برای آن که کسب و کارها سهمی از بازار را از آنِ خود کنند و همچنان محصولاتشان برای مشتریان مربوط بمانند نیاز دارند که انواع بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی را در نظر بگیرند. هر استراتژی بازاریابی می‌تواند مزایا و خصیصه‌های یک محصول را به یک بازار هدف ارتباط دهد. همچنین استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند ارزش اصلی کسب و کار را به مشتریان‌شان ابلاغ کنند. در موارد بسیاری، همین امر اساس ساخت حقوق مالکانه قوی یا سرقفلی در بازارهای هدف‌تان است. به عنوان مثال، اپل، در خلق پیام‌های بازرگانی برای تلویزیون، بیلبوردها، و مجلاتی که محصولاتشان را به نمایش می‌گذارند به روشی سرمایه‌گذاری کرده‌ است که مشتریانش نسبت به محصولات اپل احساس نزدیکی و تمایل کنند.
52 انواع استراتژی های بازاریابی مورد استفاده‌ی کسب و کارهای امروز در ادامه آمده اند:
1- بازاریابی خیریه ای (Cause Marketing)

یافتن آن‌چه هم برای شما مهم است و هم برای مشتریان‌تان، می‌تواند برای کسب و کارتان معجزه کند. این امر مستلزم داشتن دانش داخلی از چیزی است که سازمان‌تان به آن اهمیت می‌دهد و این که به چه کسانی در جهان می‌خواهد کمک کند. مثال خوبی از این نوع کفش تامز(Toms Shoes) است. به جای تبلیغات سنتی مرسومِ “یکی بخر، یکی مجانی ببر”، تامز یک سیستم قوی پیگیری مشتریان ایجاد کرد و از طریق اهدای یک جفت کفش رایگان به افراد نیازمند در ازای هر خریدی که توسط مشتریان‌شان انجام می‌گرفت شهرتی در زمینه‌ی بذل و بخشش و خیریه به هم زد.
2- بازاریابی برد نزدیک CRM) Close Range Marketing)

استفاده از وای‌فای و بلوتوث برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات‌شان به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مشتریان‌شان در یک محدوده‌ی نزدیک. بازاریابی برد نزدیک با عنوان بازاریابی مجاورتی نیز شناخته می‌شود. 3- بازاریابی رابطه مند (Relationship Marketing)

به جای آن‌که همیشه فقط تلاش بکنند که به مشتریان چیزی بفروشند(بازاریابی تراکنشی)، بسیاری از شرکت‌ها تمرکز خود را بر ایجاد روابط با مشتریان‌شان می‌گذارند. مشتریانی که برند شما را بیشتر دوست دارند پول بیشتری هم صرفِ برندتان خواهند کرد. بسیاری از خرده‌فروشان سنتی بر درستی این امر صحه می‌گذارند. والگرینز مشاهده کرده‌ است مشتریانی که از تمام کانال‌های خرید آنها خرید می‌کنند(فروشگاه، وب، موبایل، و غیره) تا شش برابر از متوسط مشتریانی که فقط از فروشگاه‌های‌شان خرید می‌کنند، دست به خرید می‌زنند. 4- بازاریابی تراکنشی (Transactional Marketing)

ایجاد رونق در فروش می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای خرده‌فروشانی که مجبور هستند مدام محصولاتی را در حجم بالا به مشتریان بفروشند. به منظور برآورده کردن خواسته‌های سرمایه‌گذاران، خرده‌فروشان مجبور هستند مشتریان را به خرید با استفاده از کوپن‌ها، تخفیف‌ها، نقدشوندگی‌ها، و رویدادهای فروش تشویق کنند. خرده‌فروشان ابرفروشگاه‌های با حجم بالا مثلِ تارگت مدام در حال انجام رویدادهای انگیزه بخش و تبلیغی هستند تا مشتریان علاقمند را به فروشگاه‌های‌شان بکشانند.
5- بازاریابی کمیابی (Scarcity Marketing)

در بعضی از بازارها مهم است که میزان در دسترس بودن محصول را یک بار کنیم. در بسیاری از موارد این کار به خاطر دشواری تحصیل مواد خام یا کیفیت بالاترِ محصول انجام می‌شود. یک شرکت ممکن است انتخاب کند که محصولاتش را فقط در دسترس چند مشتری قرار دهد. ارائه‌ی نسخه‌ی چینی ماشین رولزرویس که فانتوم نامیده می‌شد به سرعت به فروش رسید. در حالی که بهای ماشین بالاتر از بیشتر ماشین‌ها بود، کمیاب بودن آن باعث ایجاد اشتیاق و افزایش قیمت آن شد.



6- بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)

بازاریابی دهان به دهان انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر با استفاده از ارتباط کلامی است. مشتریان از این که برند مورد علاقه‌شان را با مردم دنیا به اشتراک بگذارند بسیار هیجان زده می‌شوند. بسیاری از مشتریان به اشتراک گذاشتن داستان‌های محصولات و خدمات محبوب‌شان را مهم می‌دانند. دهان به دهان یکی از راه‌های باستانی است که آدم‌ها از طریق آن در مورد آن چه می‌خریدند اطلاعات کسب می‌کردند. بازاریابان مدرن یاد گرفته‌اند چگونه عمل دهان به دهان معتبر را برای شرکت‌شان و محصولاتی که عرضه می‌کنند به وجود بیاورند.
7- بازاریابی دعوت به اقدام CTA) Call to Action)

بازاریابی CTA به شیوه‌های تبدیل ترافیکِ وب به سوق دادن یا فروش در وب‌گاه‌ها با استفاده از متن، گرافیک، یا دیگر عناصر طراحی وب اطلاق می‌شود. استراتژی‌های تبدیل کمک می‌کنند که درصد بازدیدکنندگان برخط را که جزو مشتریان می‌شوند یا به فهرست ایمیل ملحق می‌شوند بهبود ببخشند. 8- بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابان برندِ کالت مدام در حال ایجاد ایده‌های کسب و کار جدید هستند که محصولاتشان را در قلب و ذهن مشتریان جهانی نگه دارند. هر بار یک محصول جدید خلق می‌شود، باید به مشتریان دلیلی برای رویاپردازی درباره‌ی خرید آتی‌شان داده شود. بعضی وقت‌ها بازاریابانِ برندهای کالت دست روی چیز آن چنان بزرگی می‌گذارند که آدم‌ها نمی‌توانند جلوی به اشتراک گذاشتن آن با دیگران را بگیرند. این که کاری بکنید مشتریان‌تان درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان صحبت کنند برای رشد آگاهی درباره‌ی کسب و کارتان بسیار حائز اهمیت است.

9- بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

توسعه‌ی یک طرح بازاریابی شخصی‌سازی شده از طریق تحلیل بخش‌های مختلف مشتری بر مبنای تفاوت‌های فرهنگی شامل سلایق، انتظارات، اعتقادات، نگرش‌های جهانی، و نیازهای مشخص.

10- بازاریابی مخفی کاری (Undercover Marketing)

بعضی وقت‌ها نفروختن همه چیز به همه کس می‌تواند منبع بزرگ شایعه شود. به تریلر یک فیلم سینمایی فکر کنید که از دیدن آن فیلم سینمایی بسیار هیجان زده شده‌اید. در حالی‌که تبلیغ‌کننده تمام جنبه‌های فیلم سینمایی را نشان نمی‌دهد، اما می‌تواند به اندازه‌ی کافی محرک برای تشویق بینندگان به بیشتر دیدن ایجاد کند. 11- بازاریابی انبوه (Mass Marketing)

شرکت‌های سهامی بزرگ برای بقا و رشد به ایجاد تعداد زیادی خرید از محصولات‌شان نیاز دارند. در حالی که بازاریابی انبوه ممکن است مانند یک شیوه‌ی جامع بازاریابی به نظر برسد اما این به دور از واقعیت است. کسب و کارهای بزرگ پول زیادی برای شناخت داده‌های بزرگ صرف می‌کنند. این کار به آنها بینشی می‌دهد در رابطه با این که برای مشتریان ملی بالقوه‌شان که محصولات‌ و خدمات‌شان را می‌خرند رسانه‌ها را کجا قرار دهد. والمارت مثالی از یک خرده‌فروشی بازار انبوه موثر است. به عنوان خرده‌فروش شماره‌ی یک دنیا، آنها درباره‌ی تلاش‌های بازاریابی انبوه‌شان بسیار فعال هستند، و اغلب به مشتریان‌شان احساس خودمانی بودن و گرمی می‌بخشند.


