4 بُعد اصلی که شکست یا پیروزی برندینگتان را رقم میزند
اولین چیزی که بعد از شنیدن نام یک برند به ذهنمان میرسد لوگو و وبسایت آن است!
بسیاری از افراد فکر میکنند برندینگ یعنی همهی ویژگیهای بصری مربوط به کسب و کارشان (لوگو، سایت، بروشور، کارت ویزیت و…) در صورتی که برندینگ بسیار بسیار فراتر از این حرفهاست!
باید بدانید که برندینگ، اصلیترین و مهمترین هدف در کسب و کار شماست و بیشتر از آنچه که تصور کنید ارزشمندتر نسبت به مثلا یک طراحی وبسایت است!!
با «4 بُعد اصلی که شکست یا پیروزی برندینگتان را رقم میزند» همراه باشید.
1. شخصیت شما
به خودتان اجازهی این را بدهید که بدرخشید!
بسیار مهم است که به عنوان یک مدیر و رهبر کسب و کارتان طوری برخورد کنید که انگار مشتریان شما مانند دوستان نزدیک شما هستند.
بهترین راه برای این که ثابت کنید که مشتری را جذب کردهاید این است که “واقعا” از کار کردن برای آنها لذت ببرید و این کار باعث میشود تا شخصیت شگفتانگیزی برای شما تجلی کند. بنابراین خودتان باشید و از کارهای خود لذت ببرید!
2. تعهدات برندتان
تعهدات شما باعث میشود که مشتریان بفهمند که چرا باید شما را به جای برند دیگری انتخاب کنند یا نکنند.
Holly Chantal، کارشناس برند در thelandofbrand.com میگوید:
“ما معمولا در فرایند برندینگ این طور کار میکنیم که سعی میکنیم برای مثال، 4 تعهد را که بیشتر از هر تعهد دیگری میتواند به خاص بودن و متمایز بودن یک برند کمک کند انتخاب میکنیم و بعد از آن یکی از این 4 تعهد را به عنوان یک هویت از برند مذکور، درنظر میگیریم و شروع میکنیم به برندسازی بر اساس این تعهد.”
برای مثال دیجی کالا وعده اصالت کالا و ارسال سریع آن را میدهد؛ وال مارت قیمت پایین را به شما وعده میدهد و اپل، متمایز بودن را (Think Different).
3. هویت بصری برندتان
بیشتر اوقات هویت بصری برندتان (مثل لوگو، فونت، رنگ های سازمانی و…) اولین برداشت را از شما در مخاطب به وجود میآورد.
بنابراین بسیار مهم است که اِلِمانهای بصری برندتان به دقت بتوانند آن هویتی را که شما از برندتان میخواهید به نمایش بگذارید را نشان دهند.
وبسایتتان، صفحه فیس بوکتان، کارت ویزیت و بروشور تبلیغاتیتان بخشی از عوامل بصری هستند که در نگاه اول، یک ذهنیت از برندتان برای مخاطب میسازد.
مهمترین نکتهای که درباره اهمیت هویت بصری برندتان باید بدانید این است که:
کیفیت هویت بصریتان میتواند به مخاطب بفهماند که در چه سطحی قرار است از شما خدمات بگیرد و کیفیت کار شما در چه حد است.
همچنین پیامی که در المانهای بصریتان به مخاطب القا میشود را نیز بسیار مهم بدانید!
مسلما وقت زیادی ندارید تا (برای مثال در یک لوگو) بتوانید یک عالمه با مشتریتان حرف بزنید!
هم چنین وقت تان برای جلب توجه در نزد مشتری بسیار کم است و بنابراین نیاز دارید که پیامی را به صورت کاملا کوتاه و شفاف از طریق هویت بصریتان به مخاطب القا کنید.
4. آن چه که مردم درباره شما می گویند!
واقعا زمانی که در آن زندگی می کنیم عصر ارتباطات است!
همه با هم در ارتباط هستند و گاه دیده ایم که حتی نتایج یک سری انتخابات و یا تغییر یک حکومت (مثل مصر) به دست اینترنت و به طور کلی همین ارتباط میان مردم شکل گرفت.
این موضوع بدون شک برای برندینگ شما هم اهمیت دارد!
چه بد باشید و چه خوب، مردم به احتمال زیاد در مورد شما صحبت خواهند کرد.
درسی از شکلات نوتلا
یک نگاه به برند شکلات نوتلا که در اینستاگرام غوغا کرده بیندازید!
هیچکدام از آنها هم توسط خود نوتلا طراحی نشده و خود مردم از آن یک برند خیلی قوی ساختهاند؛ خود من با این برند در اینستاگرام آشنا شدم!!!
مطمئن باشید اگر بتوانید یک حس به خصوصی را برای مشتریان تان به وجود آورید، بابت همان حس، معروف خواهید شد و درباره آن، مردم با هم صحبت خواهند کرد (چه حس منفی بدهید و چه مثبت، چه حس آرامش بدهید و چه هیجان، چه حس قدرت بدهید و چه حس معنویت).
برند شما چه حسی به مردم می دهد؟
خب دوست دارید مردم شما را چگونه یاد کنند؟؟
دوست دارید چه ویژگی خاصی از شما دهان به دهان در میان مردم بچرخد؟؟
برای آن استراتژی بچینید.
مطمئن شوید که تیم مناسبی برای تحقیق و مانیتورینگ در شبکههای اجتماعی، انجمنهای اینترنتی (Forum)، وب سایتها و… دارید.
در هر لحظه اطلاع داشته باشید که در مورد کسب و کارتان چه حرف هایی رد و بدل میشود. همهی اینها به این موضوع کمک میکند که بتوانید بهتر متوجه شوید که مردم چه دیدگاه و حسی نسبت به برندتان دارند.
شما حق انتخاب دارید!
خبر خوب این است که شما در مورد این 4 جنبه که در موردش صحبت کردیم حق انتخاب دارید!
- شما میتوانید در کسب و کارتان هر بُعدی را که دوست دارید، از شخصیت خودتان بروز کنید.
- شما میتوانید در انتخاب تعهداتتان و نتیجهای که باید بدهد سهیم باشید.
- میتوانید تصمیم بگیرید که هویت بصری شما، چه پیامی را به مخاطب القا کند (مثلا این که لوکس هستید یا اقتصادی، هیجان انگیز هستید یا آرامش بخش و…)
- و در نهایت میتوانید با تنظیم خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید، حرفهای بین مردم را نیز در مورد محصولات و خدمات برندتان تنظیم کنید.
4 بُعد اصلی که شکست یا پیروزی برندینگتان را رقم میزند - شبکه مدیران Modir TV