ایران به هفت دلیل می‌تواند یکی از مراکز فعال و قلب کارآفرینی در جهان باشد: ۱- ایران، اقتصادی بزرگ و لغو تحریم‌های جهانی

ایران جمعیتی نزدیک به ٨٠ میلیون نفر دارد؛ و ظرفیت صنعتی و تولید در آن در خاورمیانه بی نظیر و وممتاز است. این در حالی است که به اذعان فوربس گاز و نفت تنها ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و مبنای تولید در این کشور بسیار متنوع‌تر از دیگر کشورهای وابسته به نفت و گاز است. گرچه هنوز عمده تحریم های ظالمانه آمریکا هنوز به قوت خود باقی است، اما در همین حال، سرمایه گذاری شرکت های اروپایی و آسیایی به سوی آن سرازیر شده است و موج سرمایه‌گذاران مشتاق از گوشه‌گوشه جهان به این کشور وارد شده یا می‌شوند.
۲-ایرانیان تحصیلات عالیه دارند

بیش از نه درصد از جمعیت این کشور دارای تحصیلات عالیه هستند؛ که به معنای آن است که بیش از ۵/۷ میلیون نفر در ایران تحصیلات دانشگاهی دارند. خانم نادره شاملو، از مشاوران ارشد پیشین در “بانک جهانی”، به تازگی در مراسمی علمی در واشنگتن گفت: «این تعداد تحصیل‌کرده جمعیتی بیش از جمعیت اردن و رژیم صهیونیستی است.» ایران از این حیث کشوری با ظرفیتهای بالای آموزشی و غنی از لحاظ نیروی کار متخصص است. ۳-ایران، قدرتی بی‌بدیل در حوزه‌‌های مرتبط با فناوری

در این کشور دانشگاهی قرار دارد که به “ام آی تی” ایران معروف است و مراکز تحقیقاتی بزرگ دیگری نیز در این کشور سرگرم پیشروی در حوزه‌های نوین هستند.
۴-ایران، پیوندگاه کارآفرینان

علی‌رغم تمام تحریم‌هایی که از سوی آمریکا به ایران تحمیل‌شده، بدنه‌ی کارآفرینی این کشور با مجموعه‌های کارآفرین در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان در ارتباط و همکاری هستند.
۵- زیرساخت‌های اقتصادی در حال نوسازی‌اند

آقای شاملو از فعالین تجاری ایرانی تبار در مراسم “شورای آتلانتیک” به حضار گفت که در سفری که به کشور در ماه ژانویه داشته «برخی افراد در بخش مخابرات به ما درباره برنامه هایی گفتند که هم‌اینک روی کاغذ هستند و اجرایی خواهند شد. بر این اساس و همچنین آمارهای جهانی، زیرساخت‌های اقتصادی ایران، در حال تحول و پیشرفت جدی است. ۶- تغییر سریع تر از آنچه انتظار میرود در ایران اتفاق می افتد

کریستوفر شرودر، از فعالان سرمایه گذاری فعال در آمریکا و مؤلف کتاب “خیزش کار و کسبهای نوپا: انقلاب کارآفرینی، خاورمیانه جدید را میسازد”، خاطره ای از دو سفر به ایران تعریف میکند: «درنخستین سفر من به ایران، تقریبا کسی به اینرتنت تری جی و فور جی دسترسی نداشت. اما حالا میبینم که نسل سوم و نسل چهارم اینرتنت همراه آمده است. هرچند که برخی مصر بودند که “اصلاً این اتفاق نخواهد افتاد. .. اما یک سال بعد، برگشتم و ٢٠ میلیون مشترک این نوع اینترنت در ایران وجود داشت.»

در واقع آهنگ تغییر یکی از ضمانت های اقتصاد کارآفرینی است و شرایط اقتصادی ایران نیز سریع‌تر از آن چه پیش‌بینی می‌شد در حال تغییر است. خاورمیانه دستخوش طوفانی از کارآفرینی است که به سرعت و با شتاب همه‌چیز را تغییر می‌دهد. ۷-کار و کاسبی‌های نوپای ایرانی وارد عرصه شکوفایی می‌شوند

برخلاف بازاری مانند ایالات متحده، که تقریبا تمامی بخش‌های تولید در آن به شکلی از ایده‌های نو و فناورانه متاثر شده‌اند، بازار ایران هنوز جوان است. در ایران، کار آفرینان جوان با مسائل واقعی روبرو هستند؛ ازآلودگی و تغییر آب و هوا گرفته، تا تغییرات اجتماعی – سیاسی. بنابراین ایشان به چیزهایی بیش از سود و زیان فکر می‌کنند. آنها در اندیشه آن هستند که چگونه در تامین رفاه و تولید بیشتر برای کل جامعه سهیم باشند.
همچنین، دکتر حمید بیگلری که پیش‌تر تجربه مدیریت ارشد در بانک Citi Group آمریکا را برعهده داشته است معتقد است که مشابهت هرم جمعیتی فعلی ایران و ۳۰ سال پیش آمریکا قرار مانند هم است، گروه جمعیتی متحول‌کننده Baby Boomers (کودکان نسل انفجار، کسانی که حد فاصل سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۶۴ به دنیا آمدند و نقش عمده تحول آمریکا را به این نسل نسبت می‌دهند) حالا به گفته دکتر بیگلری هرم جمعیتی ایران در بهترین زمان ممکن برای ایجاد یک تحول اقتصادی و تکنولوژیک قرار دارد.

ترجمه از : هنر مدیریت
منبع: Forbes


https://isfahanplus.ir/%da%86%d8%b1%...9%d8%a7%d9%84/