هینج (Hinge) به عنوان یک برنامه انحصاری برای کاربران ویژه- روابط اجتماعی مجددا راه اندازی گردیده و ساختار قبلی خود مبتنی بر اپلیکشین tinder را از دسترس خارج می نماید
هینج در حال اعمال تغییرات شدیدی در مدل کسب و کاری خود بوده ، این برنامه در سه شنبه همین هفته در شکل و شمایل جدید خود ظاهر شده و از یک برنامه اجتماعی رایگان به یک برنامه شرکتی با حق اشتراک برای کاربران ویژه تبدیل گردیده که حق عضویت ماهیانه آن ۷ دلار می باشد.
بجای رقابت با برنامه هایی همچون tinder، bumble و happn (به عنوان پاره ای از برنامه های موجود در این زمینه)، هینج به بازسازی نام تجاری خود به مثابه سایت هایی همچون match.com یا eharmony برای نسل بعدی کاربران پرداخته ، هرچند برخی برنامه ها خود را به عنوان برنامه های آشنایی با قرار گذاشتن با سایرین معرفی نموده اما هینج اکنون یک برنامه اختصاصی در حوزه روابط اجتماعی به شمار می رود.
“در زمان راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۱ ، هیچ برنامه قرار ملاقات دیگری وجود نداشته و بر این باور بوده که برنامه های مبادلاتی، سرگرمی بیشماری وجود داشته که کاملا مشابه یکدیگر بوده اند، برای یک لحظه چنین تصور نموده که آیا زیربنای برنامه در دست طراحی نیز باید این چنین باشد؟” اظهارات جاستین مک لود ، بنیان گذار و موسس هینج در مصاحبه با سایت mashable
چندین سال پیش، هینج دارای جایگاه ویژه ای در صنعت اپلیکیشن های ارتباطی بوده ، این برنامه تنها به برقراری ارتباط بین دوستان فهرست شده (از طریق فیس بوک) پرداخته اما طولی نکشیده که سایر رقبا نیز از همین ویژگی بهره برده، در کمتر از یک سال tinder ارتباطات مشترک را افزوده، هینج به شکل ویژه به نمایش اطلاعات تحصیلی و شغلی کاربران پرداخته که سایر اپلیکیشن ها نیز این قابلیت را به برنامه خود افزودند.
مک لوید بیان داشته که تیم ۲۰ نفره وی در دسامبر سال گذشته تصمیم گرفته تا برنامه کاربردی جدیدی را خلق نمایند، بخشی از انگیزه این تصمیم تیمی از مفهوم مطرح شده در vanity fair با عنوان “tinder و پایان عصر برنامه های ارتباطات اجتماعی” اقتباس گردیده که نشان دهنده تراکم حاکم در صنعت و رشد فرهنگ مسموم فاقد عشق و احساسات می باشد.
در ژانویه ، هینج به نظرسنجی از کاربران خود پرداخته تا خواسته های جامعه از برنامه های نوین مبادلات اجتماعی را درک نموده، کاربران هینج برنامه را در مقیاس ۱ (رابطه کوتاه مدت)-۱۰ (رابطه جهت دار بلندمدت) در سطح امتیازی ۷ قرار داده و بر این اساس هینج محلی بوده که در آن افراد بدنبال روابط بلند مدت و واقعی بوده اما ۷۰ % کاربران بر این عقیده بوده که به تجربه جدی تری از برنامه های تعاملات اجتماعی در مقایسه با هینج نیاز خواهند داشت.
هینج در پی نفوذ به بخش کشف نشده و نوینی از بازار بوده که سطح کاربرپسندی آن در تلفن های همراه بالاتر بوده و نسخه کم هزینه تری نسبت به match یا eharmony به شمار رفته
اندی دان مدیرعامل شرکت تولید لوازم مردانه با برند بونوبوس که یکی از اعضای هیئت مدیره و سرمایه گذاران هینج نیز به شمار رفته بر این عقیده بوده که رویکرد در پیش گرفته شده توسط شرکت نگران کننده نمی باشد.
آن ها استراتژی و محصولات خود را به گونه ای توسعه داده که مبتنی بر خلاهای شناسایی شده در بازار بوده و از این رو یک برنامه روابط اجتماعی واقعی در بازار تلفن های همراه به شمار رفته، دان در ایمیلی به Mashable سطح دستاوردهای این استراتژی را چشمگیر و قابل توجه تلقی نموده است.
نسخه جدید برنامه hinge
به منظور تحقق این هدف ، هینج به بازسازی خود به عنوان یک تجربه غیررایگان پرداخته، کاربران هینج در شرایط فعلی حق اشتراک ۷ دلاری در ماه را پرداخته نموده تا امکان دسترسی آن ها به شبکه وجود داشته باشد، برنامه دوره عضویت آزمایشی سه ماهه را به کاربران جدید و قدیمی اعطا می نماید.
علاوه بر هزینه های دریافتی که از دید مک لوید منجر به تعهدپذیری بیشتر کاربران نسبت به روابط اجتماعی گردیده ، هینج به طور کامل تحت طراحی مجدد قرار گرفته تا افراد و ارتباطات آن ها را اولویت بندی نموده ، پیش از آغاز طراحی ، پروفایل هینج با تصویری بزرگ از کاربران آغاز شده و نام ، سن، شهر ، شغل و دوستان مشترک کاربران در آن نمایش داده شده، کاربران با کلیک روی اطلاعات بیشتر ، داده های مرتبط با نام مدرسه و سایر تصاویر را مشاهده می نمایند.
