استارتاپ اوفو(ofo)، استارتاپی چینی است که در آن دوچرخه‌هایی در سطح شهر قرارگرفته‌اند که شهروندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و برای استفاده کافی است تا اپلیکیشن اوفو را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنند، اوفو پس از آزمایش در آکسفورد و کمبریج، به خیابان‌های لندن آمده است.

استارتاپ دوچرخه‌های کرایه‌ای شهری «اوفو» توسط چینی‌ها طراحی و ارائه‌شده است و تا امروز به موفقیت‌های زیادی دست پیداکرده است. این استارتاپ به‌صورت آزمایشی در آکسفورد و کمبریج اجراشده است و حالا در سطح شهر لندن به‌صورت رسمی اجرا می‌شود.
شرکت اوفو در رابطه با پروژه جدیدش در شهر لندن به این نکته اشاره کرد که ۲۰۰ ایستگاه دوچرخه در شرق لندن تعبیه‌شده است که این ایستگاه‌ها به مناطق دیگر هم می‌روند.

ایده اولیه اوفو به ۵ دانشجو تعلق دارد که در سال ۲۰۱۴ توانستند بودجه‌ای برابر با ۹۳۰ میلیون یورو برای اجرای آن جمع کنند. در حال حاضر ۸ میلیون دوچرخه در ۱۷۰ شهر قرار داده‌شده است و تا پایان سال ۲۰۱۷ این عدد به ۲۰ میلیون دوچرخه می‌رسد.

دوچرخه‌های اوفو چگونه کار می‌کنند؟

دوچرخه‌های اوفو را می‌توان با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه کرایه کرد و ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری کرد، پس از تمام شدن دوچرخه‌سواری، شهروندان باید دوچرخه را دریکی از ایستگاه‌های دوچرخه اوفو پارک کنند.
شهروندان می‌توانند اپلیکیشن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنند و با استفاده از بلوتوث نزدیک‌ترین دوچرخه اوفو را استفاده کنند. زمانی که یک شهروند دوچرخه را در پارکینگ‌های اوفو پارک می کند، دوچرخه را به حالت قفل درمی‌آورد تا فرد دیگر با استفاده از گوشی هوشمند بتواند دوباره دوچرخه را کرایه کند.
شرکت «اوبایک» رقیب اوفو است. اوبایک تصمیم دارد تا در چند ماه آینده سرویس دوچرخه‌های کرایه‌ای را به سطح شهرهای بزرگ بیاورد.
اوبایک سرویس‌های خود را در چند شهر ارائه داده است و شهروندان به این موضوع اعتراض کرده‌اند که دوچرخه‌ها بخشی از پیاده‌رو را اشغال می‌کنند و عابران پیاده و معلولین در رد شدن از پیاده‌رو با مشکل مواجه می‌شوند.

مقامات انگلیسی از سرویس‌های دوچرخه‌های شهری استقبال کرده‌اند و این حرکت را قدمی بزرگ به سمت شهری پاک‌تر و خلوت‌تر دانسته‌اند.


منبع: کلیک


آشنایی با استارتاپ دوچرخه های کرایه ای هوشمند "اوفو" - پرتال کارآفرینی و استارتاپ