Buyer Persona یا شخصیت خریدار چیست؟
در مقاله «بازاریابی درونگرا چیست؟» اشارهای به این موضوع کردیم که 4 گام اصلی بازاریابی درونگرا به این صورت میباشند:
- تبدیل جذب مخاطب
- تبدیل مخاطب به Lead
- تبدیل Lead به مشتری قطعی
- تبدیل مشتری به طرفدار
در مرحلهی اول ما سعی میکنیم تا یک سری مخاطب را به وبسایت خود دعوت کنیم. اما خب نه هر مخاطبی! ما ترجیح میدهیم مخاطبی را جلب کنیم که احتمال بالاتری برای تبدیل او به Lead و سپس مشتریست.
Lead، مخاطبی از وبسایت است که توانستهایم حداقل یک شماره تماس یا ایمیل از او بگیریم.
بالاخره Buyer Persona چیست؟
https://startupforum.ir/images/cdn/2018/04/47.gif
Buyer Persona، آرمان شماست در مورد این که مشتری ایدهآل من چه شکلی خواهد بود؟ ویژگیهای شخصی او شامل چه مواردیست؟ رفتارهای بیرونی او چگونه است؟
چه اطلاعاتی راجع به او پیدا کنم؟
اطلاعات شما از این مشتری ایدهآل، میتواند شامل هر نوع اطلاعاتی باشد، شما باید ببینید که چه کسی احتمال بالاتری دارد که به مشتری شما تبدیل شود. مخاطب احتمالی خود را که میخواهید جذب کنید، توصیف کنید.
شخصیت ضد خریدار راشناسایی کنید
برخی از افراد هستند که جذب آنها به هیچ وجه کاربردی برای شما ندارند.
مثال:
مثلا یک آژانس مسافرتی هستید و اقدام به تولید محتوا در زمینهی توریسم میکنید. یکی از شخصیتهای ضد خرید شما کسانی هستند که صرفا برای کپی مطالب شما در بلاگ یا سایتشان به نزد شما میآیند. خب این افراد نمیتوانند در زمرهی مخاطبان مناسب شما در بازاریابی درونگرایتان باشند.
Buyer Persona به چه دردی میخورد؟
خب گفتیم که مرحله اول بازاریابی درونگرا جذب مخاطب است. این مخاطب را به روشهای مختلفی جذب میکنید، مثلا سئو، بازاریابی رسانههای اجتماعی و…
وقتی که شما مشتری ایدهآل خود را توصیف کردید، حالا با هدفمندی بیشتری میتوانید فرآیندهای مختلف دیجیتال مارکتینگ خود و به خصوص مرحلهی اول بازاریابی درونگرا را برنامهریزی کنید. مثلا:
- کلمات کلیدی خود را در سئو انتخاب کنید.
- پستهای مرتبط تر و هدفمندتری را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
- کمپینهای هدفمندتری را راه اندازی کنید.
- تبلیغات بنری مناسبتری انجام دهید (مثلا بررسی میکنید که طبق توصیف شما در Buyer Persona، مخاطب شما در سایت زومیت و دیجیاتو بیشتر سر و کله می زند یا مثلا کجارو و…)
- ایمیلهای هدفمندتری به Leadها خواهید فرستاد.
- و…
Buyer Persona یا شخصیت خریدار چیست؟ - شبکه مدیران Modir TV