در شرایط فعلی پروفایل برنامه با یک تصویر بزرگ از کاربران آغاز شده اما سن ، نام، شهر و سایر اطلاعات آماری کاربران در مرحله اول نمایش داده نشده، در عوض افراد یک مولفه جالب توجه همچون مهارت های غیرعادی یا سنت های جشن هالووین را تکمیل می نمایند
پروفایل کاربری که هینج از آن با عنوان سیر روایی کاربر یاد نموده اکنون قابل جابه جایی و انتقال بوده، ماژول بعدی نشان دهنده اطلاعات آماری بوده و سپس کاربران سایر تصاویر و اطلاعات را انتخاب می نمایند، در هر بخش از این صفحه کاربران قادر به لایک کردن یا ارسال پیام های مرتبط با هر تصویر می باشند. مک لوید این تجربه را به سرویس اینستاگرام فیسبوک تشبیه نموده است. “بجای انتقال در سطوح داده ای مختلف ، افراد را بر اساس انواع لایک هاشان در اینستاگرام طبقه بندی نموده، اولین اطلاعات مشاهده شده شامل توصیف آن ها از خودشان می باشد، مک لوید”
تجربه پیام رسانی و برقراری ارتباط مشابه سایر برنامه ها همچون tinder نبوده که در آن کاربران تنها پس از پذیرش دوسویه یکدیگر به تبادل پیام با یکدیگر پرداخته، در هینج کاربران قادر به دریافت پیام و مشاهده اطلاعات تمامی افرادی بوده که بنحوی تمایل خود به برقراری ارتباط را اظهار نموده اند.
برنامه هینج این ارتباط و صفحه پیام رسانی را باز نموده و آن را جایگزین پروفایل های جدید می نماید و برخلاف نسخه های قبلی ارتباطات منقضی نمی شوند. مک لوید بر این عقیده بوده که هدف برنامه رهایی از شر تمامی فرایندهای بچه گانه همچون زمان سنج ها، سوپر لایک ها و غیره بوده و تجربه نشان می دهد که این مکانیزم منجر به انتخاب پذیری بیشتر افراد بر اساس گزینه های لایک شده آنان می گردد.
در طول بازه تست، هینج دریافته که ارتباطات در ۵ سطح اجرایی به مکالمات همه جانبه تبدیل شده در حالیکه در نسخه های قبلی از برنامه ، تبادل شماره های تلفن همراه در گذشته در ۷ سطح انجام گرفته
گسترش حیطه کاری برنامه
طی دو هفته گذشته هینج مکررا به ارسال ایمیل به کاربران خود پرداخته تا به آن ها راجع به تغییرات پیش رو اطلاع رسانی نموده و مدل جدید شبکه اجتماعی خود را تبلیغ نماید.
هنگامی که برنامه شبکه اجتماعی عملا از شما فاصله گرفته، این برنامه شبکه اجتماعی نسبت به عرصه ویژگی های جدید خود بیقراری نموده، برنامه قبلی شرکت چندان جالب توجه نبوده بنابراین برنامه جدیدی از فردا راه اندازی می شود.
مک لوید بر این عقیده بوده که کاربران مطمئنا از تجربه جدید استقبال نموده که این دیدگاه بر پایه تحقیقات شرکت بیان گردیده است، در صورتی که کاربران علاقه ای به نسخه جدید برنامه نداشته باشند تعداد زیادی برنامه رایگان برای جایگزینی آن وجود دارد.هینج در معرفی تعداد کاربران خود جانب احتیاط را رعایت نموده اما مک لوید تاریخ آغاز به کار برنامه جدید را فرصتی ویژه دانسته که در اولین روز کاری جدید صدها و هزاران کاربر از برنامه استفاده می نمایند. هینج سرمایه ۲۰٫۶ میلیون دلاری را از موسسات سرمایه گذاری برای کسب و کارهای جدید گردآوری نموده که ۱۲ میلیون آن اخیرا در سری A گردآوری شده که توسط شرکت شاستا (اکنون منحل شده) در دسامبر ۲۰۱۴ جمع آوری شده، این برنامه هنوز در خلق درآمد چشمگیر با مشکل روبرو بوده که قابلیت تبلیغات یا دریافت مبالغ از کاربران نیز برای آن پیشنهاد نشده است.مارک بروکس به عنوان یک مشاور شناخته شده در حوزه برنامه های اجتماعی آنلاین در مصاحبه خود با سایت بر این عقیده بوده که تیم مدیریت هینج در تصمیم خود برای عدم رقابت با TINDER و سایر برنامه های شبکه های اجتماعی رایگان هوشمندانه عمل نموده است.
تقلید محض چندان مثمرثمر واقع نشده ، محصولات باید بر اساس ویژگی خاصی کسب اعتبار نموده یا در غیر این صورت اعتبار خود را از دست داده، بروکز در ایمیلی به این نکته اشاره نموده ، “جدی بودن و دریافت هزینه از کاربران حرکت مناسبی بوده ، هرچند ترافیک کاری آن ها به اندازه برنامه های رایگانی همچون TINDER نبوده اما درآمد بالقوه ای برای آن ها وجود داشته و مشتریان آن ها نیز شامل کاربران علاقه مند به برقراری روابط معنادار می باشند”
منبع :Mashable
نقدی بر استارت آپ هینج (Hinge) - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی