جذب سرمایه یکی از مراحل جذاب و هیجان‌انگیز برای استارتاپ‌ها است که اگر به‌درستی صورت نگیرد، می‌تواند به قیمت از دست دادن شرکت تمام شود.

یکی از کاربران وب‌سایت Quora اخیرا سؤالی مهم در ارتباط با جذب سرمایه توسط استارتاپ‌ها مطرح کرده است. او در پست خود در مورد نکات کمتر دیده‌شده‌ی حاصل از جذب سرمایه‌ی بسیار زیاد یا بسیار کم، پرسیده است.کوین هو، یکی از سرمایه‌گذاران Venture & Growth، به این سؤال این‌گونه پاسخ داده است:
یکی از نکاتی که استارتاپ‌های کوچک و بزرگ در زمان جذب و افزایش سرمایه به آن دقت نمی‌کنند، جذب سرمایه‌ی بسیار زیاد از شرکت‌های بزرگ است.
دریافت سرمایه‌ی بیشتر و ارزش پیشنهادی بیشتر توسط این شرکت‌های بزرگ، در نگاه اول بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. داشتن سرمایه‌ی زیاد به سرعت استارتاپ کمک می‌کند. از طرفی سرمایه‌گذاران که می‌توانند شرکت‌های بزرگ باشند، با پیشنهاد رقم‌های بالا سعی دارند عطش استارتاپ را زنده نگه‌دارند و مؤسسان آن را به نفوذ هرچه سریع‌تر به بازار ترغیب کنند.


به هر حال پس از مدتی در حدود یک یا دو سال، اکثر این استارتاپ‌ها رشد خوب و سریعی تجربه می‌کنند و گسترش آن‌ها دو تا سه برابر زمان جذب سرمایه خواهد بود. اما نکته‌ی اساسی این است که اکثر این شرکت‌های نوپا پس از این گسترش نیز هنوز به سوددهی کافی نرسیده‌اند. در این زمان آن‌ها به فکر افزایش سرمایه از شرکت‌های دیگر خواهند بود. در این شرایط، ارزش پیشنهادی قبلی و رقم سرمایه‌گذاری قبلی باعث می‌شود که اکثر سرمایه‌گذاران به آن‌ها پاسخ منفی بدهند. همین دلیل، آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاران قبلی سوق می‌دهد.
این استارتاپ‌ها، در مرحله‌ی دوم جذب سرمایه باید مقداری برابر یا بیشتر از مرحله‌ی اول جذب کنند. در این موقعیت، آن‌ها باید ارزش استارتاپ خود را بیش از آنچه هست عنوان کنند و در شرایط این‌چنینی، سرمایه‌گذاران کمی حاضر به تزریق سرمایه خواهند بود. در این شرایط، مؤسسان به سمت سرمایه‌گذاران قبلی خواهند رفت که آن‌ها نیز با پیشنهادات جدید، سعی در افزایش مالکیت خود خواهند داشت. در بدترین شرایط، کنترل شرکت نوپا از دست شما خارج‌ می‌شود و حتی ممکن است مدیرعامل نیز به انتخاب سرمایه‌گذاران عوض شود.
بنابراین بهتر است در مراحل ابتدایی جذب سرمایه، برای افزایش مقدار پول دریافتی و ارزش تخمینی استارتاپ عجله نکنید. با افزایش دادن این مقادیر، شانس خود را برای مراحل بعد که مراحلی اساسی در شتاب گرفتن شرکت خواهند بود، از دست خواهید داد.


منبع: زومیت

نکاتی برای جذب سرمایه در استارتاپ ها - پرتال کارآفرینی و استارتاپ