مدیرکل تامین اجتماعی کردستان گفت: در حال حاضر بیش از ٢٠٦ هزار بیمه شده اصلی در این استان تحت پوشش تامین اجتماعی است که با احتساب افراد تبعی، بیش از ٤٠ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سیدصلاح قریشی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن اشاره به افزایش ٣،٨ درصدی تعداد بیمه شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی کردستان نسبت به سال گذشته، افزود: ماهانه ٢٧ میلیارد تومان به ٢٦ هزار مستمری بگیر در کردستان پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: اکثر بیمه شده‌ها در کردستان، بیمه اجباری با ١٠٥ هزار نفر هستند و مابقی در قالب بیمه‌های مشاغل آزاد،اختیاری، باربران، قالیبافان و کارگران ساختمانی و سایر موارد بیمه‌ای قرار دارند.
مدیرکل تامین اجتماعی کردستان گفت: در ١٠ ماهه امسال ٥ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان بابت تعهدات کوتاه مدت با ٣٠ درصد رشد نسبت به سال گذشته به بیمه شدگان کردستان پرداخت شده است، ضمن اینکه پرداختی بلندمدت این استان هم با رشد ٢٣ درصدی مواجه بوده است.
قریشی با اشاره به اینکه ١٦ درصد بیمه شدگان اصلی استان، کارگران ساختمانی با ٣٣ هزار نفر هستند، گفت: میانگین کشوری بیمه شده کارگری ٧,١ درصد بیمه شدگان اصلی است که در کردستان این رقم ١٥.٢ درصد است.
قریشی اظهارداشت: طرح بیمه کارگران ساختمانی از تیر ماه سال ٨٩ در کشور اجرایی شده که با توجه به قانون، افرادی واجد شرایط استفاده از این بیمه هستند که ضمن داشتن کارت مهارت معتبر از سوی سازمان فنی و حرفه ای بطور مستقیم در مشاغل صنعت ساختمان اشتغال داشته و نیز مشمول مقررات خاص از نظر بیمه و بازنشستگی نباشند.
وی افزود: ٧ درصد حق بیمه کارگران ساختمانی توسط شخص بیمه شده پرداخت می شود و ٢٠درصد باقی مانده از محل صدور پروانه های ساختمانی تامین می شود. کارگران تحت پوشش این بیمه از دفترچه خدمات درمانی، بازنشستگی، ازکارافتادگی و سایر مزایای مندرج در قانون تامین اجتماعی بهره مند می شوند و با اجرای این قانون بسیاری از دغدغه های امنیت کاری این قشر زحمتکش رفع شده است.

http://www.tamin.ir/News/Item/36710/2/36710.html