در مقاله‌ی «۸ چیزی که مک دونالد می‌تواند به شما بیاموزد» پیرامون ویژگی های خاص شرکت مک دونالد و درس هایی که می توان از آن گرفت صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم نکات دیگری را از این شرکت بزرگ مطرح کنیم
برای موارد ۱ تا ۴ مقاله‌ی «۸ چیزی که مک دونالد می‌تواند به شما بیاموزد» را ببنید ۵- هنر فروش جانبی

فروش جانبی آن است که علاوه بر محصولی که قرار است بفروشید، دیگر محصولات را نیز به همراه آن تبلیغ می‌کنید و آن‌ها را نیز به فروش می‌رسانید. این ایده برای شما آشنا نیست؟ البته که باید باشد. می‌توان گفت که مک دونالد مشهورترین فروش جانبی تمام تاریخ را دارد: «همراهش سیب‌زمینی هم میل دارین؟»
این روش، یک راه عالی برای بالا بردن فروش است. البته مطمئن شوید که با این کار فروشنده های خود را در تنگنا قرار نمی‌دهید. یک مثال قابل توجه دیگر در این حوزه، پیشنهادهایی است که وب سایت آمازون به ما می‌دهد (تحت عنوان «معمولاً باهم خریداری شده»). در این وب سایت پس از خرید یک آیتم، لیستی از چیزهای دیگری که دیگران همراه با آن خریده‌اند به شما پیشنهاد می‌شود. ۶- یاد بگیرید که با مردم کنار بیایید.

کارمندان مک دونالد نه تنها باید با عامه‌ی مردم برخورد مناسبی داشته باشند بلکه باید بدانند چگونه با همکاران خود نیز کنار بیایند (مقاله‌ی «مشتریان داخلی و مشتریان خارجی را ببینید). نماینده‌ی مجلس اوهایو، مارسیا فاج، به این نکته پی برد که دوران حضورش در مک ‌دونالد به او توانایی درک نگرانی مردم، راهنمایی آن‌ها در طول مسیر، عذرخواهی در صورت بروز مشکل و البته عدم عقب‌نشینی در صورت معقول نبودن کسی را داده است. به عنوان یک نمونه‌ی داخلی از عذرخواهی مناسب، می توان ریحون و کمپین تخفیف ۸۰ درصدی آن را مثال زد. وب سایت ریحون در ۸ خرداد ۹۵ اعلام کرد که همه می‌توانند با ۸۰ درصد تخفیف هر غذایی را از هر رستورانی سفارش دهند. نتیجه‌ی این کمپین حجم فوق العاده زیادی از سفارش بود و با توجه به عدم ظرفیت مناسب برای پاسخ گویی به این حجم سفارش، تعدادی از سفارش ها لغو شد. این وب سایت در وبلاگ خود متنی را بابت مشکل پیش آمده منتشر کرد که به صورت خیلی خودمانی راجع به مشکلات پیش آمده و اتفاقاتی که افتاده بود صحبت کرده بود و از مشتریان خواسته بود که حمایت خودشان را از ریحون دریغ نکنند (متن را می‌تواتید در این لینک مشاهده بفرمایید)

مک‌دونالد به مدیران خود این فرصت را می‌دهد که به افراد تیمشان برای موفقیت کمک کنند. اندرو کارد، رئیس ستاد جورج بوش، هنگامی که یکی از مدیران مک دونالد بود، می‌‌گفت: «شغل من این بود که مشخص کنم چطور می‌تونم به هر جوانی برای موفق شدن کمک کنم.» اگر یکی از کارکنان در بخش پخت و پز راضی نبود و یا استعداد کافی نداشت، مدیر می‌توانست او را به بخش صندوق بفرستد. به این ترتیب مدیران تلاش می‌کردند تا از توانایی ها و ترجیحات کارمندان به صورت درست استفاده کنند. ۷- استعدادهای جدید را شناسایی کرده و پرورش دهید.

آیا می‌دانید که ۴۰ درصد مدیران اجرایی مک دونالد در ابتدا کار خود را به عنوان یک کارمند ساعتی شروع کردند؟ این موضوع به این خاطر است که شرکت می‌داند چطور استعدادها را شناسایی کرده و «استعدادهای نهان» کارمندان را به کار گیرد. مک دونالد به این کارمندان اجازه می‌دهد پله‌های ترّقی را طی کرده و از این طریق به آن‌ها پاداش می‌دهد. این امر نه تنها میزان جایگزینی افراد را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود شرکتی ایجاد شود که کارکنانش چم و خم کار را می‌دانند و به شدت وفادار هستند. ولی مهم‌تر از آن این است که این کار شرکتی را می‌سازد که به یک بینش مشترک پایبند است. ۸- اهمیت نیکوکاری را دریابید.

مک دونالد معروف است به کمک به جامعه از طریق موسسه‌ی خیریه‌ی رونالد مک دونالد، کمک هزینه‌ی دانشجویی، جمع‌آوری اعانه و برنامه‌های مشاوره. مک دونالد همانند بسیاری از کسب و کارهای نیکوکار دیگر متوجه شده است که پس دادن چیزهایی که به دست می‌آورد بسیار برای کسب و کار سودمند است. با اشتراک گذاری ارزش های یکسان با مشتری، کسب و کار می‌تواند حامیان وفادار به دست آورد و بازده خود را افزایش دهد.
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ


https://isfahanplus.ir/%db%b8-%d8%af...c%d8%a7%d9%85/