در قسمت اول و دوم و سوم این مقاله، ۱۳ مدل درآمدی کمپانی های بزرگ را تحت عنوان “پرداخت به ازای هربار استفاده”، “برپایه ی کارایی”، “کسب درآمد قبل از هزینه”، “به اشتراک گذاریِ درآمد”، “فروش”، “جذب حمایت مالی” و “اشتراک”، “تبلیغات”، “فروش دارائی و اموال”، “کارمزد”، “کمک مالی”، “قیمت گذاری پویا” و “قیمت های ثابت” بررسی کردیم.
در ادامه به بررسی موارد دیگری از مدل های درآمدی خواهیم پرداخت و مدل های مرتبط با آن ها را هم معرفی خواهیم کرد.
۱۴- نرخ ثابت (Flat Rate)

مشتری شما، هزینه پیشنهادی که به او داده اید را بصورت یکجا پرداخت می کند. با استفاده از نرخ ثابت برای مشتری آسان تر است که در حالی که از استفاده نامحدود از محصول یا خدمات شما لذت می برد، هزینه ها را کنترل کند.
AntiCafé: مکانی است که شما برای زمان، هزینه پرداخت می کنید و از نوشیدنی ها یا اینترنت یا سایر امکانات بصورت رایگان استفاده می کنید.
ASI (flat rate)
NENO Offices: فضای اداری بصورت پیش پرداخت یا ساعتی
Square: سرویس مالی که مربوط به پرداخت از طریق موبایل است و از طریق تکنولوژی جدیدی، این کار را آسان می کند.
۱۵- قیمت قابل انعطاف (Flexible Prices)

قیمت گذاری انعطاف پذیر اشاره به تعدیل قیمت بسته به عوامل مختلف دارد، به عنوان مثال تقاضا، زمان، تمایز بین گروه مشتریان و غیره. مثال: خطوط هوایی کم هزینه ایزی جت، قیمت ها را بصورت پویا بر اساس سطوح تقاضا تغییر می دهد.
GlaxoSmithKline: یک شرکت دارویی بزرگ با مدل کسب و کار مبتنی بر ارزش

Zaycon Foods: کمپانی واشنگتونی که ماموریتش ارسال گوشت تازه از مزرعه مستقیما به مشتری با قیمت عمده است.
۱۶- حق امتیاز (Franchise)

به عنوان کسی که حق امتیاز اعطا می کند، شما یک تامین کننده هستید که به نمایندگی ها اجازه می دهد که از بخشی از کسب و کار شما استفاده کنند(علامت تجاری، محصولات، تجهیزات، فرآیندها و غیره) و در عوض از آن ها هزینه دریافت می کنید. معروفترین مثال ها: مترو، مک دونالد یا استارباکس.

Burger King: دومین فست فود زنجیره ای جهان که با فراهم سازی و دسترسی به Whopper (محصول برگرکینگ) بیش از ۵۰ سال موفقیت را پشت سر گذاشته است.(مشاهده بوم مدل کسب و کار BurgerKing)
۱۷- رایگان (Free)

بذل و بخشش محصولات و یا خدمات که ارائه آن ها بصورت رایگان، ارزش بالایی برای مشتری شما دارد و برای شما محبوبیت زیادی ایجاد می کند. با این حال هنوز هم گزینه های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد: برای بخشی از خدمات پول دریافت کنید(برای مثال شرکت گوگل که سرویس ها و خدمات خود را بصورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است ولی مردم برای AdWords پول پرداخت می کنند.) کمک مالی متقابل (یک محصول دیگر می تواند هزینه های پیشنهاد مجانی شما را جبران کند.) فریمیوم، یکی بخر دوتا ببر، هرچقدر میخواهید پرداخت کنید، کمک مالی و غیره.
حتما بخوانید: بررسی انواع استارتاپ ها (۶ مدل استارتاپ)



Couple: شبکه اجتماعی که فقط مخصوص دو نفر است.
Foursquare: اپلیکیشن موبایلی که برای جستجو و کشف مکان های موردنظر کاربران استفاده می شود (مشاهده بوم مدل کسب و کار Foursquare)
Path: شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری پیام و تصویر که برای دوستان نزدیک و فامیل محدود شده است.
Square: سرویس مالی که مربوط به پرداخت از طریق موبایل است و از طریق تکنولوژی جدیدی، این کار را آسان می کند.
TED: این وب سایت به ایده هایی که ارزش گسترش دارند، اختصاص یافته است.
Ziferblat: شبکه اجتماعی در دنیای واقعی، فضای اشتراکی که شما برای زمان هزینه پرداخت می کنید و از شبکه سازی و غذاها و نوشیدنی های رایگان لذت می برید.

Twitter: شبکه اجتماعی خبری که افراد با محدودیت ۱۴۰ کاراکتر در آن پست ارسال می کنند.
Venmo: پول دوستان خود را در حال راه رفتن بپردازید.
۱۸- فریمیوم (Freemium)

مدل فریمیوم درواقع تلفیقی از دو مدل رایگان و پریمیوم است. در این مدل می توانید به این موضوع فکر کنید که ورژن اولیه و ساده ای از محصول خود با فیچرهای کمتر را بصورت رایگان در اختیار مشتری قرار دهید تا مشتری اولیه خود را توسعه دهید. سپس برای ورژن پیشرفته محصول خود و یا ورژن پریمیوم با فیچرهای بیشتر، از مشتریان خود هزینه دریافت کنید. مهم برای این مدل این است که حجم بالایی از تراکنش هایی که به عنوان نرخ تبدیل کاربران رایگان به پریمیوم در نظر گرفته می شود، معمولا زیر ۱۰ درصد است. در نتیجه، هزینه نهایی کاربران رایگان اضافی باید نزدیک به صفر باشد.
Badoo: شبکه دوستیابی به صورت پرداخت آنلاین.
Buffer: راه آسان برنامه ­ریزی پست ­های شبکه ­های اجتماعی.
Coursera : توانمند ساختن افراد از طریق آموزش. (مشاهده بوم مدل کسب و کار Coursera)
Evernote (اِوِرنوت): اکوسیستمی متشکل از محصولات و راه ­حل­ ها که به شما کمک می­ کند همه چیز را به یاد آورید.

LinkedIn: شبکه اجتماعی برای حرفه ای ها و کسانی که به دنبال استخدام هستند.
Nine Inch Nails: گروه موسیقی بدون بازیگران اصلی صنعت سرگرمی
Shazam: آهنگی که در محیط اطراف خود می شنوید را بشناسید و پیدا کنید. موسیقی که دوست دارید را بیابید. متن موسیقی های موردعلاقه تان را دانلود کنید. این وبسایت مردم را به سرگرمی پیوند می زند.
۱۹- صدور مجوز (Licensing)

کسب درآمد از طریق صدور مجوز به شما اجازه می دهد که بر روی توسعه تکنولوژی ها و یا انواع دیگر از دارایی های معنوی تمرکز کنید. سایر کمپانی ها مجاز به استفاده از اختراع شما برای ساخت محصولات و یا سرویس های خود بر پایه آن هستند. در عوض شما هزینه مجوزهایی که ارائه می دهید را دریافت خواهید کرد. اگرچه ممکن است هزینه هایی که دریافت می کنید در مقایسه با درآمد حاصل از فروش کمتر به نظر برسد ولی صدور مجوز، سرعت انتشار محصولات و یا خدمات برجسته شما را برای رسیدن به فروش تعداد بالاتر با سرعت بالاتر بیشتر می کند.

https://isfahanplus.ir/%d8%a7%d9%86%...%d8%8c-%d9%82/