هشدار ها و روش های پیشگیری در شبکه‌های اجتماعی


هر بستری که قابلیت به اشتراک گذاری عکس/ویدئو/ اطلاعات و.. را داشته باشد شبکه اجتماعی گفته می‌شود. با استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی نه تنها وقت کم‌تری برای گذراندن با افرادی خواهید داشت که به صورت فیزیکی در اطراف شما حضور دارند بلکه دوستان و اعضای خانواده‌تان زمانی که ببینند شما به دستگاه‌های الکترونیکی، موبایل و گجت‌های تان بیش از آن‌ها اهمیت می‌دهید از محبت شما نا امید شده و ناراحت خواهند شد. در نهایت هم افراد تمایل کم‌تری به صرف وقت و بودن در کنار شما خواهند داشت. شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌ای متشکل از افراد و گروها و ارتباطات بین آنها است. وابستگی‌های بین افراد و گروه‌ها مانند دوستی، خویشاوندی، تجارت، علایق مشترک و غیره را تشکیل می‌دهند. با بیشتر شدن رابطه بین افراد شبکه هم پیچیده‌تر می‌شود .

ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی:
هویت ، به اشتراک گذاری و یادگیری ، بسیج کنندگی و سازماندهی ، دوستی ،اعتماد، استناد و تعمیم، چند رسانه ای، پرستیژ ، دنبال کردن ودنبال شدن ، خرد جمعی ، جستجو شدن ، اطلاع رسانی و خبر رسانی ، رسانه نسل جوان، رسانه جایگزین، ابتکار و خلاقیت، ساختار دمکراتیک ، تحرک اجتماعی

آسیب‌ها و پیامد‌های شبکه‌های اجتماعی :
1. انتشار عکس‌های خانوادگی و شخصی با کمترین میزان رعایت اصول عرفی و اخلاقی
2. فروپاشی خانوادگي و افزايش طلاق
3. ایجاد یک فضای غیر متعارف که باعث گرایش روزافزون دختران و پسران برای خودنمایی
4. آموزش تهیه و تولید مواد مخدر و به خصوص روان‌گردها
5. سوء‌استفاده از زنان و دختران تحت عنوان (مهاجرت، دوستیابی، همسریابی و...)
6. بهره‌برداري سوء از احساسات نسل جوان در ايجاد نافرمانیهای مدنی و تعارضات اخلاقی
7. تبليغ مدهای ناهنجار-تبليغ لوازم آرايشی و ...
8. توهين به اسلام و ارزش‌های ديني و پيامبر و ائمه اطهار
9. ترویج انحرافات مذهبی (بهائيت‌، وهابيت وعرفان‌های کاذب و . . )
10. تبليغ شیطان پرستی و فروش نمادهای آن
11. شایعه پراکنی به عنوان یکی از تاکتیک‌های جنگ نرم در شبکه‌های اجتماعی

توصیه‌ها / هشدارها و روش‌های پیشگیری
*کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی با اهداف خاصی طراحی و به پرس و جو گذاشته می‌شوند و خود را با هویت جعلی به دیگران معرفی می‌کنند.

*کاربران عزیز بدانند‌ به درخواست کسانی که نمی‌شناسند، پاسخ ندهید و تحت هیچ عنوان اطلاعات شخصی و مالی خود را ارسال نکنید.

*افراد آنلاین در فضای مجازی همان غریبه‌ها در فضای واقعی هستند پس عکس‌ها و اطلاعات خصوصی،خانوادگی، محرمانه و حساس را در این شبکه‌ها بارگذاری نکنید.

*با توجه به حجم روز افزون مراجعه کاربران اينترنتی به شبکه هاي اجتماعی وتمايل کابران حرفه‌ای در بکارگيری ابزاری مثل موبايل و تبلت و اينکه اين شبکه‌ها خواسته يا ناخواسته بخشي از بنيان هويتي اشخاص با عقايد وسلايق مختلف را به نوعی غير مستقيم تحت تاثير قرار می‌دهند و داشتن اطلاعات لازم و کافی در رابطه با اين محيط ها میتواند خود عاملی موثر در جهت کاهش شکل‌گيری مصاديق جرم در اين فضاها گردد لذا به نظر می‌رسد آگاهی به هنگام کابران و آسيب شناسی دقيق اين شبکه‌ها میتواند چراغ راه ما در برخورد صحيح با شبکه اجتماعی باشد.
فایل پیوست اندازه
Presentation1.jpg 119.24 کیلوبایت
منبع:
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا