دوره آموزشی ارتقا سطح سواد سلامت کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سالمند با میزبانی اداره کل شرق تهران و با حضور مدیرکل شرق تهران، مدیرکل امور فرهنگی بازنشستگان و رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور در مجتمع ورزشی و فرهنگی نگین برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مشاورمدیرعامل و مدیرکل تامین اجتماعی شرق تهران در این دوره آموزشی گفت: افتخار می‌کنم عمر خود را در سازمانی صرف کردم که مخاطبان آن افراد شریف و زحمتکشی هستند که بخشی از اموراتشان برعهده سازمان است.
خداقلی میرزایی افزود: سالمندان و بازنشستگان حق بزرگی بر گردن ما دارند زیرا خدماتی را که به آنها ارائه می‌دهیم، هزینه‌اش را قبلا پرداخت کرده‌اند و ما همواره بدهکارشان هستیم.
وی با بیان این‌که سازمان تامین اجتماعی در حوزه فرهنگی بازنشستگان تلاش‌های زیادی کرده است، گفت: بخشی از هزینه‌های این سازمان صرف امور فرهنگی می‌شود و چه بهتر که این هزینه‌ها برای امور فرهنگی بازنشستگان صرف شود.
مدیرکل تامین اجتماعی شرق تهران تصریح کرد: هرچقدر بازنشستگان از سلامت بیشتری برخوردار باشند، عمری طولانی‌تری خواهند داشت و هزینه‌های درمان سازمان کمتر خواهد شد و اینکه جامعه هدف ما از عمر بیشتری برخوردار باشد، باعث افتخار سازمان است. از اینرو تلاش می‌کنیم تا با انجام ماموریت های خود در حوزه فرهنگی بازنشستگان، بخشی از دغدغه‌های جسمی و روحی مستمری‌بگیران را کاهش دهیم.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان نیز ضمن تشکر از فعالیت‌های کانون عالی کارگران بازنشسته و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: خانواده بزرگ بازنشستگان و مستمری‌بگیران در کشور مظلوم واقع شده‌اند.
حسین شاهوردی افزود: حوزه معاونت فرهنگی این سازمان طرح جدیدی را به نام ارتقای سلامت سالمندان و بازنشستگان آغاز کرده است که قصد تسری آن به سایر استانهای کشور را نیز دارد تا روحیه نشاط و سلامت به خانواده‌ها بازگردد.
وی برگزاری چنین کارگاه‌های آموزشی را به منظور ارتقا سطح سلامت سالمندان، باعث هوشیاری بیشتر افراد نسبت به سلامتی‌شان دانست و گفت: با توجه به اینکه این طرح جدید است، از اینرو تقاضا داریم تا متولیان امر که جامعه هدف نیز محسوب می‌شوند و از نخبگان فکری جامعه هستند، ما را برای بهتر شدن و ارتقا این طرح یاری رسانند.
شاهوردی با اشاره به تلاش حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی در رابطه با سلامت سالمندان گفت: سعی ما بر این است تا با توجه به نیازهای اولیه سالمندان در حوزه بهداشت، برنامه‌های خود را طراحی کنیم و این برنامه‌ها با همراهی شما تداوم خواهد داشت.
در ادامه این برنامه، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور با بیان این‌که هدف اصلی از برگزاری این کارگاه آموزشی، ارائه راهکاری اساسی در رابطه با سلامت بازنشستگان است، گفت: در حال حاضر بیماری‌های قلبی، عروقی و فشار خون در سطح جامعه و بخصوص میان سالمندان رو به افزایش بوده است. از اینرو این‌گونه آموزش‌ها ضروری است.
علی‌اصغر بیات افزود: آموزش سلامتی فقط برای بازنشستگان مهم نیست بلکه همه افراد در هر مقطعی که قرار دارند، باید این آموزش‌ها را فراگیرند تا از خود مراقبت کنند.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در راستای سلامت بازنشستگان و سالمندان، گام‌های خوبی برداشته است و برای اولین‌بار در این دوره مدیریتی، طرح کرامت رضوی و نسیم سلامت اجرا شد و همچنین اقدامات زیادی در زمینه گردشگری نیز انجام شده است.
وی اظهار امیدواری کرد تا با همراهی بازنشستگان، این‌گونه آموزش‌ها تداوم یابد و گام های خوبی در این راستا برداشته شود.
سپس دکتر دلبری در رابطه با بهداشت روان و بیماری های روانی و اجتماعی دوران بازنشستگی مانند افسردگی و آلزایمر سخنرانی کرد و گفت: با توجه به اینکه در چند دهه اخیر اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت، درمان، بیمه‌ای و رفاهی صورت گرفته است؛ در حال حاضر امید به زندگی به بیش از ٧٥ سال در جامعه رسیده است.
این استاد دانشگاه افزود: سالمندان همانند دونده دو هستند که وقتی به خط پایان می‌رسند نفس‌زنان و خسته هستند از اینرو طبیعی است که از لحاظ عملکرد جسمی، روحی و روانی دچار افت شوند. اگر سالمندی با زوال جسم همراه بوده اما در کنار آن از بلوغ عقل و اندیشه نیز برخوردار است.
وی تصریح کرد: هدف ما دستیابی به سالمند سالم است زیرا آنها کوله‌باری از تجربه و دانایی هستند و می‌توانند برای آینده کشور راهگشا باشند.
دکتر دلبری گفت: ادعای ما حذف بیماری‌های دوران سالمندی نیست بلکه قصد داریم تا افراد با این آموزش‌ها دوران سالمندی خود را به تاخیر انداخته و بیماری‌های خود را مدیریت کنند. دوران سالمندی می‌تواند دوران شیرینی از زندگی باشد در صورتی‌که نکات مثبت و منفی این دوران را شناسایی کنیم.



http://www.tamin.ir/News/Item/46748/2/46748.html