مصاحبه با تیم کاتالیست
آلودگی هوا و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیده ای نگران کننده است و از دغدغه هایی است همه دنیا رو به خود مشغول کرده یکی از عوامل اصلی در ایجاد این آلایندگی خودروها هستند.
در سپتامبر ۲۰۱۵ گروه فولکس‌واگن یک شرکت چند ملیتی خودروسازی آلمانی به جرم تقلب در تست تشخیص دهنده آلاینده‌های بیش از ۱۱ میلیون عدد فولکس‌واگن و آئودی که در طول سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ فروخته شده بودند به دام افتاد و سازمان های نظارتی دنیا به جانش افتادند.۲ قطعه زیست محیطی در خودروها وجود دارد که بسیار اهمیت دارد. این ۲قطعه عبارتند از: کنیستر (برای جذب بخارات بنزین) و کاتالیز کانور تور (که گازها و ذرات خروجی از اگزوز را کنترل می کند). متأسفانه اکثر آلودگی خودروها به دلیل نبود و یا تعویض دیرهنگام این دو قطعه است.
قطعه کاتالیز اگر بعد از ۸۰ هزار کیلومتر تعویض نشود، مشکل ساز می شود،لذا اگر این قطعه بعد از حدود ۴ الی ۵ سال عوض نشود، استاندارد خودرویی که درسطح شهر درحال تردد است از یورو ۲هم پایین تر می آید. رفته رفته با سخت گیری نیروی انتظامی و مراکز معاینه فنی، نمایندگی های خودروسازان و تعمیرگاه ها و مراکز معاینه فنی باید به دنبال به روز ترین استانداردهای پایش وضعیت کاتالیست باشند. تیم نوپای “پایش وضعیت مبدل های کاتالیستی” با توجه به تشخیص این نیاز محصولی را تولید کردند که دقیقا عیوب مربوط به آلایندگی را بر اساس استانداردهای روز دنیا،با قیمتی ارزان ، بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و گران و در زمان بسیار کمتر از یک تکنسین پیدا کرده و اعلام می کند.
آینده ی خودروسازی با این دستگاه گره خورده است … در ادامه مصاحبه کوتاهی را با آقای صادقیان از اعضای تیم کاتالیست انجام داده ایم که مشاهده می کنید:

آقای صادقیان لطفا راجع به سوابق تحصیلی تیم و کارهایی که انجام داده اید، توضیحی دهید.

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه شریف هستم و دوستان دیگر هم فارغ التحصیل کارشناس ارشد برق و مکانیک هستند. سوابق کاری: بنده سه سالی تجربه کار در شرکت مگاموتور داشتم و دوستانم هم کم و بیش در صنایع مرتبط با خودشان تجربه هایی داشته اند.

راجع به محصولتان برای ما توضیح دهید.
محصول ما در رابطه با عیب یابی خودرو ها در بحث آلایندگی هواست، دقیقا عیوب مربوط به آلایندگی را بر اساس استانداردهای مربوطه پیدا کرده و اعلام می کند.

شروع این ایده از کجا بوده و چطور به این نیاز پی بردید؟
با توجه به این که تعدادی از خودروها که تولید داخل هستند استاندارد آلایندگی را با دشواری پاس می کنند، ما تصمیم گرفتیم دستگاهی را بسازیم که کمکی به خودروسازها باشد تا بتوانند این استانداردها را پاس کنند و هم بخش هایی که مرتبط با بحث کنترل آلایندگی خودروها هستند را بتوانند کنترل کیفی کنند و هدف دیگر ما این بود که در تعمیرگاه ها و مراکز نمایندگی بتوانیم دستگاهی را داشته باشیم که خودروهایی که در تست های معاینه فنی رد می شوند، عیب یابی شوند .

آیا محصول شما مزیتی نسبت به نمونه های مشابه دارد؟
بله، نمونه خارجی در بحث کنترل کیفی کاتالیست ها دارد . مزیت ما نسبت به نمونه خارجی این است که به لحاظ قیمتی ما یک سوم قیمت آنها هستیم و از نظر فنی ما یک ویژگی داریم که تست ما real هست یعنی در شرایط واقعی تست را انجام می دهیم ولی دستگاه خارجی شرایط مصنوعی ایجاد می کند و کاملا واقعی نیست .

از چه تکنیک‌ها و تکنولوژی‌ای در ساخت محصول خود استفاده کردید؟
ما تعدادی الگوریتم های تست داریم که این ها را از روی دانش فنی بوش و زیمنس کمک گرفتیم یک سری مباحث پیاده سازی بود که نیاز به بحث الکترونیک و نرم افزار داشت که از این تکنیک ها استفاده کردیم .

