دقت کرده‌اید که آدرس بعضی از وب‌سایت‌ها با «//:http» و برخی از آن‌ها با «//:https» شروع می‌شود؟
و به احتمال زیاد، HTTPS را قبل از آدرس وب‌سایت‌هایی دیده‌اید که یک سری اطلاعات خاص و محرمانه (مثل شماره کارت، CVV2 و…) را از کاربر خود می‌خواهند (مثل درگاه‌های پرداخت).

به بیان ساده، آن s اضافی که بعد از HTTP یک وب‌سایت می‌بینید، به این معناست که اتصال (Connection) شما به آن وب‌سایت، رمزنگاری شده است و به این ترتیب، هکرها دیگر نمی‌توانند داده‌های شما را رهگیری کنند.
آن s اضافی قدرتش را از یک تکنولوژی به نام SSL گرفته که مخفف عبارت Secure Sockets Layer (لایه‌ی سوکت‌های امن) می‌باشد.
SSL یک فن‌آوری امنیتی استاندارد برای ایجاد یک ارتباط رمزگذاری شده بین یک وب‌سرور و یک مرورگر است. این ارتباط ضمانت می‌کند که تمامی داده‌های رد و بدل شده بین مرورگر و وب‌سرور به صورت خصوصی (Private) باقی می‌ماند.
– به نقل از ssl.com
اهمیت HTTPS در سئو


در مورد اهمیت HTTPS در سئو باید گفت که گوگل در August 2014، اعلام کرد که در الگوریتم‌هایش، لحاظ کردن HTTPS را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها شروع کرده است. به این معنا که اگر وب‌سایت شما هنوز بر مبنای استاندارد HTTP می‌باشد، این احتمال وجود دارد که در نتایج گوگل افت کنید.
https ندارم! کارم تمام است؟!

طبق گفته‌ی گوگل، میزان تاثیر HTTPS بر رتبه‌دهی به وب‌سایت‌ها آن‌قدرها هم زیاد نیست! به طوریکه لحاظ کردن HTTPS در الگوریتم‌های گوگل، حدود 1 درصد از جست و جوهای گوگل را تحت تاثیر قرار داده است.
پس با این حال که گوگل اعلام کرده که به HTTPS اهمیت خواهد داد، اگر وب‌سایت‌تان HTTPS نیست، نگران نشوید! گوگل معیارهای زیادی دارد که اهمیت آن‌ها بسیار بیشتر از این مورد است؛ مثل ارائه‌ی محتوای باکیفیت در وب‌سایت.
اما گوگل می‌گوید که ما در آینده قصد داریم تا تاثیر HTTPS را بر روی رتبه‌دهی به وب‌سایت‌ها (به مرور زمان) افزایش دهیم، چون می‌خواهیم هر چه بیشتر وب‌سایت‌ها را به مهاجرت از HTTP به HTTPS رغبت دهیم.

منابع:

  • Hubspot Blog
  • ssl.com
  • googleblog.com

مقالات تصورات غلط رایج در سئو:

  • تصور غلط اول: من «باید» وب‌سایتم را در گوگل، Submit کنم!
  • تصور غلط دوم: بک‌لینک بیشتر، بهتر از محتوای بیشتر!
  • تصور غلط سوم: امن بودن سایت (رمزنگاری با HTTPS) برای سئو مهم نیست!


تصورات غلط رایج در سئو – بخش سوم: امن بودن سایت (رمزنگاری HTTPS) برای سئو مهم نیست! - شبکه مدیران Modir TV