12- بازاریابی فصلی (Seasonal Marketing)

رویدادهای فصلی روشی بی‌نظیر برای ملاقات با مشتریان جدید ارائه می‌دهند. بعضی وقت‌ها این رویدادها می‌توانند تغییرات واقعی آب و هوا یا تعطیلات ملی باشند. برای یک خرده‌فروش مثل هالمارک، روز ولنتاین بخش بزرگی از کسب و کارش را شکل می‌دهد. با وفق دادن خود با فصول مختلفی که برای مشتریان‌تان مهم هستند می‌توانید در سبک زندگی‌ آنها نقش مناسب‌تر و مرتبط‌تری داشته باشید.
13- بازاریابی روابط عمومی (PR Marketing)

روابط عمومی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است. بسیاری از بازاریابانِ کارآمد با رسانه‌ها کار می‌کنند تا درباره‌ی محصولات‌شان و مزایایی که محصولات‌شان دارد دست به آگاه‌سازی بزنند. همچنین در بسیاری از موارد که مشکلی پیش می‌آید، وجود یک استراتژی بازاریابی روابط عمومی حیاتی است. وقتی بنیان‌گذارِ اپل، استیو جابز، زنده بود اپل یک کنفرانس مطبوعاتی مهم برگزار می‌کرد تا همه‌ی محصولات جدیدش را آشکار کند. این سنت اکنون توسط مدیرعامل و افسر ارشد بازاریابی جدید اپل ادامه پیدا می‌کند. 14- بازاریابی آنلاین (Online Marketing)

همین که یک تجارت در اینترنت رواج می‌یابد، شکل جدیدی از بازاریابی ظهور کرده است. از بنرهای آنلاین تا آن پاپ‌آپ‌های آزار دهنده، بازاریابان آنلاین تلاش کرده‌اند به هر طریقی که می‌توانند توجه مشتریان‌شان را به خود جلب کنند. بیشتر تلاش‌های بازاریابی استراتژیک آنلاین امروزه ترکیبی از استراتژی‌های مدیریت رشد و مجموعه‌ای از تاکتیک‌های اطلاع رسانی که جلب توجه می‌کند هستند. یک بازاریاب آنلاین بسیار موثر، شرکت بیمه‌ی Geico است که به سادگی از استفاده کنندگان‌شان درخواست می‌کنند کد پستی‌شان را وارد کنند تا راهنمایی سریع درمورد پس‌اندازهای بهتر دریافت کنند.
15- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

به محض آن‌که مشتریان به دنیای آنلاین کوچ می‌کنند، بازاریابان اینترنتی سعی کرده‌اند ایمیل‌ها را برای مشتریان بالقوه جمع‌آوری و سازماندهی کنند. بسیاری از بازاریابان کسب و کار به کسب و کار به بازاریابی ایمیلی به عنوان یک راه اولیه برای ارتباط با مشتریان وابسته‌اند. در نمایشگاه‌های مربوط به صنعت، مشاورانِ IBM را اغلب می‌توان در حال رد و بدل کردن اطلاعات ایمیلی با مشتریان بالقوه‌شان دید. 16- بازاریابی اوانجلیسم (Evangelism Marketing)

مشتریان طرفدارِ متعصب(آنچه ما عشقِ برند می‌نامیم) را توسعه دهید تا از برند یا محصول‌تان دفاع کنند، و به نحوی برند شما را به نمایش بگذارند که گویی بخشی از هویت خودشان بوده است. 17- بازاریابی گردهمایی (Event Marketing)

برپایی گردهمایی روش بی‌نظیری برای ایجاد فروش است. مشتریان اغلب برای خرید به یک دلیل نیاز دارند و گردهمایی می‌توانند اغلب دلیل تمام و کمالی را ارائه دهند. رژه‌ی روز شکرگزاری ملی بخشی از فرهنگ امریکا شده است که دو گردهم‌آیی‌ را که مشتریان عاشقش هستند به هم ارتباط می‌دهد: شکرگزاری و خرید.

منبع: بازده




https://isfahanplus.ir/52-%d9%86%d9%...6%db%8c%d8%af/