که البته هر چه مطالب در راستای کسب و کارتان باشد بسیار مفیدتر خواهد بود.


    ۴- راه اندازی کمپین تبلیغاتی برای ترویج کالا، محصول و خدماتتان، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، کمپین پرداخت به ازای کلیک و تبلیغات بنری خیلی میتونه در معرفی شما تاثیر بذاره.


    ۵- تجارت خودتان را با استفاده از استراتژی تشکیل کسب و کارهای مشترک، حمایت مالی از یک تیم یا انجمن های مورد تایید در جامعه و بازاریابی شبکه ای رونق دهید.


    ۶- برای ایجاد کانال ارتباطی و جذب مخاطبان بیشتر، محتوای ارزشمند به صورت منظم در شبکه های اجتماعی منتشر نمایید و بینندگان را به وب سایت خودتان هدایت نمایید تا ترافیک وب سایت افزایش یابد.


    ۷- تمامی امکانات لازم برای فروش و پرداخت آنلاین از طریق وب سایت را فراهم نمایید.
+ پاسخ به موضوع
صفحه 2 از 3 نخست 123 آخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 26

موضوعات مشابه

  1. به لیست کارهایتان نشان دهید رئیس کیست
    توسط SARA در انجمن آموزش های عمومی استارتاپی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/11/28, 20:14

مجوز های ارسال و ویرایش