مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران اقدامات و حمایت های بیمه ای و درمانی این سازمان در خصوص بازماندگان شهدای آتش نشان و کارگران بیکار شده حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو را تشریح کرد و گفت: استدعا می کنم به عنوان نماینده یک نهاد اجتماعی و یک شهروند، مردم تا پایان سال پوشاک ایرانی بخرند و به سمت پوشاک خارجی نروند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر سید تقی نوربخش در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه ساختمان تجاری پلاسکو گفت: امیدواریم عملیات آوار برداری سریعتر به اتمام برسد و افرادی نجات پیدا کنند.
وی افزود: از ساعات ابتدایی حادثه تمامی مراکز درمانی این سازمان در استان تهران به حالت آماده باش درآمدند و اکنون هم برای پذیرش مجروحان احتمالی در آماده باش هستند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اکثر آسیب دیدگان و محبوسان این حادثه تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، گفت: صد در صد هزینه‌های درمانی آنها بر عهده سازمان است و اگر هم مبلغی پرداخت کرده باشند عودت داده می شود.
دکترنوربخش ادامه داد: مستمری بازماندگان شهداء بدون یک روز فوت وقت و معطلی در شعبه ٢ تهران برقرار می شود.
وی درباره کارگران بیکار شده ساختمان پلاسکو گفت: برای آنها که بیکار شدند تمهیداتی به منظور برقراری بیمه بیکاری برقرار شده است که می‌توانند به اداره کار جنوب غرب در خیابان سرهنگ سخایی مراجعه و تشکیل پرونده بدهند. کارکنان شعبه ٢٦ در اداره کار غرب مستقر شده‌اند.
دکترنوربخش ادامه داد: در این میان دو حالت وجود دارد، در حالت اول کارگران به کارگاه‌هایی که قابلیت پذیرش دارند معرفی می شوند و در حالت دوم مستمری بیکاری از همین ماه برایشان برقرار می شود.
وی ادامه داد: طی هماهنگی با بانک رفاه قرار شده از محل وجوه سازمان و بانک تسهیلاتی با سود کم به کارگاه‌هایی که کارگران را پذیرش می‌کنند ارائه کنیم. دکترنوربخش با بیان اینکه به کارفرمایان نیز با از بین رفتن سرمایه و واحد پخش خود آسیب مالی وارد شده است، گفت: در حد مقدورات کمک می کنیم تا بتوانند فعالیت خود را به جای دیگر منتقل کنند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در ساختمان پلاسکو ١٢٠٠ واحد وجود داشت که حدود ٥٦٠ واحد فعال بودند. ١٥٠٠ میلیارد تومان منسوجات از بین رفته و بیش از ٣٠٠٠ کارگر بیکار شده‌اند از اینرو با حمایت از تولید داخل به اشتغال بیکاران، ایجاد نقدینگی و رونق کسب و کار و تقویت اقتصاد ملی کمک می کنیم.
دکترنوربخش درباره میزان مستمری و بیمه بیکاری این افراد گفت: حداکثر تا ٨٠ درصد حقوق کارگران بابت بیمه بیکاری تعلق می گیرد و مستمری بازماندگان خانواده شهداء برابر آخرین حقوق دریافتی به صورت مادام‌العمر پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: قطعا برای فعال کردن فضای کسب و کار نهایت تلاش خود را می کنیم و پیش بینی می‌شود بخش عمده‌ای از کارگران جذب بازار شوند.
دکتر نوربخش با بیان اینکه همه باید به سوی ترویج فرهنگ بیمه برویم، اظهار داشت: از سال آینده مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی به کتب درسی دانش آموزان وارد می شود.


http://www.tamin.ir/News/Item/36269/2/36269.html