مدیر برند (Brand Manager) کیست؟
وضعیت بازار طوریست که در هر زمینهای که بخواهید فعالیت کنید، (غالبا) تا دلتان بخواهد همه نوع رقیبی دارید! چه در یک بازار پر رقابت باشید و چه بیرقابت، اهمیت برندینگ آنقدر برای کسب و کارتان مهم است که به هیچ وجه نمیتوانید از آن فرار کنید!
چه کسی این مقاله را بخواند؟
- اگر صاحب برندی هستید و برندینگ کسب و کارتان برای شما اهمیت زیادی دارد، توصیه میکنیم که حتما با پست «مدیر برند (Brand Manager)» آشنا شوید. به احتمال زیاد باید به فکر استخدام یکی از آنها باشید!
- ممکن است کسی باشید که میخواهید با این شغل آشنا بشوید تا یک روز بخواهید به عنوان مدیر برند، در یک شرکت استخدام شوید.
از هر کدام از این 2 دسته که باشید، بعد از خواندن مقاله کنونی، این مقاله را نیز بخوانید: «انتظاراتی که باید از مدیر برند خود داشته باشیم» و اگر جزو دسته دوم هستید، علاوه بر این 2 مقاله، حتما سری به «11 مهارت ضروری برای مدیران برند» بزنید.
معرفی مدیر برند (Brand Manager)
دغدغهی یک مدیر برند، ایجاد یک احساس پایدار در مشتریان و ثباتبخشی به آن، و در نتیجه افزایش فروش محصول (و خدمات) و نیز افزایش سهم بازار است.
یک مدیر برند، بر تمامی فعالیتهای بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و… یک شرکت نظارت میکند، تا از این موضوع اطمینان حاصل کند که «پیامی که به مشتری منتقل میشود»، در راستای هویت برند ،ارزشهای برند و اهداف برند است.
مدیر برند، برای اطمینان از این که فعالیتهای برند، با «هویت، ارزشها و اهداف» آن هیچگونه منافاتی نداشته باشد، باید با تیمهای مختلفی از شرکت، هماهنگ شود و بر آنها نظارت کند. تیمهایی مانند:
- مدیران محصول
- مدیر بازاریابی و پرسنل آن
- پرسنل فعال در زمینه تحقیقات بازاریابی
- آژانسهای تبلیغاتی و بازاریابی
- و…
نگاهی به شغل مدیریت برند
- ساعت کاری: ساعت کاری مدیران برند، در اغلب موارد، از ساعت 9 الی 17 میباشد.
- اضافه کاری: گاهی ممکن است که آخر هفتهها یا بعد از ظهرها هم مشغول به کار باشند. مثلا در این زمانها:
- زمانی که قرار است محصول جدیدی به بازار عرضه شود.
- زمانی که قرار است کمپین تبلیغاتی گستردهای شروع شود.
- زمانی که قرار است کنفرانس یا همایش به خصوصی برگزار شود.
- و…
- فعالیت خارج از شرکت: مدیران برند، بعضی وقتها باید به مکانهای مختلفی بروند! مثلا:
- به ملاقات آژانسهای تبلیغاتی و برندینگ (برای نظارت و هماهنگی) بروند.
- به مسافرتهای خارج از شهر یا خارج از کشور (بسته به محدوده خدمات رسانی برندشان) بروند.
- و…
- درآمد ماهیانه: درآمد مدیران برند بسیار متغیر است و بسته به شرکتی که در آن فعالیت میکنند، بین 1.5 تا 8 میلیون تومان در ماه، درآمد دارند؛ که البته این رقم ممکن است بسته به شرکتی که با آن همکاری میکنید، بیشتر هم باشد، اما عموما در همین بازه است.
- اضافه حقوق، پاداش و… (Bonus): بسته به میزان بازدهی مدیر برند در هر ماه، ممکن است برای او مبلغی را به عنوان پاداش یا همان Bonus درنظر بگیرند، که مقدار آن کاملا بستگی به پاداش دهنده (عموما مدیر عامل) دارد!
مدیر برند (Brand Manager) کیست؟ - شبکه مدیران Modir TV