محصول شما چه بازارهایی دارد و در وهله اول شما چه بازارهایی را هدف قراردادید؟
ما دو هدف را دنبال کردیم؛ هدف اول این بود که از مبدا بتوانیم قطعات مرتبط با آلایندگی را کنترل کنیم برای این هدف دستگاه در یکی از شرکت های خریدار پیاده سازی شده است و بازار دوم ما نمایندگی ها، تعمیرگاه های مجاز است . دستگاه دو ورژن دارد که یکی کنترل کیفی از مبدا است و دومی بحث عیب یابی خودروهای کارکرده را شامل می شود.

تا این مرحله از کار با چه موانع و سختی‌هایی روبرو شدید و چگونه با آن برخورد کردید؟
در ابتدا چون کار را خودمان با هزینه شخصی توسعه دادیم باید صبر می کردیم و کارهای دیگری انجام می دادیم و یکی دیگر از مشکلاتی که با آن برخورد کردیم از نظر تکنیکالی بود و این مشکلات را با تماس گرفتن با افرادی که در این زمینه خبره بودن حل کردیم.

چه عواملی باعث موفقیت شما شده است؟
به نظر من وقتی فردی می خواهد در مسیری قدم بگذارد باید شهامت و صبر داشته باشد تا بتواند موانع را از بین ببرد و بعد از تلاش و پشتکار، توکل به خدا از عواملی بود که باعث موفقیت ما شد.

مهم‌ترین عامل در موفقیت یک کسب‌وکار نوپا را در چه می‌دانید؟
اگر یک کسب و کار متناسب با نیاز بازار در نظر گرفته نشده باشد و مطالعات اولیه روی آن خوب انجام نشده باشد این ممکن است منجر به شکست شود . و دوم بین اعضای گروه همدلی وجود داشته باشد و سوم اینکه تخصص و تجربه کافی هم مورد نیاز است .

در حال حاضر با جایی قرارداد بسته اید حجم قرارداد و خروجی چگونه است ؟
یک قرار داد با یکی از شرکت های تولید کننده کاتالیست در حال تنظیم است که حجم قرارداد حدود ۷۰ میلیون تومان می باشد . شرکت ایران خودرو نیز احتمالا طبق صحبتی که با هم داشتیم از ما دو دستگاه را به مبلغ ۷۰ میلیون تومان خریداری خواهند کرد در واقع این فاز اولیه کاری ماست . فاز بعدی کار ما این است که با استفاده از همین درآمدی که حاصل شد، بتوانیم وارد بازار در تعمیرگاه های مجاز و نمایندگی ها و شاید معاینه فنی ها شویم.

چشم‌اندازی که برای کسب‌وکار نوپای خود در نظر گرفته‌اید چیست؟
مد نظر داریم در زمینه بحث کنترل ها و آلایندگی خودروها شرکت اول در ایران باشیم با توجه به اینکه در این زمینه شرکت های کمی هستند که فعالیت می کنند باید تلاش کنیم که بعد از طی کردن یکی، دوسال بتوانیم حرفی برای زدن داشته باشیم و هدف اصلی این است که به نحوی بتوانیم مشکل آلودگی هوا را از پایه برطرف کنیم. از مسائل مهم این است که واقعا این فرهنگ جا بیفتد از تولید قطعاتی که منجر به آلایندگی خودروها هستند جلوگیری شود در کشورهای خارجی سخت گیری خیلی زیادی می شود که در واقع این قطعات تعویض شوند، تعمیر شوند منتها در کشور ما متاسفانه این سخت گیری ها وجود ندارد و وقتی فردی می بیند خودرو دارد کار می کند نیازی نمی بیند قطعه را تعمیر یا تعویض کند ما دوست داریم فرهنگ سازی انجام گیرد و سازمان های مربوطه یاری دهند اطلاع رسانی همگانی از طریق صدا و سیما و غیره .

برای توسعه کسب و کار خود و گسترش آن چه برنامه ای دارید ؟
ما کار را به دو فاز شکستیم در واقع فاز اول همین است که دستگاه هایی که مربوط به کنترل کیفی است که محصول در مبدا کنترل می شود این دستگاه را بفروش برسانیم و با استفاده از سرمایه ای که بدست می آید بتوانیم ادامه توسعه محصولمان را داشته باشیم . و برای تعمیرگاه ها و دستگاه هایی را Develop کنیم . این برنامه ریزی کلی برای توسعه کسب و کارمان است .

خدماتی که در برنامه تجاری‌سازی به شما ارائه کرده چه چیزهایی بوده و چقدر در این مسیر به شما کمک کرده است؟
برنامه تجاری سازی به لحاظ مشاوره در بحث های اقتصادی و شناخت بازار به ما کمک خیلی خوبی کرده اند اینکه از بین صدها بازار مختلف بتوانیم بازار مناسب را انتخاب کنیم کمک هزینه مالی و کارهای تبلیغات و گرافیکی از کارهای خدماتی کارساز و موثری بود که خیلی از دغدغه های پیش روی ما را کاهش داد.



گپ‌وگفت‌های تجاری‌سازی | قسمت دوم، تیم کاتالیست | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف