ترکیب دو قدرت سئو و محتوا

همه ما می دانیم که هدف نهایی بازاریابی اینترنتی، جلب توجه و ایجاد علاقه میان کاربران است. برای رسیدن به این مهم ترکیب دو قدرت اساسی و مهم از جمله سئو و تولید محتوا که پایه و اساس تولید محتوا بر اساس سئو می باشد، بسیار کارساز و حیاتی است.
هدف از سئو افزایش Visibility در فضای مجازی است و این اطمینان را می دهد که وب سایت شما در فضای مجازی دیده می شود. از طرف دیگر Engaging Content به معنی جذب مشتری، کلیک بر روی وب سایت و نگه داشتن مشتری در وب سایتتان می باشد؛ پس سئو و بازاریابی محتوا زمانی که به درستی با یکدیگر ترکیب شوند می توانند موفقیت برند شما را تضمین نمایند.
امروزه در دنیای رقابتی عصر دیجیتال شاهد گسترش و رقابت روزافزون برندها با یکدیگر هستیم. امروزه بیش از چندین میلیون وب سایت در تلاش هستند تا تعداد مخاطبین بیشتری را جذب نمایند. میلیون ها کلمه و محتوا در دقیقه تولید می شود؛ تصاویر، Info Graphics، ویدئوها، گیف های تبلیغاتی و … همه و همه گواه این ادعا هستند که عصر حاضر، عصر تولید محتواست.
با توجه به این موضوع، تمامی برندها و سرویس ها در تلاش اند تا بازاری را برای محصولات خود رقم بزنند و کاربران را از طریق سرویس ها و خدماتی که در اختیار آنها قرار می دهند ترغیب به خرید نمایند.
مدیران کسب و کار به دنبال فروش هرچه بیشتر محصولات خود هستند و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. بطور مثال 66 درصد کاربران برای خرید محصول تجاری خود به بیش از یک کانال و یا سایت تجاری سر می زنند.
برای اینکه کاربران را ترغیب به خرید نمایید می بایست از همه پتانسیل خود استفاده نمایید. همچنین تجربیات کاربران نیز بخش مهمی از این ترغیب پذیری را بر عهده دارد. زیرا بر طبق آمار سایت های معتبر، بیش از 93.2 کاربران به مخاطبینی که از آن دسته از محصولات استفاده کرده اند، توجه می نمایند و توصیه های آنها را می پذیرند.
یکی دیگر از عوامل مهم در جذب مشتری تولید محتوای مناسب در جهت جذب مشتری بوده و همچنین مهم ترین راه برای شروع کسب و کار در فضای مجازی است. چالش اصلی که مدیران یک سایت در مورد تولید محتوا با آن درگیر می باشند، شکل و نوع تولید محتوا می باشد.
موتورهای جستجو سایت شما را بر حسب کلمات کلیدی و مطالب درون آن می شناسند. در حقیقت با تولید محتوای مناسب، ترافیک و بازدید مفید سایت را به راحتی بالا برده و در صفحات اول موتورهای جستجو قرار بگیرید و رتبه خوبی نیز بدست آورید.
این نکته را باید مد نظر داشته باشید، کسی که به فعالیت شما علاقمند است، دوست دارد بیشتر در مورد شما بداند. تولید محتوا در صفحه سوالات متداول، شما را از تمام رقبا متمایز می‌کند. به علاوه این که، تولید محتوا در صفحه سوالات متداول، یکی از راه‌ های ایجاد انگیزه و اعتماد مشتری برای خرید از شما یا استفاده از خدمات شما است.
نکته دیگر اینکه سعی کنید با سایت های همکار و سایت هایی که محتوای مرتبط با فعالیت شما منتشر می کنند در ارتباط باشید. همیشه از آخرین اخبار و چالش های موجود در زمینه فعالیت خود مطلع باشید. مطالعه زیاد باعث می شود که سوال بپرسید یا ایده های خود را بررسی کنید، آنها را گسترش دهید و در نهایت جالب ترین آنها را انتخاب و در سایت خود منتشر کنید.
گام دیگر در تولید محتوا شناخت مخاطبین خود است. شما به خوبی آگاه هستید که چطور باید با یک کودک 5 ساله یا بهترین دوست خود و یا یک مدیر عالی رتبه، به شکل متفاوت سخن بگویید. در واقع شما می دانید که چطور سخنان خود را با مخاطبانتان تطبیق دهید تا برای آنها قابل فهم و درک باشد. این مهم در ایجاد محتوا هم صادق است.
به عبارت کلی باید درک عمیقی از خواسته های بازار هدف خود داشته باشید. طراحی سایت فقط طراحی گرافیکی را شامل نمی شود. بلکه طراحی سایر المان های سایت هم جزو نکات بسیار مهم طراحی سایت است. پس باید بدانید که آنها مایلند چه مطالبی را مطالعه کنند و تمرکز و تلاش خود را بر روی آن نوع مطالب بگذارید تا نتیجه مطلوبی دریافت کنید.
محتوا یا سئو؟ آیا هر دو یکسان هستند؟


