هشتاد و ششمین شماره «آتیه نو»، هفته نامه تخصصی رفاه و بیمه های اجتماعی با مجموعه مطالبی درباره تبعات فشارهای تحمیلی به منابع تامین اجتماعی طی سه دهه اخیر، کارنامه بیمارستان های تامین اجتماعی، درخواست جامعه کارگری برای حفظ استقلال منابع درمان تامین اجتماعی و دیگر مطالب حوزه های رفاه و تامین اجتماعی امروز یکشنبه ۱۲ دیماه ۱۳۹۵ منتشر شد.
داستان جلد این شماره با تیتر «هزینه های سنگین برای تصمیمات اشتباه» به بررسی نگرانی و دغدغه های شرکای اجتماعی درباره تبعات فشارهای تحمیلی به منابع تامین اجتماعی طی سه دهه اخیر در گفت و گو با مدیر کل امور فنی و بیمه شدگان این سازمان پرداخته است.
در برخی از مطالب این گفتگو می خوانیم:
*در سال ١٣٨٠ از ١٥٠٠ میلیارد تومان درآمد نقدی تامین اجتماعی حدود ٨٦ درصد صرف مصارف شده اما به تدریج طی بیش از یک‌دهه، نسبت مصارف به درآمد نقدی به ١٢٧ درصد رسید.
* بیشترین فراوانی رشد تعهدات نهاد دولت در قبال سازمان تامین اجتماعی در سال ٨٨ است که نسبت به سال قبل از آن ٩٠ درصد افزایش داشته است.
* در بودجه سال ٨٦ حکمی معارض قانون تامین‌اجتماعی درمورد پرداخت مستمری بازنشستگی تصویب شد. بدتر اینکه این حکم موقت، بعدها به قانون دائم تبدیل شد!
بسیاری بر این باورند که آنچه امروز از آن به بحران صندوق‌های بازنشستگی یاد می‌شود، در اکثر مواقع ناشی از جنس سیاست‌گذاری‌هایی است که طی سه دهه در نظام تامین‌اجتماعی صورت گرفته است.این یک عقیده تقریبا پذیرفته‌شده است. تصمیماتی که یا هزینه‌زا بوده‌اند و یا پوشش حمایتی را به‌ درستی تعریف و تعیین نکرده‌اند.
آقای آتشی، مدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با آتیه نو این حقیقت تلخ را بازگو می‌کند که تامین‌اجتماعی سال‌هاست از نقطه سربه‌سری عبور کرده و همزمان تاکید می‌کند چنانچه دولت به وظایفش عمل کند، وضع به‌مراتب بهتر می‌شود. موضوعی که اتفاقات چند روز اخیر و به‌خصوص رویکرد مجلس در مسیر بررسی برنامه ششم توسعه، امید‌ها را به پرداخت کامل تعهدات آن بیشتر کرده است. تعهداتی که هرچند رقم آن‌ها بالغ بر ١٢٠ هزار میلیارد تومان است اما بخش عمده آن از قبلِ بیمه‌شدگان خاص بر تامین‌اجتماعی تحمیل‌ شده است.
آتشی می گوید: معضل ما از جایی شروع شد که قوانین و مقررات مصوب نهادهای قانونگذار، دریافت بخشی از درآمدها را به آینده موکول کرد.
مدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در ادامه این گفتگو گفت: دولت به دلیل مشکلات و تنگناهای مالی چاره‌ای جز این ندارد که پرداخت تعهدات قانونی خود به تامین‌اجتماعی را به‌مرور زمان واگذار کند. کما اینکه هر وقت هم وضع مالی‌اش مساعد بوده، پرداخت‌هایی را به صورت غیرنقدی داشته است. اما حقیقت این است که سازمان تامین‌اجتماعی به‌شدت نیازمند نقدینگی است.

تصمیم نهایی با بیمه شدگان است
در شماره جدید آتیه نو می خوانیم؛ مهندس علی ظفرزاده، عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از اظهارنظرها درباره جدایی بخش درمان تامین اجتماعی و با بیان اینکه سازمان تامین‌اجتماعی به ‌عنوان یک سازمان بین‌نسلی از دیرباز با ایجاد سازوکار حرفه‌ای و علمی مبتنی بر استانداردهای حسابداری، به ارائه خدمات درمانی می‌پردازد، گفت: «این سازمان از ابتدا به صورت تشکیلاتی مستقل طراحی شده و نه‌تنها هیچ‌گاه سر بار دولت نبوده بلکه در همه ادوار بار بخش مهمی از سیاست‌های اجتماعی دولت را به دوش کشیده و بخش عظیمی از طبقه متوسط به پایین جامعه را از همه نظر حمایت می‌کند.»
ظفرزاده تاکید کرد: «خوب است از ذینفعان تحت پوشش سازمان تحقیق شود که آیا مایل‌اند درمان آن‌ها در همین شرایط باشد یعنی در بخش مهمی به صورت رایگان و از مکان‌های اختصاصی متعلق به سازمان بهره ببرند و یا این امکانات در وزارت بهداشت و درمان ادغام شود و باوجود پرداخت حق‌بیمه مستقل، از خدمات یکسان با دیگران استفاده کنند؟

