در زمینه کاریابی هم اکنون استارت آپ‌های قوی در سطح جهان فعال هستند، اما در ایران جای خالی ان‌ها احساس می‌شود.

این روز‌ها زندگی مردم جهان با استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوظهوری که خدمات ارائه می‌کنند عجین شده است.

و فقط کافی است به این عدد‌ها و آمار‌ها توجه کنید تا متوجه شوید که چرا جای استارت آپی در حوزه کاریابی خالی است و چرا راه اندازی اپلیکیشنی در این حوزه می‌تواند مهم باشد؟
از بیکاری در ایران هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین چالش روز و آینده کشور یاد می‌شود.
براساس نتایج طرح آمار گیری نیروی کار در سال ۱۳۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال ۹۵ با افزایش ۱. ۴ به ۱۲. ۴ درصد افزایش یافت. طبق این گزارش ۲۵. ۹ درصد جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال کشور بیکار هستند.
همچنین در همین زمینه سید نعمت الله میرفلاح نصیری رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار هفته گذشته گفت: با توجه به اینکه نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل است، بنابراین، وضعیت بیکاری در نقطه بحرانی قرار دارد. بحران بیکاری الان در شرایطی قرار دارد که به اعتقاد کارشناسان باید سالانه بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود تا ما با خیل عظیم جمعیت بیکار به خصوص بیکاران تحصیلکرده رو به رو نشویم؛ بنابراین در چنین شرایطی کار و شغل و یافتن آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین اگر یک استارت آپ قوی در حوزه کاریابی راه اندازی شود می‌تواند چند صد هزار مخاطب داشته باشد؛ اپلیکیشنی که می‌تواند هم به افرادی که به دنبال شغل می‌گردند این امکان را بدهد که خود، توانایی‌ها و مهارت هایشان را معرفی کنند و یا اینکه افرادی که به دنبال کارگر، کارمند و… می‌گردند فرصت‌های شغلی خود را معرفی کنند.


استارتاپ کاریابی، یک تجربه موفق خارجی

در زمینه کاریابی هم اکنون استارت آپ‌های قوی در سطح جهان فعال هستند که یکی از آن‌ها جاب ول (یا کار خوب است) که در آمریکا فعالیت می‌کند. در سال‌های گذشته کشور آمریکا هم همچون ایران با جمعیت جوان جویای کار رو به رو شده است و از همین رو نیز استارت آپ هایی در حوزه کاریابی راه اندازی شده اند.
بعد از معرفی ایده‌ی اصلی این استارت آپ بیش از ۵۰ سرمایه گذار از سرتاسر آمریکا برای اجرایی کردن آن اعلام آمادگی کردند تا اینکه روند تجاری سازی شروع شود. راه اندازی استارتاپ کاریابی Jopwell هزینه‌های زیادی به دنبال داشت که توسط سرمایه گذاران مختلف تامین شد. شبکه‌های کاریابی زیادی در این مسیر به این دو کارآفرین موفق کمک کردند.




منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نیاز ایران به حضور استارتاپ های کاریابی در بازار کار - پرتال کارآفرینی و استارتاپ