امروزه به دلیل گسترش روزافزون حجم معاملات در فضای مجازی، تولید محتوا و جذب مشتری از طریق بازاریابی محتوا در اولویت است.
معمولا کاربران موتورهای جستجو به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. Navigational: افرادی که از یک برند خاص موتورهای جستجو مانند گوگل یا … شناخت کافی دارند و به دنبال سایتی خاص (به طور مثال مایکروسافت) و با هدفی خاص وبگردی می نمایند.
  2. Informational: افرادی که به دنبال یافتن جواب و پاسخ سوالات خود هستند. این افراد به دنبال یک برند خاص یا محصولی خاص می گردند.
  3. Transactional: افرادی که به قصد خرید کالا، محصول و یا برندی خاص وارد فضای مجازی شده و اقدام به خرید می نمایند.

بر اساس تحقیقاتی که تیم مطالعاتی Bright Edge داشته است، 97 درصد افرادی که از صنعت بازاریابی دیجیتالی استفاده می کنند معتقدند که سئو و بازاریابی محتوا دقیقا یکسان می باشد.
اما نکته اینجاست که سئو امری حیاتی در محتواست و تولید محتوا نیز نقش به سزایی در افزایش رنکینگ و Organic Search در موتورهای جستجو دارد.
چند نکته جالب در مورد جستجوی طبیعی یا Organic Search:

  • 51 درصد بازدید های B2B و B2C را شامل می شود.
  • هزینه ای در رسانه های اجتماعی نداشته و بازخورد بسیار بالایی دارد.
  • روی تمامی کانال های جستجوی طبیعی و فروش های آفلاین تاثیر مستقیم دارد.
  • آگاهی از نام تجاری را باعث می شود.
  • به افزایش درآمد کمک می کند.


امروزه بیشتر مجامع علمی بزرگ دنیا با تحقیقات گسترده ای به بازاریابی محتوا پرداخته اند. اساسا بازاریابی محتوا شیوه ای برای فروش است و با درنظرگرفتن نکاتی در این مبحث، می توان شاهد افزایش فروش در کسب و کار خود بود.
بازاریابی محتوایی بدون داشتن محتوایی باکیفیت امکان پذیر نیست!
با توجه به توضیحات داده شده، متوجه می شویم محتواها امروزه از قدرت بالایی برخوردارند و می توانند باعث موفقیت در بازاریابی شوند، اما نکته اساسی در تولید و نشر آنها دانش لازم برای تشخیص چگونگی انتقال محتوا به مخاطب است. پس یک محتواپرداز موفق به عوامل موثر در تولید محتوای باارزش توجه کافی دارد.

تکنیک های یک بازاریابی اینترنتی هدفمند