درخواست حفظ استقلال منابع درمان تامین اجتماعی
در این شماره از هفته نامه آتیه نو، نامه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور به رئیس جمهور منتشر شده است.
در این نامه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور، با صدور بیانیه‌ای نسبت به تبعات جداسازی اجزای سازمان تامین اجتماعی و تفکیک مدیریت منابع و مصارف این سازمان ابراز نگرانی کرده است.

راهی برای افزایش مستمری دولتی های مشمول تامین اجتماعی
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در این ارتباط می گوید: محاسبه اضافه‌کار در مستمری کارکنان دولت به تصویب هیئت‌وزیران رسید.
محمد حسن زدا گفت: «براساس آیین‌نامه جدید هیئت‌وزیران، درصد و سهم اضافه‌کار از حقوق کارکنان دولت براساس فرمولی محاسبه و به مستمری بازنشستگی آنان افزوده می‌شود.»

نیم میلیون جراحی در بیمارستانهای تامین اجتماعی
در جدیدترین شماره آتیه نو با اشاره به آمار خیره کنننده جراحی ها در بیمارستانهای تامین اجتماعی می خوانیم : نیم میلیون جراحی در سال گذشته در بیمارستانهای تامین اجتماعی انجام شده است.
معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: «۵۳۶ هزار و ۶۸۴ مورد عمل جراحی بستری و ۳۱۳ هزار و ۱۸۵ مورد عمل جراحی سرپایی و ۲۰۷ هزار و ۵۳۸ سزارین و زایمان طبیعی در مراکز ملکی این سازمان در سال گذشته انجام شده است.»
محمد علی همتی درباره موضوع هتلینگ بیمارستانی در تامین اجتماعی گفت: مهم‌ترین دستاورد برنامه ارتقای هتلینگ، اقدامات زیرساختی با ایجاد نقشه راه واحد در سراسر کشور در حوزه تجهیز، خرید کالا، بهبود کیفیت ساختمان تاسیسات و ارتقای فرایندها و استفاده بهینه و اثربخش از منابع بوده است.
همتی همچنین استفاده از تجهیزات و ساختمان و نگهداشت آن‌ها، حفظ و صیانت از اموال سازمان، ارتقای سطح رضایتمندی مراجعان و ارتقای سطح دانش کارکنان را از دیگر مزایای اجرای طرح هتلینگ بیمارستان‌ها عنوان کرد.

حقوق و مزایای کارگر در یک نگاه
در شماره ٨٦ هفته نامه آتیه نو درباره حقوق و مزایای کارگر می خوانیم ؛ ضوابط و مقرراتی که در قوانین کار و تامین‌اجتماعی عنوان شده، حداقل امتیازاتی است که برای امرارمعاش و دوام زندگی کارگر در نظر گرفته شده است، بنابراین نباید تصور شود که حمایت از قشر کارگر و مولد باید در همان حد باقی بماند، بلکه باید سعی شود با مکانیزم‌های مختلف این امتیازات تقویت شود.
پرداختی هایی که در هر حالت باید به کارگر داده شود در این مطلب به این شرح آمده است: حقوق، بیمه کارگر، بن، حق مسکن، حق سنوات، عیدی، حق اولاد(عائله مندی)، کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بارداری و بیماری، فوق العاده اضافه کاری، فوق العاده شب کاری ، فوق العاده جمعه کاری، فوق العاده نوبت کاری و حق ماموریت.

در برخی دیگر از مطالب این شماره آتیه نو می خوانیم؛
ارزیابی دستور رئیس جمهور از زاویه ای دیگر
الکترونیک سازی پرونده ها در تامین اجتماعی بزودی سراسری می شود
آسیب شناسی شکاف منابع مصارف تامین اجتماعی
تمدید فرصت های احیای تولید داخلی
کالبد شکافی یک گورخوابی
انتصاب سومین مدیر زن در تامین اجتماعی
٢٠١٦، سال شکست سیاست های پولی بانک های مرکزی جهان
چرا دلار گران شد
سهم حقوق بگی ران دولتی از لایحه بودجه سال آینده
از استرس تا بی خیالی و تنبلی
چرا بیمه شدگان کاندا و ژاپن از بیمه درمان خود راضی اند
تیم ملی لیگ برتر
اندوه کلاه قرمزی و . . . . . .


http://www.tamin.ir/News/Item/35536/2/35536.html