زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: 4 دقیقه در قسمت اول این مطلب با برخی از دامنه های معروفی ک تصورات غلطی ایجاد کرده اند مثل .co و .tv آشنا شدیم و به بررسی این موضوع پرداختیم که چه دامنه ای برای استارتاپ ها و مسائل سئو مناسب تر است.
در زیر نیز به اختصار توضیحاتی درباره بقیه دامنه هایی که پس از موارد بالا مورد توجه قرار می گیرند آمده است:
edu. مخفف واژه Education به معنی آموختن دانش می باشد؛ و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه های آموزشی به كار می رود.
gov. اختصار واژه Goverment به معنی دولت می باشد و این پسوند مربوط به نهادهای دولتی است.

biz. مخفف Business به معنی تجارت می باشد كه خــاص سایتهای شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الكترونیكی، ایجاد گشته است.
‎.me‏ دامنه اینترنتی اختصاص داده شده به مونته‌نگرو است. پیش از این ‎.yu‏ دامنه اینترنتی صربستان و مونته‌نگرو بود که پس از تقسیم این جمهوری به دو بخش صربستان و مونته‌نگرو، این دامنه برای مونته‌نگرو در نظر گرفته شد.

int. اختصار واژه International به معنی بین المللی می باشد كه حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می دهند.
inf. اختصار واژه Information به معنی اطلاعات می باشد كه در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد كه به نحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند. انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند.
web. پسوند سایت هایی كه به مباحث Web می پردازند.
name. این اولین نوع پسوندی است كه خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت كلیه افرادی كه به هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد كنند میتوانند از این پسوند استفاده کنند.

ac. پسوند دامنه ملی جزایر آسكنشن Ascention Islands است. از طرفی برای مراكز ارائه دهنده سرویس است میباشد به شرطی كه اداره كامپیوتری، اینترنتی؛ بدون هر گونه وابسته ای،نیروها جدیدی استخدام نماید.
ws. پسوند دامنه ملی کشور ساموا Western Samoa است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه WebSite مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد.
us. این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور آمریکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه us بمعنی (ما) مورد استقبال قرار گرفته است.
tv. این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو Tuvalu است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه Television مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار میگردد.



‎.io‏ دامنه اینترنتی اختصاص داده شده به قلمروی اقیانوس هند (به انگلیسی: Indian Ocean Territory) است. اگر به ماجرای دامنه io علاقه دارید از اینجا داستان شکل گیری دامنه io رو دنبال کنید.
museum. سایتهای دارای این پسوند، مخصوص موزه ها می باشد.
aero. این پسوند مختص سایتهای مرتبط با حمل و نقل هوایی می باشد.
mil. این پسوند مربوط به سایتهای نظامی است.
cat. این پسوند برای انجمن های فرهنگی، تربیتی و زبان شناختی كتلن (Catalan) در نظر گرفته شده است.
coop. پسوند اختصاص داده شده برای شركت های تعاونی می باشد.
jobs. سایت های دارای این پسوند، منبع اطلاعات انسانی برای مدیران می باشد كه قصد استخدام كارمند را دارند.
mobi. كاربرد این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد.

pro. این پسوند برای سایت هایی كه در حوزه اینترنتی افراد حرفه ای فعالیت می كنند در نظر گرفته شده است. مانند دانشمندان علم فیزیك، حسابداران، حقوق دانان و …
travel. این پسوند مختص شركت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.

لیست دامنه های رایج کشور ایران ir

در لیست زیر پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی كه رسما مقیم ایران هستند انجام می شود.
co.ir. این پسوند مخصوص سازمانها و شركتهای غیر دولتی میباشد. شركت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.
ac.ir. این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.

sch.ir. این پسوند مختص برای مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمانهای آكادمیك تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.
net.ir. این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.
gov.ir. عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

org.ir. پسوندی برای انجمن های علمی، سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده كه دولت ایران یا یكی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.
id.ir. كاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

لیست کامل پسوندهای دامنه کشورهای جهان


https://isfahanplus