تبدیل شدن به بهترین موتور جست و جوی دنیا کار آسانی نیست! گوگل از یک طرف باید همیشه در حال پیشرفت باشد و از طرفی دیگر، باید بتواند مچ سئوکارهای کلاه سیاه را بگیرد. باید همیشه به یک چیز فکر کند، و آن این که هر کاری که لازم است، انجام بدهد تا باکیفیت‌ترین و مرتبط‌ترین محتواها در بالاترین نتایج قرار بگیرند.

در این راستا، گوگل ساز و کارهای مختلفی را منتشر کرده و ما نیز قصد داریم تا مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را در این مقاله به شما معرفی کنیم:
1) الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندای گوگل، که در فوریه سال ۲۰۱۱ منتشر شد، ساز و کاری‌ست که عمده تمرکز خود را بر روی مبارزه با مطالب اسپم و کپی شده قرار می‌دهد. به طور کلی الگوریتم پاندا تمام تمرکزش بر این است که کاربران گوگل، بعد از جست و جوی یک عبارت، بهترین وب‌سایت‌ها را در بالاترین نتایج ببینند. برای مثال، سرعت Load پایین وب‌سایت‌تان می‌تواند یکی از عوامل افت شما در نتایج شود.
برخی از مواردی که در رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس الگوریتم گوگل پاندا تاثیرگزار است:

  • مطالب بی‌کیفیت و کپی شده در کل سایت و یا بخشی از آن
  • استفاده بیش از حد و غیر اصولی از برچسب‌ها
  • قالب‌های آماده وب‌سایت
  • درج بیش از حد تبلیغات در وب‌سایت
  • کوتاهی زمان حضور کاربر در وب‌سایت و افزایش Bounce Rate
  • ایرادات فنی وب‌سایت

الگوریتم گوگل پاندا هر از چندگاهی (از چند روز تا چند هفته) به طور ناگهانی همه‌ی وب‌سایت‌ها را چک می‌کند (به اصطلاح سئوکارها، شخم می‌زند!) و بر اساس معیارهای خود، رتبه آن‌ها را کاهش یا افزایش می‌دهد.
2) الگوریتم پنگوئن (Penguin)

تمرکز اصلی الگوریتم پنگوئن که در آوریل سال 2012 معرفی شد، مبارزه با سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) است. در الگوریتم پاندا، تمرکز اصلی گوگل بر مخاطب بود، اما در این الگوریتم، گوگل قصد دارد تا مستقیما سئوکارهای متخلف را هدف قرار دهد!
علاوه بر مواردی که در مقاله سئوی کلاه سیاه ذکر کردیم، فعالیت‌های غیر مجاز سئو، نظیر موارد زیر، باعث کاهش رتبه شما در نتایج جست و جو خواهد شد:

  • بهینه‌سازی بیش از اندازه وب‌سایت یا Over Optimization
  • بک‌لینک‌های غیر مرتبط و Spam
  • Anchor Text بیش از حد (مثلا شرکت طراحی سایت هستید و در Footer همه‌ی وب‌سایت‌ها، نام خود را لینک می‌کنید؛ این می‌تواند در صورت تکرار زیاد، برایتان دردسرساز شود!)

3) الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

بر خلاف پاندا و پنگوئن، که بیشتر سعی داشت تا سئوکارها را به سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) متمایل کند، الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل (که در آگوست 2013 معرفی شد)، قصد دارد تا عبارت‌های جست و جو شده توسط کاربر را بهتر تجزیه و تحلیل کند.
این الگوریتم، تاثیر اساسی و مستقیمی بر روی امتیازدهی به وب‌سایت‌ها نخواهد داشت و هیچ احتیاجی نیست تا سئوکارها بخواهند مورد جدیدی را رعایت کنند. چرا که گوگل در این الگوریتم بیشتر سعی کرده که سیستم نمایش نتایج خود را به خواسته مخاطب نزدیک‌تر کند (برای مثال، قرار دادن برخی از صفحات شبکه‌های اجتماعی در نتایج جست و جوی برخی کلمات).

مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل - شبکه مدیران Modir TV