همه ما گاهی برای خریدهای شخصی از خرید اینترنتی یا خرید آنلاین استفاده می کنیم و حین خرید با صفحاتی تحت عنوان ارزانترین ، قیمت های استثنایی ، تخفیف باورنکردنی ، نصف قیمت و... مواجهه می شویم حال برای خرید مطمئن از این سایت ها از چه روش هایی استفاده کنیم :


توصیه ها و هشدار های سایبری
Ø فروشگاههای معتبر مشخصات واقعی را به طور دقیق در وب سایت خود درج می کنند.
Ø از سایت هایی خرید نمایید که حتماً نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند. این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می شود در حال حاضر سایت های دارای نماد را میتوان از طریق سایت Enamad.ir مشاهده کرد. اغلب سایت های کلاهبرداری با عناوینی نظیر خرید شارژهای ارزان قیمت ، خرید انواع تلفن همراه، خرید لوازم بهداشتی و... در فعالیت هستند پس با کلیک برروی نماد اعتماد از اعتبار آن مطمئن شوید.
Ø فروشگاههای معتبر معمولا نحوه دریافت و پرداخت وجه مختلفی دارند مانند پرداخت آنلاین، از طریق پست و ... که باید به شکل مطمئن از آنها خریداری شود.
Ø در پرداخت های آنلاین از طریق درگاه های بانکی به دستورالعمل های امنیتی آن توجه شود.
Ø یکی از موارد موجود در این گونه سایت ها وجود صفحات جعلی فیشینگ می باشد پس مراقب این سایت های جعلی باشید و به آدرس سایت در هنگام خریدهای اینترنتی دقت کنید.
شناسایی صفحات فیشینگ:
توجه به آدرس سایت مدنظر (درگاه پرداخت)جهت انجام تراکنشات مالی آنلاین
نمونه ای از آدرس های جعلی:
www.bannk.com
www.baanck.com
آدرس اصلی سایت باید از پروتکل های امنیتی استفاده نماید . مانند :
https://www.bank.com
به تغییرات نامحسوس در صفحاتی که مراجعه میکنید دقت کنید یعنی شخص فیشر ممکن است سایتی شبیه به سایت اصلی طراحی و دراختیار کاربر قرار دهد.
این سایت های فیشینگ ممکن است با عناوین شارژ ارزان قیمت ، تخفیف های باورنکردنی و...در دسترس عموم قرار گیرند.
حال باید چه کنیم؟؟؟؟؟؟خرید اینترنتی نکنیم؟؟؟!!طبیعتا" اینگونه نیست پس باید به این نکات دقت کنیم:
1. دقت به آدرس صفحه پرداخت و وارد کردن سایت مورد نظر بصورت دستی
2. توجه کنید آدرس درگاه مورد نظر باید حاوی پروتکل HTTPS باشد و در صورتی که تنها از HTTP استفاده مینمود به آن مشکوک شوید.
3. از کیبورد مجازی خود سایت یا رایانه برای درج اعداد شامل(شماره کارت، رمز اینتزنتی،رمز دوم کارت یا cvv2 ، تاریخ انقضاء )استفاده نمایید.
4. دقت کنید کد امنیتی ای که قرار است وارد کنید عکس نباشد که برای درک این موضوع کلید رفرش را یک مرتبه فشار دهید تا تغییرات حروف برای شما مشهود گردد که اگر تغییر نکرد سایت مورد نظر جعلی می باشد.
5. از سایت Enamad.ir اعتبار فروشگاه اینترنتی را استعلام بگیرید.
6. حتی المقدور فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی را برای خرید انتخاب کنید.
منبع:
پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا