-
الگوریتم پاندای گوگل
گوگل برای این که بتواند نتایج بهتری را برای مخاطبانش به نمایش درآورد، الگوریتمها یا سازوکارهای مختلفی را معرفی کرده است. بسیاری از قوانین گوگل، در قالب همین الگوریتمها پیاده میشود. مهمترین الگوریتمهای گوگل این 3 مورد میباشند:
الگوریتم پاندا
الگوریتم گوگل پاندا (Google Panda Algorithm) که در بهمن ماه سال 1389 معرفی شد، الگوریتمی بود که بیشتر تمرکزش بر این مورد میباشد: «مخاطب»
این حرف به این معناست که گوگل سعی داشت تا وبسایتهایی در نتایج جست و جو رتبه بگیرند که چه از نظر محتوایی و چه از نظر فنی، راحتی و منفعت مخاطب را مدنظر داشته باشند. برای مثال اگر وبسایت شما شامل موارد زیر باشد، با الگوریتم گوگل پاندا طرفید!
- سرعت Load پایین وبسایت
- اسپم
- محتوای کپی شده از سایتهای دیگر
- محتوای بیکیفیت
- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
- استفاده بیش از حد از برچسبها (Tags)
- کم بودن زمان حضور مخاطب در وبسایت (افزایش Bounce Rate)
- Cloaking (یعنی کاری کنید که مخاطب یک چیز را ببیند و گوگل چیزی دیگر را)
- استفاده بیش از حد از تبلیغات
که اگر دقت کنید، همهی این ویژگیها مستقیم و غیر مستقیم به راحتیِ فردی به نام «مخاطب» ارتباط دارد.
گوگل در این الگوریتم از ما میخواهد که برای «مخاطب» محتوا تولید کنیم و نه برای موتورهای جست و جو.
آپدیت گوگل پاندا
روش عملکرد الگوریتمهای گوگل، از جمله همین الگوریتم پاندا به گونهایست که هر از گاهی همهی وبسایتها را چک میکند و بر اساس معیارهایی که دارد، باعث افزایش یا کاهش رتبه آنها میشود. اصطلاحا به این اتفاق میگویند «آپدیت الگوریتم پاندای گوگل».
معمولا به جز خود گوگل کسی نمیداند که چه زمانی قرار است الگوریتمهای گوگل (مثل همین پاندا) آپدیت شود و معمولا موقعی میفهمیم که تغییراتی اساسی و ناگهانی را در نتایج ببینیم! البته تاریخچهای از آپدیتهای الگوریتمهای مختلف گوگل را در این صفحه از MOZ ببینید: Google Algorithm Change History
الگوریتم پاندای گوگل - شبکه مدیران Modir TV